NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Tijdelijk werkloos door corona in 2022? Minder verlof en vakantiegeld!

Vandaag raakt bekend in de media dat tot 300.000 arbeiders het met minder vakantie(geld) gaan moeten stellen dit jaar. Reden hiervoor is dat sinds begin 2022 de dagen tijdelijke werkloosheid omwille van de coronacrisis niet meer zijn gelijkgesteld.

De dagen tijdelijke werkloosheid omwille van economische oorzaken voor de energie-intensieve bedrijven daarentegen zijn dan wel weer gelijkgesteld voor de opbouw van vakantierechten.

Lees meer...

Welke toekomst voor testcircuit Ford in Lommel?

Ford maakte begin deze week duidelijk dat men opnieuw wil saneren in Europa. Volgens IG Metal wil Ford twee derde van de 6.250 jobs in Keulen schrappen. De toekomstige elektrische auto’s van Ford zouden eerst en vooral in de VS ontwikkeld worden.

Ook wij worden hierdoor mogelijk getroffen. Ford heeft in Lommel een testcircuit, waar zo’n 370 mensen werken, onder wie 100 testpiloten en evenveel technici. De Ford Lommel Proving Ground is een dochterbedrijf van de Duitse Ford-divisie en speelt een belangrijke rol in het laatste deel van de productontwikkeling.

In het kielzog van zwaar banenverlies in Duitsland is ook het voortbestaan van het testcircuit van Ford in Lommel onzeker. De komende maand zal duidelijk worden hoeveel van de 370 werknemers van het testcircuit van Ford in Lommel hun job kunnen behouden.

Geen megaorder van De Lijn voor VDL Roeselare

Niet de Roeselaarse busbouwer VDL, maar de Italiaanse constructeur Iveco heeft een grote bestelling van 500 e-bussen voor De Lijn in de wacht gesleept. VDL en de Nederlandse busbouwer Ebusco waren naar de Raad van State maar hebben daar ook bot gevangen.

Het arrest van de Raad van State besliste dat de grootste order, 500 e-bussen van 18 meter lang, naar de Italiaanse constructeur Iveco gaat VDL wist een kleinere bestelling van 75 elektrische binnen te halen. De offerte van VDL voor het grootste order werd uit de procedure geweerd wegens een ontoereikende batterijcapaciteit. VDL vond dat men onterecht geschrapt werd.

De Raad van State oordeelde dat De Lijn geen fouten had gemaakt.

Chiptekort: Volvo Car Gent legt productie stil

Volvo Car Gent legt volgende week de band stil. Opnieuw is de oorzaak een tekort aan onderdelen met semiconductoren. Normaal rollen er bij Vovo Car meer dan 5.000 auto's van de band.

Het is de eerste keer dit jaar dat de productie onderbroken wordt, vorig jaar gebeurde dat in totaal 40 keer.

Een deel van de werknemers wordt op tijdelijke werkloosheid gezet, anderen krijgen alternatieve opdrachten.

Sociale inspectie legt wanpraktijken bloot bij Proximus

De inval van de sociale inspectie op de werven bij Proximus deed bij velen de wenkbrauwen fronsen, maar niet bij ons. ABVV-Metaal klaagt deze wanpraktijken al jaren aan. Dat gaat van inbreuken op de arbeidswetgeving tot illegale tewerkstelling toe, maar ook het kluwen aan onderaannemingen die sociale dumping mogelijk maken. Het feit dat de interne controles door Proximus zelf (tot 90 per maand) geen problemen aangetoond hebben, bewijst dat het wordt aangemoedigd om de kop in het zand te steken.

Nochtans gaat het over meer dan glasvezelbekabeling. Ook de installatie van de slimme meters gaat gebukt onder een enorme tijdsdruk en een gebrek aan vakkundige krachten. Er is heel wat voortgevloeid uit ons Toekomstplan - dat we samen met de sociale partners binnen de schoot van Volta opstelden in 2015 en waarbij we ook de overheden opriepen om constructief mee te denken en doortastend op te treden. Zo is er sinds 2016 een 'Plan voor eerlijke concurrentie' dat de wantoestanden binnen de sector aan de kaak stelt en een alternatief voorstelt. We volgen dit jaarlijks op door middel van concrete aanbevelingen en checklists en sturen bij waar nodig.

We zijn dan ook blij dat dit vandaag tot resultaat leidt en gaan verder op het ingeslagen pad. De situatie waarin onze mensen moeten werken, is voor ons het enige wat telt. Zonder eerlijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen gaat onze sector immers naar de haaien.

Onrust over toekomst VDL Nedcar

Bij VDL Nedcar in Born neemt de onrust over de toekomst van de autofabriek toe. De reden is het uitblijven van een nieuw automodel. Momenteel worden in Born in opdracht van BMW Mini’s geproduceerd, dat contract loopt af op 1 maart 2024. Een nieuwe klant laat voorlopig op zich wachten.

