NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Agoria rekent in 2017 op… 200 nieuwe jobs

De Belgische technologiesector verwacht een groei van om en bij de 2% in 2017. Dat is positief maar vertaalt zich niet in extra jobs. Agoria verwacht netto 200 nieuwe jobs, vorig jaar kwamen er 3.000 extra bij (vooral in de ICT). Het marktaandeel van de Belgische technologiebedrijven in de EU-handel is toegenomen tot 5,4%, en voor dit jaar wordt gerekend op een verder herstel tot 5,65%.

Agoria wil ook de indexering van de lonen te plafonneren. "Geef iedereen een indexering tot het minimumloon van 1.560 euro. Zo bouwen we onze loonkosthandicap af, blijven we banen scheppen en houden we de inflatie beter onder controle", aldus Agoria-topman Marc Lambotte.

NedCar in Born gaat BMW X1 bouwen: 800 extra banen

BMW investeert tientallen miljoenen in de uitbreiding bij VDL NedCar. Er komen 800 jobs bij op een totaal van 5300. In opdracht van BMW worden nu al de Mini Hatch, de Mini Cabrio en de Mini Countryman in Born geassembleerd en nu dus ook de X1. De fabriek van BMW in Regensburg kan het succes van de X1 niet volgen. Vorig jaar werden zo'n 200.000 modellen verkocht. In augustus moeten de eerste 'klantauto's' van de band rollen. 

Hogere productie voor Aperam Genk in 2017

Aperam in Genk mag dit jaar meer staal produceren en verwerken dan vorig jaar. Het productiebudget voor zowel de staalfabriek als de koudwalserij wordt  met ongeveer 50.000 ton verhoogd ten opzichte van vorig jaar. “De beslissing is goed nieuws voor de vestiging in Genk én het zorgt er voor dat een aantal stempeldagen overbodig zullen zijn”, aldus vakbondsafgevaardigde Nico Vanardennen ABVV-Metaal. De verhoging zorgt ook voor de aanwerving van een tiental extra werknemers. Nico onderstreept ook dat “de verhoging van de productie het vertrouwen in de fabriek in Genk illustrert. We zijn competitief en betrouwbaar. Genk behoort tot de absolute top binnen de groep.”

20 jaar sluiting Renault-Vilvoorde: groot herdenkingsweekend

Twintig jaar geleden sloot Renault-Vilvoorde.  Van 24 tot 27 februari is er een herdenkingsweekend. Op 27 februari 1997 kondigde de directie van Renault de sluiting aan van de vestiging in Vilvoorde.  3.098 mensen verloren hun job. Na maandenlange bezetting, betogingen en onderhandelingen  werd een sociaal akkoord bereikt.  De strijd tegen de sluiting blijft een mijlpaal in de Belgische en Europese sociale geschiedenis. Om dit te herdenken organiseert de stad Vilvoorde in samenwerking met ABVV, Linx+ en Curieus Vilvoorde een herdenkingsweekend van vrijdag 24 februari tot en met maandag 27 februari in de oude fabrieksgebouwen van de Renault-vestiging op de Schaarbeeklei. De tentoonstelling focust op de geschiedenis van Renault Vilvoorde, het leven rond de fabriek en de sluiting op 27 februari 1997.

De ex-werknemers brengen op 27 februari een bezoek aan de oude fabriek van Renault en houden halt bij het kunstwerk 'De Vuist' van beeldhouwer Rik Poot. 

Opnieuw (elektrische) autoproductie in Genk

Rhenus SML, een van de vroegere toeleveranciers van Ford Genk, gaat in opdracht van de West-Vlaamse start-up Addax Motors elektrische bestelwagentjes assembleren in Genk. In het eerste jaar wil men ruim 150 auto’s produceren.

Addax Motors begon drie jaar geleden in Kuurne met de verhuur van kleine elektrische bestelwagens. Omwille van de vele problemen, mindere service en lage kwaliteit besloot men om op basis van de eigen ervaringen zelf een elektrische bestelwagen te ontwikkelen. Het resultaat is een  elektrische bestelwagen die 600 kilogram weegt en 1.000 kilogram kan vervoeren.

SML, sids kort een onderdeel van Rhenus, assembleerde vroeger voor Ford Genk aandrijflijnen en ophangingscomponenten. Na de sluiting van Ford kreeg SML van de toenmalige aandeelhouder de kans om te werken aan een nieuwe toekomst. Een engagement dat de huidige aandeelhouder handhaafde.

Geen Belgische busbouwer voor Waals miljoenenorder

De Waalse openbaarvervoermaatschappij TEC koopt voor meer dan 100 miljoen euro 298 hybride bussen. Bij het Zweedse Volvo bestelt de TEC 90 hybride bussen van het type 7900 Electric Hybrid, goed voor 31,2 miljoen euro. Bij het Poolse Solaris worden 208 bussen van het type Urbino Hybride besteld, goed voor 72,8 miljoen euro. Alle bussen, die tussen 2017 en 2019 worden geleverd, worden in Polen gebouwd.

 VDL Bus uit Roeselare had ook meegeboden, maar haalde het niet. In 2012 leverde VDL nog ruim 200 dieselstadsbussen aan de TEC. Van Hool dong niet mee naar het order.

Witte rook: er is een ontwerp-IPA

De sociale partners hebben gisterenavond een ontwerp van interprofessioneel akkoord bereikt voor 2017 en 2018. De belangrijkste punten van het ontwerp-IPA zijn:

Lees meer...

