NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Robots verhogen productie DAF tot 300 cabines per dag

Bij Daf Westerlo staat vandaag de modernste en milieuvriendelijkste cabinelakstraat ter wereld. In een enorme fabriek kunnen robots de truckcabines in 3.000 verschillende kleuren spuiten. Omdat de spuitkoppen van de robots fijner werken dan mensen bespaart DAF 100.000 liter verf per jaar. Een investering van 100 miljoen euro, die DAF  voor lange termijn verankert in Westerlo. In totaal werken er 2600 mensen.

Vandaag rollen bij DAF 245 cabines per dag van de band (het meeste ooit), maar de productie kan  worden opgedreven tot 300 / dag (met amper 65 werknemers). De productieverhoging luidt in de nabije toekomst ook nachtarbeid bij DAF in.

De puntjes op de 'i'

Begin november betaalt ABVV-Metaal een syndicale premie uit aan alle active en niet actieve leden. De syndicale premie is bij CAO voor de actrieve leden vastgelegd op 120 euro. 

Lees meer...

Waarschuwingsactie bij Daikin

Het gemeenschappellijk vakbondsfront heeft vandaag een pamflettenactie gevoerd bij Daikin Europe in Oostende. De vakbonden willen hun ongenoegen uiten tegen de Japanse aircoproducent Daikin Europe nv.  Het bedrijf verwacht steeds meer verwacht van de werknemers op het gebied van  werkdruk, flexibiliteit, verlofopname,…. Daartegenover komt Daikin de gemaakte afspraken niet of nauwelijks na. In 2014 werd afgesproken dat men zou toezien op manpowerstabiliteit, partstoelevering, stockcontrol, onderhoud machinepark, …

De vakbonden nemen het niet pikken het niet dat na herhaaldelijk aankaarten van de problemen er geen oplossingen komen of snellere interventies gebeuren.

De actie met de pamfletten is een eerste waarschuwing. Verdere acties worden niet uitgesloten.

Volvo-China in concurrentie met Tesla

Volvo gaat met de in China geproduceerde Polestar de concurrentie met Tesla aan. Binnen twee jaar zal de Polestar ook bij ons verkrijgbaar zijn.  De eerste Polestars mikken op het traditionele Tesla-segment. Het zijn dure luxewagens met veel aandacht voor detail, een groot vermogen en met een elektrische aandrijving.  Het  grote verschil met Tesla is dat het om een hybride gaat: de elektrische motor alleen kan 150 kilometer halen, daarnaast is er nog een benzinemotor. Ook opmerkelijk is dat de wagen zal in eerste instantie te huur zal zijn, verzekeringen en onderhoud inbegrepen. Daarna komt er nog een kleinere, wel volledig elektrische Pole­star 2, en in 2021 een elektrische SUV.

VDL Roeselare mag 125 bussen voor De Lijn bouwen

VDL Bus Roeselare heeft een grote bestelling hybride en dieselbussen van De Lijn in de wacht gesleept, volgens de Tijd. VDL mag 125 bussen van 12 meter lang bouwen voor De Lijn (80dieselbussen en 45 hybride). Met de keuze voor VDL kent De Lijn een belangrijke bestelling toe aan een Belgische fabriek. Voor De Lijn reden eind 2016 in Vlaanderen 2.240 bussen rond, grotendeels afkomstig uit de Belgische vestigingen van Jonckheere, VDL en Van Hool. Vanaf 2019 wil De Lijn alleen nog bussen met een alternatieve aandrijving (waterstof, elektrisch of hybride) te kopen.

De Lijn test op dit ogenblik drie e-bussen van Van Hool in Brugge en wil eind tegen 2019 zes e-bussen door Gent, Antwerpen en Leuven sturen.

VDL wil zich omvormen tot een specialist in de bouw van elektrische bussen. Naast zware investeringen blijft de vraag naar elektrische bussen voorlopig laag, waardoor VDL de komende jaren moet overbruggen met 'klassieke' busorders.

Helemaal definitief is de bestelling nog niet. De raad van Bestuur heeft de toekenning goedgekeurd, maar het is nog afwachten of mogelijke concurrenten tegen de beslissing in beroep gaan.

Duitse metaal- arbeiders eisen 6% extra

Een loonstijging van 6 procent voor de meer dan 3 miljoenwerknemers in de metaalsector en de mogelijkheid om twee jaar lang, zonder opgave van reden,  maar 28 uur per week te werken. Met deze twee eisen gaat IG Metall naar het sociaal overleg van dit najaar. IG Metall wijst voor zijn eisen op de goede gezondheid van de sector en zijn gunstige vooruitzichten.