ABVV-Metaal Gent-Eeklo: Solidair met Osman

Op het gewestelijke bestuur ABVV-Metaal van Gent-Eeklo werd het onrechtvaardig ontslag van Osman Disli door ArcelorMittal Gent, uitvoerig besproken.Het gewesteijk bestuur stelde vast dat men bewust probeert om Osman Disli in een slecht daglicht te plaatsen. Het gewestelijk bestuur constateerde dat er geen dringende reden was voor een ontslag en dat het om een afrekening ging voor Osman’s syndicaal werk. Daarenboven is dit ontslag een aanval op de bescherming van syndicaal afgevaardigden en dus ook op de sociale vrede.

Lees hier de solidariteitsmotie.

 

Volvo Car Gent: elektrificatie zorgt voor meer dan 1000 extra jobs

De komst van elektrische modellen heeft vorig jaar zo’n 1.000 extra banen opge- leverd. Dit jaar komen er daar nog enkele honderden bij. De extra jobs komen vooral door de assemblage van de batterijpakketten. Verbrandingsmotoren worden kant-en-klaar geleverd, voor elektrische auto’s worden de batterijpakketten zelf in elkaar gezet.

Volvo Car heeft vorig jaar 192.991 personenwagens gebouwd. Ruim een derde van de gebouwde wagens was volledig elektrisch. Met de productie van hybride wagens meegerekend gaat het om meer dan de helft.

Vorige jaar kondigde Volvo reeds aan de capaciteit voor de batterijassemblage verder uit te breiden. Daarvoor wordt een nieuw gebouw van 5.000 m ² opgetrokken. De werken moeten nog dit jaar klaar zijn, waarna de fabriek jaarlijks voor 150.000 e-auto’s batterijpakketten kan maken.

Volvo had vorig jaar nog veel last van de aanhoudende tekorten aan chips en andere onderdelen. Daardoor lag de productieband veertig dagen stil. Zonder die vertraging zouden 240.000 tot 250.000 auto’s gefabriceerd zijn.

Onrust bij ArcelorMittal houdt aan: ABVV-Metaal vraagt om Osman terug aan te nemen

ABVV-Metaal heeft ArcelorMittal in een aangetekend schrijven gevraagd om de ontslagen syndicaal afgevaardigde Osman Disli opnieuw in dienst te nemen. Osman werd net voor de feestdagen ontslagen. ABVV-Metaal roept de christelijke en liberale vakbond op om samen een ‘vakbondsfront’ te vormen om dit “onwettelijke ontslag” en “aanval op de vakbond” aan te vechten.

ArcelorMittal ontslaat een beschermde afgevaardigde ABVV-Metaal

ArcelorMittal heeft een van onze reserve-afgevaardigden, Osman Disli, ontslagen. Voor ArcelorMittal was elke verdere samenwerking met hem niet meer mogelijk en ze zijn bereid tot betaling van de volledige wettelijke bijzondere beschermingsvergoeding als beschermde werknemer.

Los van de juridische afwikkeling is dit een aanslag op de syndicale werking van onze delegatie en op het sociaal overleg bij ArcelorMittal. Onze delegatie zal dit dan ook niet zomaar laten passeren en beraadt zich de komende dagen over een gepast antwoord op dit ontslag. Alle metallo’s zullen de delegatie van ArcelorMittal solidair ondersteunen want de aanslag op één, is een aanslag op ons allemaal.

Lees hier het volledige bericht van onze delegatie.

Uitkeringen bij tijdskrediet: welke wijzigingen op til vanaf 1 januari 2023?

Bij de begrotingsopmaak 2023-2024 besliste de regering te besparen op de uitkeringen bij tijdskrediet en themaverloven. Opgelet: de teksten zijn nog niet gepubliceerd dus aanpassingen zijn nog mogelijk! Wat wel duidelijk is, is dat het geen goede zaak is voor wie tijdskrediet wil genieten met een zorgmotief. Om de besparing door te voeren, zouden vanaf 1 januari 2023 volgende maatregelen worden genomen:

Lees meer...

Audi Brussels krijgt ook deel productie van Q4 e-tron

Audi Brussels krijgt in de tweede helft van volgend jaar ook de productie van de Audi Q4 e-tron. De productie van de elektrische Audi Q4 gebeurt al twee jaar in Zwickau, in het oosten van Duitsland. Omdat de vraag groter is dan het aanbod, krijgt ook Brussel een deel van de koek. De bedoeling is om volgend jaar ongeveer 70 Q4-voertuigen per dag te bouwen. Voor de tewerkstelling in Brussel verandert er niets.

Miljoenenverliezen afgelopen jaren voor bruggenbouwer Victor Buyck

Victor Buyck heeft in de voorbije vier jaar ruim 15 miljoen euro verlies geboekt. Victor Buyck worstelt met een vertraagde orderinstroom tijdens de coronapandemie, stijgende kosten en enkele moeilijke werven. In 2020 en 2021 kreeg men door de lockdown minder orders binnen van overheden, de grootste klant. En dit jaar gingen de staal- en de energieprijzen door het dak.

Victor Buyck boekte vorig jaar 50 miljoen euro omzet, het laagste bedrag in jaren. Dat leidde tot een nettoverlies van 3 miljoen euro. Sinds 2018 stapelde het bedrijf samengeteld 15,8 miljoen euro nettoverlies op. Het eigen vermogen slonk van bijna 29 miljoen euro in 2017 naar 10 miljoen euro vorig jaar.

