NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Umicore-arbeiders steunen goed doel

De arbeiders van Umicore hebben vrijwillig hun veiligheidsmeldingspremie afgestaan aan de Hemiksemse vzw VillaMax. Zo kon een bedrag van 2.100 euro overhandigd worden aan Villa Max, die die gezinnen met ernstig zieke kinderen een kosteloze en onvergetelijke vakantie wil aanbieden.

Staalbouw Weelde failliet verklaard

De rechtbank van koophandel heeft Staalbouw Weelde failliet verklaard. Begin deze maand legde het bedrijf de boeken neer. Van een eventuele overname is nog geen sprake. Een dertigtal arbeiders moeten op zoek naar ander werk.

Pedeo werft doelbewust 50-plussers aan

Pedeo (een hoge drukgieterij van onderdelen in aluminium- en zinklegeringen) werft doelbewust 50plssers aan. Pedeo zoekt regelmatig technische profielen die ze niet vinden bij jonge werknemers. Volgens Karla Delbeke, HR verantwoordelijke, bieden 50 plussers heel wat voordelen “ze hebben meer inzicht in de werking van een bedrijf en het productieproces en vaak beschikken ze over meer ervaring in technische handelingen”.

Pedeo levert aan de industrie in de luchtvaart, elektronica, verlichting, autoassemblage, interieur en bouw.

Prettige vakantie

Da vakantie is daar; enkele weken op zomerritme. Tijd om te rusten, van de zon te genieten, even het hoofd leeg maken, de toerist uithangen, te fietsen, te wandelen, met je gezin te zijn. Tijd om tie doen wat je zelf wil. 

Lees meer...

Ontdek Metalcast, de podcast van ABVV-Metaal

Reis mee door de geschiedenis van de sociale beweging

Duik in de ingrijpendste gebeurtenissen uit de vakbondsgeschiedenis, schuif aan tafel bij prominente syndicale figuren en reflecteer met ons over de toekomst van de sociale rechtvaardigheid. Volg Metalcast, een luisterreeks van ABVV-Metaal.

Philips Hasselt: kroniek van een aangekondigde sluiting

Op 3 december 2002 davert Hasselt op zijn grondvesten. De directie van Philips kondigt de sluiting van de fabriek aan, die eerst naar Polen en Hongarije en later naar Oekraïne verhuist. De verslagenheid bij de Philippiens is groot. 1336 werknemers staan op straat, of worden overgeplaatst of overgenomen. Herbeleef de val door de ogen van de directe betrokkenen met deze podcast van ABVV-Metaal.

Met de lancering van deze podcast gaan we het zomerreces in, in de hoop jullie ook met deze Connect maximaal te inspireren. In september zijn we er weer!

Akkoord over werkbaar werk en instroom is rond in de metaalhandel

Bij het afsluiten van het nationaal akkoord voor de sector van de metaalhandel op 27 juni 2017 hadden we als sociale partners afgesproken om een sectoraal model werkbaar werk te ontwikkelen en initiatieven te nemen om de instroom van arbeiders te stimuleren. Na maanden van veelvuldig overleg zijn we er na een jaar en één dag in geslaagd om tot een evenwichtig akkoord te komen. In de garage- en koetswerksector werd reeds een deels gelijkaardig akkoord bereikt in maart 2018. Wat betekent dit nu concreet voor de arbeiders in PsC 149.04?

Lees meer...

ArcelorMittal investeert 150 miljoen euro in installatie CO 2-omzetting

ArcelorMittal bouwt in Gent een nieuwe installatie die gas met CO 2 uit zijn hoogovens moet omzetten in bio-ethanol. Het project, in samenwerking met het Amerikaanse LanzaTech, vergt een investering van 150 miljoen euro en is het eerste in zijn soort in Europa. Bio-ethanol kan dan gebruikt worden als brandstof voor transport of in de productie van plastics. Eenmaal in werking zou de bio-ethanol productie jaarlijks goed zijn voor een CO 2-besparing gelijk aan het in het verkeer brengen van 100.000 elektrische wagens.

Steun Bruno op 15 juni

Op 13 april 2018 stonden de voorzitter van de gewestelijke ABVV-afdeling Antwerpen, Bruno Verlaeckt, en een militant, Tom Devoght, terecht voor de correctionele rechtbank in Antwerpen. Het openbaar ministerie besliste om beide syndicalisten strafrechtelijk te vervolgen, wegens het “kwaadwillig belemmeren van het verkeer” en dit naar aanleiding van een stakingsactie die plaatsvond ter hoogte van de Antwerpse haven op 24 juni 2016.