Van Hool bouwt 1ste volelektrische bus voor VS… in Macedonië

Van Hool brengt in 2019 een volledig elektrisch aangedreven autocar op de Noord-Amerikaanse markt. De bus zal een actieradius hebben van ongeveer 300 kilometer en wordt ingezet voor woon-werkverkeer. De autocar wordt ontworpen in België. Ook de eerste prototypes worden hier gebouwd. De eigenlijke productie zal dan gebeuren in Macedonië.   Voor deze bus werkt Van Hool samen met Proterra, een bedrijf dat batterijtechnologie ontwikkelt en produceert. 

Langer werken, minder verdienen? Niet doen!

Bacquelaine trakteert de bruggepensioneerden en de werklozen met een lange loopbaan op een lager pensioen.

Het stof is nog niet helemaal gaan liggen rond de 50-plussers die bij werkloosheid hun gelijkstelling voor hun pensioen dreigden te verliezen. Onder druk van de vakbonden besliste de regering dat de 50-plussers hun gelijkstelling kunnen behouden, in weerwil van de NV-A, die blijft tegenspartelen. Inmiddels is Daniel Bacquelaine, minister van Pensioenen aan een zoveelste contractbreuk toe. ABVV-Metaal eist dat de maatregel wordt stopgezet.

Meer informatie en getuigenissen in ons pamflet  

 ABVV Metaal minderpensioen A4 02

 

 

Umicore met Europees bedrijfsleven tegen Chinese batterijen

Europese bedrijven 5BASf, Siemens, Volkswagen…)  trekken ten strijde tegen de Chinese dominantie in de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen. Ook twee Belgische bedrijven, Umicore en Solvay, doen mee.

 Europa loopt hopeloos achter in de productie van onderdelen voor batterijen die in smartphones, laptops en elektrische auto's zitten. Wereldwijd bedraagt de capaciteit 2,5 procent. China is goed voor een aandeel van 55 procent.

De Europese Commissie bekijkt met de bedrijven hoe mende krachten kan bundelen. Het gaat om verschillende spelers in de batterijketen, waaronder de grondstoffenleveranciers, de batterijcelproducenten en de afnemers.

Umicore levert kathoden, 'het hart van de batterij'. Umicore heeft eveneens rond de recyclage van grondstoffen als een batterij aan het einde van haar levenscyclus komt.

Experts vinden niet dat de strijd bij voorbaat verloren is. 'Voor elektrische wagens is een massaproductie van batterijcellen nodig, wat nooit een Europese sterkte is geweest', zegt Johan Driesen, onderzoeker bij KU Leuven-Energyville. 'Maar Europa heeft de expertise om de inhaalbeweging te maken. Umicore richtte zich als een van de eerste op het recycleren van grondstoffen uit batterijen.'

ABVV-Metaal ArcelorMittal zamelt speelgoed in

ABVV-Metaal  ArcelorMittal zamelt speelgoed in De syndicale delegatie van ArcelorMittal Gent zamelt vanaf volgend weekend gedurende zes weken speelgoed in. De inzamelactie heeft als projectnaam 'ABVV AMG zoekt staalarbeiders met een gouden hart' heeftn de staalreus. De ingezamelde stukken worden daarna herverdeeld in de Zelzaatse en Gentse regio bij onder andere KRAS in Gent en Lichtpunt in Zelzate.  Als vakbond wil men op deze wijze iets concreets doen aan de kinderarmoede in de regio. Contact opnemen met de syndicale delegatie kan via 09-347.23.00

Bij toeleverancier Volvo Car Benteler verdwijnen 80 jobs

In de lente van 2016 zegde Volvo Car het toeleveringscontract van vijf belangrijke onderdelenproducenten uit de buurt op. Met de komst van het nieuwe CMA-platform en de compacte SUV XC40 besliste Volvo  om voortaan meer onderdelen in eigen huis (in Gent of Zweden) of door goedkopere, buitenlandse toeleveranciers te laten produceren. Het leek het doodvonnis van de vijf toeleveranciers, die Volvo Car Gent als enige klant telden. 870 jobs waren bedreigd. De bewuste bedrijven gingen meteen op zoek naar nieuwe klanten. Maar die zoektocht bleek moeilijk. Enkel Tower Automotive vond een nieuwe klant in België. Vermoedelijk kunnen de 270 werknemers aan het werk blijven.

