NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Staking bij D'Ieteren duurt voort

De staking die sinds vorige week donderdag aan de gang is gaat door. Een ontmoeting tussen directie en vakbonden gisteren heeft niets opgeleverd. Een volgende ontmoeting tussen directie en vakbonden is gepland voor dinsdag.

BET0,0G MEE OP 24/9 VOOR EEN BETERE WET EN EEN BETER L0,0N

BETERE WET = BETER L0,0N

Op 24 september organiseert het ABVV een nationale betoging om een aanpassing te eisen van de loonnormwet.

 

 

 

 


Meer lezen:

Handleiding loonnormwetKrantje handleiding: wat is de loonnormwet, wat is er zo onrechtvaardig aan en hoe kunnen we het oplossen? Al wat je moet weten om overtuigd te geraken en om anderen te overtuigen van het nut van de betoging van 24/09

 

  

 


De loonwet verplettert onze lonen
Bet0,0g mee voor een beter l0,0n 



Download ons campagnemateriaal:

 Via deze link kan je onze campagneaffiche en visuals voor social media downloaden. 

ABVV Metaal Betoging loonnormwet affiche A3 staand NL 01


VERHOGING MINIMUMLONEN EN VERLENGING LANDINGSBANEN

Met de verhoging van het minimumloon en de verlenging van SWT en landingsbanen haalden de vakbonden een slag thuis. Nu richten w eonz epijlen op de verbetering van de loonnormwet.

Meer lezen:
We zetten recht wat krom is ...: getuigenissen
Sociaal Akkoord ’21- ‘22: belangrijke stap versterking koopkracht

 

ABVV-Metaal Antwerpen werft aan!

ABVV-Metaal Antwerpen zoekt voor haar afdeling Antwerpen voor onmiddellijke indiensttreding een medewerker sociale dienst. Check hier de vacature!

Autobouwconstructeurs vrezen langdurige chiptekorten

Grote Duitse autoconstructeurs als Volkswagen, BMW en Mercedes verwachten dat de chip­tekorten in de auto-industrie niet snel zullen verdwijnen. Ze verwachten dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden.

Staking bij D’Ieteren gaat door

De werknemers van de D’Ieteren­-garages voeren actie tegen een plan van de directie om de loon- en arbeidsvoorwaarden terug te schroeven.

In juni maakte de directie haar strategische visie voor de garages bekend. Deze week werd duidelijk dat deze neerkomt op “drastische besparingen op verworvenheden van de werknemers waarover in het verleden is onderhandeld”, aldus Jean-Paul Sellekaerts, secretaris FGTB-MWB. “Dit plan is onbespreekbaar. Alle verworvenheden die in 50 jaar opgebouwd zijn, worden van tafel geveegd. De werknemers moeten flink loon inleveren en meer werken.”

BMW volledig uit gerecycleerde materialen

BMW heeft, o het autosalon in München, een auto voorgesteld die volledig gebouwd werd uit gerecycleerde materialen en hernieuwbare grondstoffen, zónder composietmaterialen. BMW wil de meest duurzame autofabrikant ter wereld worden. Het koetswerk bestaat uit gerecycleerd ongeverfd aluminium en staal. Chroom, spijlen, sierstrips en versieringen werden weggelaten. Ook in de auto is geen spoor van chroom of leder te vinden. De auto heeft ook geen schermen: belangrijke info wordt op de voorruit weergegeven.

Metaalbedrijf Ferrokonstrukt in vereffening, 30 werknemers verliezen job

Slecht nieuws voor de werknemers van Ferrokonstrukt in Meulebeke. Het bedrijf gaat in vereffening en ongeveer dertig mensen verliezen hun job. Het metaalbedrijf maakte lange tijd stalen constructies voor o.m. ziekenhuizen en treinperrons. Een tijdje terug besloot de directie om zich volledig toe te leggen op constructies voor de bruggenbouw, maar dat verhaal is niet goed afgelopen. Het bedrijf kreeg wel orders binnen, maar de prefinanciering van de dergelijke projecten was moeilijk, waardoor er cashflow- en liquiditeitsproblemen ontstonden. Uiteindelijke werd de situatie onhoudbaar en besloot het bedrijf om een vereffenaar aan te stellen.  