Al dan niet toevallig nadat de burgemeester van stad Antwerpen zich bij de publieke radio-omroep laten ontvallen dat "het goed was dat die personen even aangehouden werden om tot hun zinnen te komen".

De eigenlijke pleitzitting zal plaatsvinden op vrijdag 15 juni. Sociale actie en staken zijn fundamentele mensenrechten. Het is verontrustend dat de afgelopen jaren – sinds het aan de macht komen van de N-VA – syndicalisten en sociale actie systematisch en met alle mogelijke middelen gecriminaliseerd worden.

Het ABVV wil en kan dit niet zomaar laten voorbijgaan. Er moet een einde komen aan de criminalisering van het sociaal verzet. Het ABVV roept dan ook iedereen op om Bruno en Tom een hart onder de riem te steken door op vrijdag 15 juni vanaf 8 uur te verzamelen aan de rechtbank (Bolivarplaats 20/1 te Antwerpen).

De Lijn bestelt 182 (groene) bussen bij VDL en Van Hool

Vervoersmaatschappij De Lijn heeft meer dan 182 'groene' bussen besteld. Het gaat vooral om hybride bussen en enkele elektrische.

Tegen 2020 rijdt 1 op de 5 bussen van De Lijn groen. Eind vorig jaar reden er 42 rond. Intussen zijn er daar al een aantal bijgekomen, en zitten er nog 36 aan te komen die nu van de band rollen. Nu komt daar nog bij een recordbestelling van 182 bussen bij busbouwers Van Hool in Koningshooikt en VDL in Roeselare,. Het gaat om ruim 64 miljoen euro voor 120 hybride bussen, zeven elektrische, en 55 dieselbussen met een Euro 6- motor. Die laatste worden niet beschouwd als 'groen'.

Van Hool zal instaan voor 36 zogenaamde citybussen en zegt die ook in België te zullen bouwen. VDL bouwt 84 hybride bussen.

Daarnaast gaf de raad van bestuur van De Lijn ook het akkoord voor een nieuwe aanbesteding over meerdere jaren voor maximaal 720 hybride bussen.

Punch Powertrain wil eigen testcircuit

Punch Powertrain wil een testcircuit voor wagens bouwen. Men kijkt hiervoor naar het industrieterrein van Brustem. De plannen van Punch kaderen in het contract dat Punch onlangs voor de Franse autobouwer PSA (Peugeot, Citroën, Opel) binnenhaalde. Vanaf 2022 produceert Punch versnellingsbakken van het type dual clutch transmission (DCT) voor de Franse groep. Daarmee is PSA niet alleen de eerste Europese klant van Punch, maar ineens ook de grootste opdracht ooit voor het bedrijf. De versnellingsbakken moeten in een eigen kombaan getest en gekalibreerd kunnen worden.

In Limburg beschikt Ford al over een testcircuit, maar om concurrentieredenen is het gebruik hiervan natuurlijk niet evident.

De nieuwe kombaan kan ook interessant zijn Tenneco Automotive (schokdempers) in Sint-Truiden en Bosch (ruitenwissers) in Tienen. Ook zij kunnen het circuit gebruiken om hun producten te testen. Punch, Tenneco en Bosch hebben onlangs afgesproken om samen een 'slim Vlaams netwerk' in de automotive-sector uit te bouwen, met als doel elkaar via kennisdeling en netwerking te versterken. VCST beraadt zich nog over aansluiting bij het netwerk.

Volvo gaat zelf batterijen assembleren in Gent

Volvo gaat in Gent een nieuwe assemblagelijn installeren voor het ineensteken van 'batterijpakketten' voor de nieuwe elektrische XC40. Volvo zal batterijcellen voor elektrische auto's die door batterijproducenten worden gemaakt (en waarvoor Umicore de legeringen levert) samenvoegen en omvormen tot complete 'battery packs' op maat van de specifieke modellen. De assemblage van de elektrische aandrijftechnologie in Gent verhoogt vanzelfsprekend de toegevoegde waarde van de Gentse Volvo-fabriek. Bij Audi Brussel gebeurt hetzelfde. Hoeveel wordt geïnvesteerd en hoeveel extra banen dat oplevert, is nog onduidelijk.