Dashboardproducent SAS Automotive ging vorig jaar vervroegd dicht. Ook de deurpaneelbouwer Faurecia en de uitlaat-producent Tenneco vonden geen nieuwe klant en zullen binnen enkele jaren de deuren sluiten. Gisteren schiep ook Benteler, dat voor- en achterassen en veringen produceert, duidelijkheid. De directie kondigde de intentie tot collectief ontslag van zowat 80 van de 225 werknemers aan. De 80 banen zullen in de eerste helft van 2018 verdwijnen. De rest van het personeel blijft aan boord tot 2020 omdat Benteler, net als Faurecia en Tenneco, nog onderdelen levert voor de Volvo-modellen V40, V60 en S60, die tot dan worden geproduceerd. “Alles op alles is gezet om nieuwe activiteiten te vinden”, aldus Marc Staelens, secretaris ABVV Metaal. “Het weinige positieve is dat dit wel duidelijkheid schept want heel deze situatie heeft voor heel wat spanningen op de werkvloer gezorgd." In afwachting van verdere stappen, wordt bij Benteler Automotive voortgewerkt.

De pil werd voor de werknemers enigszins verzacht door een gunstig sociaal akkoord. Naast een ontslagvergoeding tussen 10.000 en 15.000 euro konden  de werknemers van SAS rekenen op een vergoeding van 3.000 euro per jaar anciënniteit. Daar komen nog premies bij, zoals een wettelijke sluitingsvergoeding van 160 euro per jaar anciënniteit en een eenmalige opleidingspremie van 2.000 euro. Bij Faurecia, Tower en Benteler is over gelijkaardige pakketten onderhandeld.

Van iedereen die tot nu toe ontslagen is, is slechts 60 procent inmiddels weer aan de slag. 

Van Hool bouwt fabriek in VS

Een van de grootste industriële werkgevers van het land, busbouwer Van Hool, gaat na een nieuwe fabriek in Macedonië nu ook een fabriek bouwen in de Verenigde Staten.  Volgens Van Hool kan men niet anders. Van Hool wil actief worden op de enorme publieke markt van stadsbussen in de VS en die wordt sterk beschermd door de ‘Buy American Act’ (een groot deel van de onderdelen moeten uit de VS komen en moeten we ook ter plekke worden geproduceerd). De bussen in België  bouwen en uitvoeren naar de VS kan niet.

Staking Volvo Cars ten einde

Gisterenochtend bereikten vakbonden en directie een - nieuw - voorakkoord. Daarin stonden opnieuw verschillende maatregelen om de werkdruk te verlichten. In de loop van de dag werd het akkoord toegelicht aan het personeel in zes sessies. Na elke sessie was er een geheime stemming. Bijna 58 procent verwierp de tekst. Aan de staking zelf kwam wel meteen een einde, om voort te staken was er een tweederde meerderheid nodig.

Het is erg uitzonderlijk dat er gestaakt wordt bij Volvo Cars in Gent. Het bedrijf heeft een lange geschiedenis van sociale vrede. De vorige staking dateert van 1979.

Wat staat er in het akkoord:
  • - Acties met betrekking tot het verminderen van de huidige werkdruk, met inbegrip van een gefaseerde aanpassing van de lijnsnelheid met overleg in elke stap van het proces;
  • - Behoud van 80 en heraanwerving van 60 interimarbeiders;
  • - Toekennen van een vast contract voor personeelsleden die in dienst kwamen voor 18 september 2014 en die sindsdien een tijdelijk contract hebben (zo'n 130 werknemers);
  • - Geen economische werkloosheid tot eind 2017;
  • - Grondiger opleiding van nieuwe werknemers met strikte engagementen;
  • - Extra premie van 25 euro voor overwerk op zaterdag en op zondag;
  • - Maatregelen om het opnemen van inhaalrust en vakantie beter mogelijk te maken;
  • - Meer sociaal overleg en dialoog op verschillende niveaus.

Werkonderbreking bij ArcelorMittal

Arbeiders van ArcelorMittal legden gisteren even het werk neer. Oorzaak was het ontslag van een door kanker getroffen collega.  Een collega die al een jaar thuis zit sinds hij is getroffen door kanker, zou worden ontslagen. Uiteindelijk besliste de directie dat de  zieke collega zich over enkele maanden terug mag aanbieden. “Als blijkt dat hij terug kan werken, mag hij opnieuw beginnen aan dezelfde voorwaarden die hij had”.