In het bedrijf is geen syndicale delegatie, maar ABVV-Metaal secretaris Yves Allewaert werd op de hoogte gebracht door de werkgever: ‘Dit is een drama voor de getroffen werknemers. Sommigen werken hier al gans hun leven, terwijl anderen net een huis hebben gekocht. Het is een zeer spijtige zaak, die het gevolg is van strategische bedrijfsbeslissingen die verkeerd zijn uitgedraaid. De komende dagen beginnen we met het onderhandelen van een sociaal plan in het kader van de Wet Renault.’

Volvo Gent ligt opnieuw stil door chiptekort

Deze week lag de band bij Volvo in Gent stil, maar het probleem is dus nog niet van de baan. De fabriek zal komende week slechts anderhalve dag produceren in plaats van de gewoonlijke vijf productiedagen. De week nadien ligt de productie zelfs helemaal stil. Ruim 5.000 werknemers zullen op economische werkloosheid worden gezet. Verschillende automobiel producenten gaan gebukt onder chiptekorten. Moderne wagens bevatten al gauw meer dan honderd van die chips. Bij de nieuwe en elektrische wagens van Volvo loopt dat aantal chips nog op.

MIVB neemt eerste waterstofbus in gebruik

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB heeft haar eerste waterstofbus voorgesteld. De bus wordt twee jaar lang getest om vertrouwd te raken met de nieuwe technologie. De MIVB gebruikt al hybride en volledig elektrische bussen, maar gaat nu ook de mogelijkheden van de waterstofbus verkennen. Het voertuig wordt twee jaar lang gehuurd van constructeur Van Hool.

Atlas Copco werft 170 mensen aan

Atlas Copco zoekt opnieuw 170 nieuwe werknemers. Het bedrijf heeft dit jaar al 224 mensen aangeworven. Atlas Copco zoekt onder meer ingenieurs, mensen voor de aankoop- en transportafdeling, informaticaprofielen, operatoren, onderhoudstechniekers, orderpickers en productiemedewerkers in de montage. De extra jobs komen onder andere door de snelle heropleving van de wereldeconomie.

Metallo Beerse zet nog meer in op recyclage

Duitse metaalverwerker Aurubis investeert 27 miljoen euro in een recyclage-installatie voor waardevolle metalen in zijn Metallo-vestiging in Beerse. Toen twee jaar geleden Arubis de Metallo Group overnam, zeiden ze dat men zich wilde diversifiëren naar andere metalen. Met de nieuwe investering maakt het die woorden waar. “De investering in een nieuwe recyclage-­installatie in Beerse toont aan dat Aurubis echt gelooft in onze fabriek”, aldus Dirk Vandenberghe, de CEO van de Metallo-fabriek.

Metallo recycleert jaarlijks via allerlei raffinagetechnieken gemiddeld 250.000 ton laagwaardig schroot en metaalafval in Beerse. Dat afval is afkomstig van slakken van koper- en bronsgieterijen, van autoradiatoren en -motoren, maar ook van residuen van metaalverwerkende bedrijven. Het unieke van de installatie in Beerse is dat men erin slaagt om dat schroot te zuiveren tot geraffineerd koper en tin.

Van Hool: samenwerkingsakkoord met Duitse batterijproducent Akasol

Busbouwer Van Hool heeft een akkoord met het Duitse Akasol voor de levering van batterijen voor zijn e-bussen. Van Hool heeft zich de afgelopen jaren vooral toegespitst op de bouw vanhybride en waterstof- en trolleybussen. Dankzij het samenwerkingsakkoord met de Duitse batterijproducent Akasol zet het nu een belangrijke stap in de productie van volelektrische bussen. Akasol levert Van Hool de volgende vijf jaar batterijen voor elektrische stadsbussen. Akasol levert al batterijsystemen voor e-bussen van Volvo en Mercedes. Het batterijcontract moet Van Hool onder meer helpen bij het binnenhalen van de aanbesteding die De Lijn uitschreef voor 200 e-bussen.

