Vakbonden verzetten zich tegen flexbanen in de garagebranche
ABVV-Metaal waardeert het dat minister Dermagne de tijd heeft genomen om te luisteren naar onze zorgen in de garagesector in deze moeilijke tijden voor de overheid. En die bezorgdheid is verre van goedaardig.
- Een sector waar 'overbetaling' of 'clawback' niet mogelijk was, maar waar 'zwartwerk' werd bevoordeeld, krijgt nu nog een klein cadeautje in de vorm van flexi-jobs.
- Elke vorm van sociaal overleg wordt onmogelijk gemaakt omdat de opting-out voorzien in de wetgeving geen haalbare optie is (op korte termijn).
- De veiligheid en competentie van onze werknemers komen opnieuw in het gedrang. Het ontbreken van een actuele functieclassificatie betekent dat de sector onderbetaald wordt en uitdaging en kennis ontbeert, waardoor de sector op de middellange termijn verarmt, zowel in termen van banen als van kennis, en zijn toekomst in gevaar brengt.
- Bovendien verzwakken dergelijke systemen de overheidsfinanciën en de sociale zekerheid.
- Bovendien verzwakken dergelijke systemen de overheidsfinanciën en de sociale zekerheid. Dat ze op lange termijn leiden tot minder middelen voor de opleiding van onze jongeren wordt veel te licht opgevat.
We doden de kip die de gouden eieren legt!
We hebben het gevoel dat minister Dermagne goed naar ons heeft geluisterd en dat hij onze zorgen deelde, aangezien hij ook geen voorstander is van flexbanen (en de uitbreiding ervan). Hij legde uit dat het huidige compromis het resultaat was van intensief debat, waarbij Unizo oorspronkelijk wilde dat tot 95% van de banen onder dit systeem zou vallen.
Hij wees er ook op dat er maatregelen werden genomen om het systeem minder aantrekkelijk te maken, waaronder een verhoging van de werkgeversbijdragen (van 25% naar 28%). Bovendien blijven de bestaande bonussen voor nacht- of weekendwerk en de eindejaarspremie ongewijzigd. Flexi-jobbers zullen aan dezelfde opleidings- en vaardigheidsvereisten moeten voldoen en hun belastingvrije inkomen zal worden afgetopt.
Minister Dermagne verklaarde ook dat er plannen zijn om het systeem in de toekomst verder in te perken.
We vertrokken met het gevoel dat we gehoord waren en dat er nieuwe communicatiekanalen waren opgezet om de uitkomst van het wetgevende werk te bestuderen en er, indien nodig, tegenin te gaan.
De sector gaat nu aan de slag met het ontwikkelen van een fatsoenlijk voorlopig kader om ervoor te zorgen dat niemand, ook flexwerkers niet, er het slachtoffer van wordt, want de veiligheidsrisico's zijn nog niet verdwenen! We proberen nog steeds arbeidscontracten voor onbepaalde tijd te bevorderen.