Volvo Cars: staking tegen werkdruk duurt voort

Bij Volvo Cars in Gent hebben de drie vakbonen ACV, ABVV en ACLVB dinsdagavond beslist om de staking aan te vragen. Na een oproep van de directie om in de vooravond om het werk te hervatten, bleek een groot deel van de werknemers niet bereid om het werk te hervatten na de spontane werkonderbreking sinds maandagochtend. De arbeiders van de afdeling eindassemblage bij Volvo Cars hadden maandag spontaan het werk neergelegd. Ook de middagploeg ging niet aan de slag. De reden voor de onrust is te zoeken bij het vertrek van de XC60 en de komst van het nieuwe model XC40 in november. Die omschakeling zorgt voor heel wat uitdagingen: productiesnelheden worden op- en afgebouwd, zo’n 250 tijdelijke werkkrachten zagen hun contract niet verlengd en andere arbeiders moeten aan de slag op nieuwe posten. Dat verhoogt de werkdruk en dreigt overuren met zich mee te brengen. Directie en vakbonden zaten dinsdag tot twee maal toe aan tafel. Uiteindelijk leidde dit tot een voorstel van akkoord. Daarin beloofde de directie om beter te luisteren naar de werknemers en om een betere overlegstructuur op poten te zetten. Daarnaast zou de snelheid van de lopende band tijdelijk worden verlaagd. De tijdelijke contracten konden langer blijven. De werknemers waren niet overtuigd en verwierpen het voorstel.



Vanaf vandaag zullen vakbonden en de directie aan een verzoeningsprocedure beginnen

Case New Holland Zedelgem: 170 tijdelijke banen bedreigd

De directie van CNH heeft beslist om de productie van twee kleinere types maaidorsers in 2019 naar Polen te verhuizen. Daardoor dreigen 170 van de 300 tijdelijke medewerkers hun job te verliezen. Aan het aantal vaste medewerkers zou niet geraakt worden. De vakbonden bespreken vandaag de situatie met de militanten.

Van Hool probeert vakbonden gerust te stellen

Vakbonden hebbe n ongerust gereageerd  op de plannen van Van Hool om ook luxeuzere  bussen te gaan bouwen in de vestiging in Macedonië. Ze vroegen meer duidelijkheid. Gisteren werd op de ondernemingsraad een toelichting gegeven.  "CEO Filip Van Hool verzekert ons dat er voldoende werk is in de toekomst en dat er dus geen ontslagen zullen vallen in de vestiging in Koningshooikt", aldus zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV Metaal. “Het blijft echter koffiedik kijken. Van Hool verwijst naar de hoge loonlasten. Vermits andere constructeurs hun duurdere bussen in het buitenland laten produceren, kan Van Hool niet achterblijven. Niemand weet echter hoe dit gaan eindigen. We vrezen op lange termijn echt problemen. De werknemers blijven dan ook zeer bezorgd maar er wordt gewoon verder gewerkt." Komende vrijdag start bij Van Hool een collectieve vakantieperiode van drie weken.

Geen Vlaamse bussen voor Bombardier

De Lijn bestelt  zijn trams bestellen bij de Spaanse constructeur CAF. De Raad van State heeft het beroep verworpen dat Bombardier tegen dat contract had ingediend. Door het arrest gaat de grootste trambestelling in de geschiedenis van De Lijn, goed voor een investering van 295 miljoen euro in 146 nieuwe lagevloertrams, definitief naar CAF.

Iets minder banen bedreigd bij Bombardier

Bij Bombardier in ­Brugge zijn uiteindelijk 121 banen bedreigd. Aanvankelijk was er sprake van 160 bedreigde banen en vorige week van 127. Na een laatste week onderhandelen zijn er nu nog zes jobs minder die verdwijnen. Tegen eind augustus moet duidelijk zijn hoeveel naakte ontslagen nodig zullen zijn. 

Van Hool maakt meer bussen in buitenland dan in België

Van Hool zal volgend jaar voor het eerst meer bussen bouwen in zijn vestiging in Macedonië dan in België (Koningshooikt). In Macedonië zullen niet alleen de standaardbussen gebouwd worden maar ook de duurdere en luxueuzere bussen. De productielijnen worden uitgebreid van vier naar acht. Tot nu toe had Van Hool de vakbonden en de werknemers  altijd gerustgesteld (proberen gerust te stellen) met de boodschap dat omwille van de loonkosten alleen in de standaardbussen in Macedonië zouden gemaakt worden. De vestiging in Macedonië wordt niet alleen overladen met subsidies door de regering, de lonen liggen er zeer laag en vakbondsorganisatie is zo goed als onmogelijk. De vestiging wordt bewaakt als een burcht en je geraakt zelfs niet aan de poort.

Bij Van Hool werken in België  3.700 mensen, waardoor het bedrijf nog steeds de op vier na grootste private werkgever blijft van België. Van Hool ontkent dat de productiedaling in België een één-op-één-effect heeft op de tewerkstelling. Men verwacht wel een ‘lichte’ daling in de tewerkstelling.