Volvo: spontane staking tegen nieuw uurrooster

De directie van Volvo Cars Gent liet deze week aan de 6.500 personeelsleden weten dat de werkorganisatie vanaf volgend jaar verandert. Elke ploeg moet voortaan 40 uur per week werken. Vandaag wordt in veel afdelingen nog 37,5 uur per week gewerkt. In ruil voor de extra uren voorzag Volvo Cars extra compensaties. “Zo'n boodschap meedelen bij de start van het zomerverlof, stemt tot wantrouwen”, aldus Jo De Mey ABVV-Metaal. “We moeten de komende tijd samen met de directie bekijken wat de gevolgen zijn van een grotere efficiëntie en welke compensaties het personeel daarvoor krijgt. Het moet allemaal werkbaar blijven”.

In de loop van de dag stuurden directie en vakbonden een bericht uit, waarin stond dat “de pauzeknop” ingeduwd zou worden. Volgens de woordvoerster van Volvo is de arbeidstijdverlenging noodzakelijk omwille van het succes van de XC40. Na de zomer zullen de randvoorwaarden en compensaties opnieuw besproken worden.

De komende maanden staan ook honderden aanwervingen bij Volvo gepland.

Geen impact op Brugge integratie Alstom/Bombardier

Tegen 2025 moet Bombardier Transport volledig opgenomen zijn in Alstom en moet de gecombineerde groei jaarlijks met5 procent toenemen. De moeizame integratie van Bombardier en Alstom heeft (voorlopig) geen impact op de vestiging van Bombardier in Brugge. Brugge kreeg begin dit jaar een grote bestelling van de NMBS voor 204 nieuwe dubbeldektreinen met een optie voor nog eens 170 voertuigen. Er werden 180 werknemers aangeworven 3 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.

Hydro Precision Tubing wordt verkocht: toekomst werknemers onzeker

Schokkend nieuws voor de werknemers van non-ferro bedrijf Hydro Precision Tubing (HPT) in Lichtervelde. Op vrijdag 2 juli kondigde de directie tijdens een speciale ondernemingsraad aan dat de volledige fabriek verkocht wordt aan Aurelius, een Europese investeringsgroep. Wat dit concreet betekent voor de bijna tweehonderd werknemers is momenteel nog niet duidelijk.

Op HPT worden aluminium buizen gemaakt, die onder meer gebruik worden in ladders en keukenrekken. De onderneming bevindt zich in Lichtervelde, West-Vlaanderen. Op dezelfde locatie is ook nog een andere Hydro-afdeling actief, namelijk Hydro Extrusion (gespecialiseerd in het bewerken van diverse aluminium componenten). Deze afdeling blijft gewoon doorbestaan en wordt niet verkocht. Beide sites maken deel uit van Hydro, een Noors energie- en aluminiumconcern met wereldwijd 36.000 werknemers.

ABVV-Metaal secretaris Yves Allewaert: ‘Op HPT werken 151 arbeiders, 37 bedienden en 13 uitzendkrachten. Voor een aanzienlijke groep mensen breekt dus een periode van grote onzekerheid aan, en dat vlak voor de vakantieperiode! Het spreekt voor zich dat er momenteel zeer veel ongerustheid is.’

Het Noorse moederbedrijf Hydro wil niet meer investeren in de tubing-afdeling en enkel nog focussen op haar kernactiviteiten. Alle aandelen worden van de hand gedaan en verkocht aan het Europese investeringsvehikel Aurelius. In de woorden van Yves: ‘In een persbericht laat Aurelius weten dat het nog potentieel ziet in HPT, maar wat dit concreet betekent voor de werknemers is nog onduidelijk. Wat zullen de nieuwe eigenaars doen? Volgt er een collectief ontslag? Dat zijn de vragen waar we zo snel mogelijk een antwoord op willen. Op donderdag 7 juli is er opnieuw een ondernemingsraad. We hopen daar meer informatie te krijgen. In elk geval zal onze delegatie er alles aan doen om de belangen van de werknemers zo goed mogelijk te verdedigen!’

Fernand De Coster, man van staal! 100 jaar = dikke proficiat!

Vandaag 1 juli werd Fernand De Coster, Secretaris-Generaal van de Centrale der Metaalbewerkers van 1977 tot 1986, honderd jaar.
Eens een metallo altijd een metallo! 