Ook Belgische ondernemingen worden getroffen door importtarieven

Trump kondigde vorige week importtarieven aan op Europees staal en aluminium (25 en 10 procent). De Europese Commissie diende vorige vrijdag officieel een klacht in bij de Wereldhandelsorganisatie WHO tegen de Amerikaanse 'illegale en protectionistische invoerheffingen'. De klacht geeft Europa het recht zelf de invoer van staal en aluminium te monitoren en maatregelen te treffen bij een verhoging van de import. Daarnaast kan Europa een reeks tarieven heffen op Amerikaanse producten om het verlies aan markttoegang in de Verenigde Staten te compenseren. De EU-landen kunnen tegenmaatregelen treffen voor hoogstens 2,8 miljard euro. Na drie jaar of als Europa gelijk krijgt van de WHO, komt er een tweede golf met Europese invoertarieven.

Eind volgende week is er een top van de G7, de groep van de zeven belangrijkste industrielanden.

De staalbedrijven in ons land voeren jaarlijks 150.000 ton staal uit naar de VS. Dat is amper 2% van alle leveringen van Belgisch staal en goed voor 120 miljoen euro aan inkomsten. Voor sommige bedrijven dreigt een omzetverlies van 10 à 15 procent te veroorzaken, zo reageert het Belgisch Staalindustrie Verbond. Technologiefederatie Agoria schat de schade voor de Belgische economie op 250 miljoen euro.

Getroffen bedrijven zijn onder meer Industeel (Charleroi), NLMK Clabecq (Clabecq) en Aperam (Genk, Châtelet). Staalreus ArcelorMittal, dat onder meer in Gent zit, verwacht slechts een beperkt effect op zijn Europese dochterbedrijven. Voor de aluminiumbedrijven schat Agoria de schade eveneens op 120 miljoen euro.

Batterijfabriek Umicore is voor Polen

Umicore kiest niet voor de voormalige site van Opel om er zijn Europese fabriek voor materialen voor herlaadbare batterijen te bouwen, wel voor het Poolse Nysa. Een belangrijke afweging is volgens insiders ook het feit dat Samsung daar een batterijfabriek wil bouwen. Umicore zou er de basisgrondstoffen aan leveren. De nieuwe fabriek in Polen moet eind 2020 operationeel zijn.

Umicore-woordvoerster Marjolein Scheers onderstreep dat “voor de vestiging van de nieuwe fabriek werden drie criteria naar voor geschoven. Het ligt dichter bij de klanten, want het zwaartepunt voor de markt van herlaadbare batterijen voor elektrische wagens is richting Oost-Europa is verhuisd. Er is meer geschoold personeel beschikbaar. En de aanwezigheid van groene-energiebronnen is belangrijk. In Polen zal de opstart van de nieuwe fabriek volledig gecoverd zijn door wind- en hydro-energie en stroom uit fotovoltaïsche cellen.” De hogere loonkosten in België waren zeker niet doorslaggevend. Dit in tegenstelling tot de uitspraken van Bart De Wever en Geert Bourgeois die daar expliciet naar verwezen.

Nysa ligt op enkele uren rijden van Tsjechië, Slovakije en Hongarije. Skoda (groep-Volks- wagen) bouwt vanaf 2020 een elektrische auto in het Tsjechische Mlada Boleslav. Peugeot-Citroën start binnenkort de productie van elektrische wagens in het Slovaakse Trnava. Op zo'n 100 kilometer van Nysa, in Gliwice, ligt een Opel-fabriek. Nysa ligt ook op drie uur rijden van Duitsland. Het biedt perspectieven om de vele Oost-Duitse autofabrieken te bevoorraden. De BMW i3 rolt bijvoorbeeld van de band in Leipzig.

Ook de concurrentie zit daar. Het Zuid-Koreaanse LG Chem opent dit jaar de grootste lithium-ionbatterijfabriek van Europa in het Poolse Wroclaw, en Samsung SDI opende vorig jaar een fabriek voor elektrische autobatterijen in het Hongaarse Göd.