EU neemt regels aan om batterijen milieuvriendelijker te maken

De Europese Unie gaat fabrikanten verplichten om batterijen milieuvriendelijker, makkelijker te vervangen en recycleerbaar te maken. De tekst bestrijkt de hele cyclus van de batterij, van het ontwerp tot het einde van de levensduur, en zal gelden voor alle soorten batterijen die in de EU worden verkocht: smartphones, huishoudelijke apparaten, scooters, elektrische auto's of fietsen, industriële batterijen....

Binnen drie en een half jaar moeten mobiele telefoons en andere elektronische apparaten zo zijn ontworpen dat de batterij gemakkelijk kan worden verwijderd en vervangen. Alle batterijen zullen labels en QR-codes moeten bevatten met informatie over hun prestaties, levensduur en samenstelling Batterijen voor scooters en auto's, en ook sommige industriële batterijen, krijgen een "digitaal batterijpaspoort" waarin hun kenmerken worden gedetailleerd.

Voor draagbare batterijen moet het terugnamepercentage tegen 2023 45 procent van het totaal bedragen, en tegen 2030 73 procent. Voor fiets- en scooteraccu's zal het minimale inzamelingspercentage tegen 2028 51 procent bedragen.

Alle ingezamelde batterijen zullen moeten worden gerecycleerd. Ook worden minimumniveau opgelegd voor de recuperatie van koper, kobalt, lithium, nikkel en lood.

De wet stelt milieueisen aan alle batterijen, of ze nu in Europa worden geproduceerd of geïmporteerd.

Europa akkoord over CO2-taks op vervuilende import in industrie

De CO2-taks moet Europese bedrijven beschermen tegen concurrentie van landen waar geen of nauwelijks emissiebeperkingen gelden. De taks zal gelden voor sectoren als ijzer en staal, cement, aluminium, meststoffen en elektriciteit.

Bedrijven die importeren naar de EU zullen dezelfde koolstofprijs moeten betalen als Europese producenten die onder het ETS vallen.

Europa akkoord over CO2-taks op vervuilende import in industrie

De CO2-taks moet Europese bedrijven beschermen tegen concurrentie van landen waar geen of nauwelijks emissiebeperkingen gelden. De taks zal gelden voor sectoren als ijzer en staal, cement, aluminium, meststoffen en elektriciteit.

Bedrijven die importeren naar de EU zullen dezelfde koolstofprijs moeten betalen als Europese producenten die onder het ETS vallen.

Drie maand tijdelijk werkloos wegens economische redenen? Schrijf je in als werkzoekende!

Tijdelijke werkloosheid is de situatie waarin je werkprestaties tijdelijk zijn verminderd of opgeschort. Is dit gedurende een onafgebroken (dat is een periode die niet onderbroken wordt door een periode van minstens twee aansluitende weken waarin je het werk hervat) periode van 3 maand, dan ben je sinds 1 september niet enkel voor overmacht maar ook voor tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken verplicht om je in te schrijven bij je gewestelijke bureau voor arbeidsbemiddeling.

Lees meer...

Nieuw e-book Uitdagingen elektrificatie van het wagenpark

We gaan in een stroomversnelling naar een elektrisch wagenpark. Deze transformatie zet de automobiel- , vrachtwagenproducenten
en andere constructeurs van transportmiddelen voor enorme uitdagingen. We sommen de voornaamste op in ons nieuw e-book.


Download hier het e-book

Cover e book wagenpark

NOBI verkiest Belgische productie slimme lampen boven Chinese

Het Belgische techbedrijf ‘Nobi' kondigt aan af te zien van zijn plannen om in China te gaan produceren. NOBI kiest voor lokale maakindustrie. Vanaf 2023 zal de volledige assemblage van de slimme lampen in Aartselaar gebeuren.

NOBI kiest voor lokale productie met het oog op flexibiliteit tussen ontwikkeling en productie, productionele zekerheid in onzekere geopolitieke tijden en het reduceren van de productiekost. Produceren in Vlaanderen is voor Nobi in het meest pessimistische scenario minstens 18% goedkoper is dan dit uit te besteden aan derden in China. Op afgewerkte producten uit China moeten hoge invoerrechten worden betaald, er zijn de kosten van het internationaal transport en  de aankoop van onderdelen bij derde partijen is duurder dan eigen productie. De loonkosten spelen minder een rol. Bij Nobi bestaat de productie voor 90% uit materiaalkosten en slechts voor 10% uit loonkosten.

Nobi telt vandaag zo'n 50 medewerkers en heeft klanten in 13 landen, in zowel Europa, Amerika als Oceanië. Tegen eind 2023 wil men een 15-tal medewerkers tewerkstellen in onze productiesite.

Voorstel loonakkoord regering: wat zit erin?

Eind november heeft de federale regering een voorstel van loonakkoord bereikt voor de periode 2023-24. Op die manier wil ze het loonoverleg tussen vakbonden en werkgevers depanneren. Het voorstel bevat volgende elementen:

Lees meer...