Het was dan ook vanzelfsprekend dat het secretariaat van ABVV-Metaal hun oud-collega in de bloemetjes heeft gezet en nogmaals bedankt heeft voor zijn jarenlange inzet voor de arbeidersbeweging,
zowel in de vakbond als in de partij. 

Proficiat, Fernand!

 

Het ABVV in de bres voor uitzendkrachten!

Een hogere pensioenpremie en een betere gelijkstelling voor het vakantiegeld 2021

Dankzij het ABVV werden de voorbije dagen twee dossiers geregeld die de koopkracht van uitzendkrachten rechtstreeks ten goede komen. Het eerste betreft de verhoging van de pensioenpremie voor uitzendkrachten, het tweede gaat over extra vakantiegeld voor bijna vijfduizend uitzendkrachten. Hieronder lichten we deze punten voor jou toe.

Lees meer...

Nedcar gaat elektrische voertuigen bouwen voor Canoo

VDL Nedcar gaat elektrische minibusjes bouwen voor de Amerikaanse start-up Canoo. De productie begint eind 2022 met duizend stuks dit moet snel oplopen tot 15.000. Canoo wil zeker tot 2028 voertuigen door VDL Nedcar laten bouwen.

ABVV-Metaal keurt ontwerpakkoord goed

Op 8 juni bereikten de sociale partners een voorakkoord over enkele cruciale dossiers zoals de eindeloopbaan, overuren en minimumlonen. Na uitvoerige consultatie en stemming in onze federaties heeft ABVV-Metaal dat voorontwerp nu  goedgekeurd. Dat werd duidelijk na onze Syndicale Raad op vrijdag 18 juni. Op dinsdag 22 juni weten we of het ABVV het akkoord aanvaardt dan wel verwerpt.

Onze evaluatie

Ondanks de goedkeuring heerst er in onze middens ook ongenoegen over het ontwerpakkoord. Zowel de uitbreiding van de vrijwillige overuren als de lage loonmarge liggen zeer gevoelig. Al maakt dit laatste strikt genomen geen deel meer uit van het ontwerpakkoord dat vandaag op tafel ligt. De regering heeft het loonnorm-dossier immers naar zich toegetrokken en de 0,4 procent plus de coronapremie wettelijk verankerd. Er zijn natuurlijk ook positieve elementen en deze hebben uiteindelijk de doorslag gegeven. De stijging van de minimumlonen (de eerste verhoging sinds 13 jaar) is een belangrijke realisatie, in de eerste plaats voor de allerlaagste inkomens. Ook de landingsbanen werden verbeterd, met de mogelijkheid om halftijds te werken vanaf 55 jaar mét een premie van de RVA.    

Hoe gaan we verder? 

De komende dagen zal dus blijken of het ABVV en de andere vakbonden het akkoord goedkeuren of niet. Nadien is het aan de sectoren om hiermee verder aan de slag te gaan. In elk geval is het duidelijk dat er de komende periode heel wat werk op de plank ligt. Onder meer van de strijd tegen de onrechtvaardige loonwet zullen we vanaf het najaar een speerpunt maken.

Meer weten over het IPA? Hier leggen we alles nog eens voor je uit. 

Volvo Gent hele week plat door chipstekort

Bij Volvo Gent is er door een tekort aan chips volgende week een productiestop. De moeilijke aanvoer van chips, cruciale onderdelen in auto’s, pc’s en tal van andere elektronica is de oorzaak. In februari lag de productie al tweemaal stil door het tekort aan halfgeleiders, die de sector wereldwijd treft. Ook in maart zag de Gentse fabriek, waar 6.500 mensen werken, zich genoodzaakt de band van de modellen XC40 en V60 stil te leggen. Voor het eerst ligt de productie voor een ganse week stil. De overgrote meerderheid van de 6.500 werknemers wordt vijf dagen economisch werkloos door overmacht.

Umicore verwerft belang in batterijenfabrikant

Umicore heeft een belang verworven in Solid Power, een Amerikaanse ontwikkelaar van solid-state batterijen. Hoe groot het belang is, is niet bekend. De batterijen bieden volgens Umicore een oplossing voor de grootste drempels voor de opkomst van elektrische personenwagens: de kost en de angst inzake rijbereik.