Punch Powertrain, Bosch en Tenneco gaan samenwerken

Punch Powertrain, Bosch en Tenneco Automotive, die alle drie onderdelen produceren voor de auto-industrie hebben beslist om samen te gaan werken. Zij bouwen het eerste Vlaamse slimme netwerk uit. Het was het stadsbestuur van Sint-Truiden dat de deelnemende bedrijven bij elkaar bracht. De samenwerking wordt begeleid door het gespecialiseerde bureau Lean Lead en krijgt de steun van technologiefederatie Agoria. Andere partners zijn Sirris en HR-dienstverlener ITZU. “Met deze samenwerking hebben we een concreet project waarin toonaangevende bedrijven in de auto-industrie bewijzen dat ze door samenwerking duurzamer, efficiënter en kwalitatiever kunnen zijn”, vindt Paul Peeters van Agoria.

Forse omzetstijging voor Vyncke dankzij Oekraïense zonnebloemen

Kernel, de Oekraïense wereldleider in de markt van de zonnebloemolie, geeft Vyncke de opdracht voor de bouw van vijf stoomketels voor drie biomassa-elektriciteitscentrales in Oekraïne. De order is even groot als de jaaromzet van Vyncke in 2009.

Het Oekraïense megacontract is een opsteker voor Vyncke. Terwijl Vyncke in 2015 nog voor 95 miljoen euro verkocht, slonk dat vorig jaar tot 84,5 miljoen euro. Vier West-Europese concurrenten moesten de afgelopen twee jaar de handdoek in de ring gooien. Vyncke hoopt eind 2018 een omzet te halen van 180 miljoen euro.

Vyncke telt 335 werknemers wereld wijd (Vlaanderen, Brazilië, Duitsland, Tsjechië, China, Thailand en Maleisië).

Volvo Trucks wordt transportcoach

De omzet van Volvo Trucks oogt nog steeds zeer traditioneel: 95 procent van de inkomsten komt uit de verkoop van vrachtwagens en wisselstukken. De overige 5 procent komt van het fleetmanagementsysteem Dynafleet. Die app monitort in realtime de trucks en hun locatie: verbruik, uitstoot, aantal gereden uren,…

Desondanks bereidt Volvo Trucks zich voor op de digitale toekomst. Men focust niet alleen meer op de verkoop van vrachtwagens, maar wil meer transportdiensten aanbieden. Men verwacht dat de vraag naar diensten systematisch zal stijgen.

“We evolueren van de verkoop van trucks naar de verhuur van diensten”, zegt Peter Himpe, hoofd Volvo Trucks Benelux. “Met als hefboom de zelfrijdende vrachtwagen. Eens de vrachtwagens geconnecteerd zijn met de cloud en autonoom rijden, zijn er geen chauffeurs meer nodig. In de verre toekomst zie ik Volvo Trucks zelf transporteur worden.”

De geleidelijke overgang naar het verhuurmodel is al merkbaar. “Grote internationale bedrijven vragen niet langer een vrachtwagen te leveren. Ze vragen een factuur per ton die ze ontginnen. Het maakt hen niet uit of we een vrachtwagen, dumper of kraan leveren. Ze laten ons beslissen wat het efficiëntste voertuig is voor de opdracht.”

Volvo Trucks werkt ook samen met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) aan een chauffeurscommunity die het verbruik en het aantal ongevallen moet verminderen. Een app monitort het rijgedrag van de chauffeurs.

VDL en Van Hool leveren 72 bussen aan de Lijn

VDL Bus Roeselare rijft een bestelling van zes volledig elektrische bussen voor De Lijn binnen. De bussen rijden vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven. Het is de eerste grote elektrische bestelling die De Lijn plaatst. VDL is gespecialiseerd in zuiver elektrische bussen. Naast de elektrische bestelling mag VDL ook 30 accordeonbussen (diesel) leveren aan De Lijn.

Bij Van Hool bestelt de vervoersmaatschappij 36 hybride citybussen (elektrisch en op diesel).

Volvo Gent verhoogt productie XC40 op

Volvo zal de productie van de XC40 verhogen. Er werden reeds 80.000 wagens besteld. Het commerciële succes van de XC40 die eind vorig jaar gelanceerd 'overtreft onze hoogste verwachtingen', aldus voorzitter Hakan Samuelsson van Volvo Cars. Volvo hoopte vorig jaar dat de verkoop van de XC40 'in dezelfde grootteorde' zou liggen als de Gentse break V40, waarvan Volvo 100.000 stuks per jaar bouwt. Als de verkoop aanhoudt, zou Volvo in het eerste jaar al 120.000 XC40's verkopen. Volvo kondigt daarom aan op het nagelnieuwe CMA-platform van de XC40 een reeks nieuwe compacte, deels elektrische, modellen te lanceren.