ArcelorMittal: 80 miljoen duurzame investeringen

ArcelorMittal Gent investeert 80 miljoen euro om fabriek milieuvriedelijker te maken. ArcelorMittal is een voorloper op het vlak van CO2-hergebruik , oftewel CCU (Carbon Capture and Utilization). ArcelorMIttal wil de schadelijke uitstootgassen door een speciale techniek omzetten in ethanol. Ethanol kan, bijvoorbeeld,  gebruikt worden om  groene auto's mee aan te drijven. De  uitstoot van de fabriek zal jaarlijks met 120.000 ton dalen en door de technologiekomen er  vijftig nieuwe jobs bij.

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen op zoek naar gewestelijk secretaris

ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen heeft een vacature voor de functie van GEWESTELIJK SECRETARIS ZUID-OOST-VLAANDEREN. Lees hier meer over de functie en het aanbod. Solliciteren kan tot 31 januair 2017 ter attentie van Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

Nu ook aanvullend pensioen op mypension.be

Op de website mypension.be krijg je niet enkel een handig overzicht van je wettelijk pensioen, maar sinds gisteren krijg je er ook toegang tot de gegevens van je aanvullend pensioen. Raadpleeg je online pensioendossier door te surfen naar mypension.be en  je vervolgens aan te melden met je e-ID (of met een token).



Vakbond in actie voor een menswaardig pensioen: download de affiche

Verhoging van de pensioenleeftijd tot 67 jaar. Afbouw van diverse eindeloopbaanregelingen. Moeilijke opvraging van het aanvullend pensioen. Afschaffing gelijkgestelde periodes. Dankuwel, regering-Michel. En wat met de erkenning van ons zwaar beroep? We willen onze loopbaan eindigen in goede gezondheid en met een pensioen waar iedereen van kan leven. Zo kan een van de 125.000 werkloze jongeren onze plaats innemen. Samen laten we onze stem horen voor een correcte pensioenleeftijd, op basis van gewerkte loopbaanjaren. #VAKBONDINACTIE

Download de affiche.

Lam­pen­fa­briek Syl­vania Tie­nen sluit: 180 jobs op de helling

Syl­vania kondigde op een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot sluiting aan. Ongeveer één jaar ge­le­den kwam Syl­vania in han­den van het Chi­ne­se be­drijf Feilo. De Chi­ne­zen namen toe 80 pro­cent van de aan­de­len over van Ha­vells, het In­di­a­se moe­der­be­drijf van Syl­vania. De fa­briek zat toen reeds in moei­lijk­he­den.

Hoop voor Bombardier: voorlopig geen Spaanse trams voor De Lijn

De Raad van State schorst de toewijzing van een mega-order van 146 trams voor De Lijn aan het Spaanse CAF na een klacht van Bombardier. De aanbestedingsprocedure is voorlopig stopgezet. Het gaat om een uitspraak in kort geding. De beslissing ten gronde volgt binnen enkele maanden. Tegen een uitspraak van de Raad van State is geen beroep mogelijk. Volgens de Raad van State heeft De Lijn Bombardier en CAF niet gelijk behandeld. Het zou gaan om de berekening van het ‘preventieve onderhoud’.

Paritair durfkapitaalfonds in de metaal

De metaalvakbonden en werkgeversorganisatie Agoria hebben samen  een investeringsfonds opgericht “Invest for Jobs”.

“Invest for jobs” kan investeren in bedrijven binnen en buiten de metaal en van start-ups tot grote bedrijven. De voorwaarde is dat er een positieve impact is op de werkgelegenheid. “Die sociale doelstelling is even belangrijk als het financieel rendement van de investering”, aldus directeur Eric Jonkers.Het fonds mikt op investeringen van minimaal 0,5 miljoen euro (aandelen, obligaties of mezzaninefinanciering) en zal in voldoende dossiers investeren om het risico te spreiden. Omdat bedrijven ondersteunen het doel is, zullen er nooit meerderheidsparticipaties genomen worden. Er worden  gesprekken gevoerd met 35 bedrijven, waarbij 1.250 jobs gecreëerd kunnen worden. Het fonds zal niet actief tussenkomen in het dagelijkse beleid van de bedrijven waarin het participeert. De metaalvakbonden willen de vrijheid behouden om hun 'klassieke rol' te spelen bij sociale conflicten, ook als die zich afspelen in bedrijven waarvan ze via het fonds mede-eigenaar zijn

Invest for Jobs wordt paritair door vakbonden en werkgevers bestuurd. Zij beslisten om 60 miljoen euro uit het Fonds voor de Bestaanszekerheid van de Metaalverwerkende Nijverheid en 40 miljoen euro uit het pensioenfonds van de metaalsector in te brengen.

Het is de allereerste keer dat vakbonden en werkgevers samen een investeringsfonds beheren, met 'eigen' kapitaal. 

Staalwerkers betogen in Brussel: No Europe without Steel

Vandaag 9 november vindt er in de Europese wijk in Brussel een betoging plaats van ruim 10.000 staalwerkers van over heel Europa onder de vlag van Industriall Europe. De staalarbeiders eisen dat de achteruitgang van hun sector een halt wordt toegeroepen. Voor de financiële crisis van 2008 stelde de sector ruim 400.000 werknemers tewerk in Europa. Sindsdien is dat aantal geslonken tot 330.000. Dat jobverlies is te wijten aan de strenge besparingspolitiek die in Europa wordt gevoerd en die geleid heeft tot een haperende economische groei, slabakkende investeringen in onderzoek & ontwikkeling en in infrastructuur en sinds kort tot de dumping van goedkoop Chinees staal op de Europese markt. De actievoerders eisen dat er dringend werk wordt gemaakt van een Europees staalactieplan, aangezien de staalsector de ruggengraat vormt van de hoogtechnologische industriële sectoren, zoals de automobielsector, elektronica en hernieuwbare energie. 

De Europese staalwerkers bundelen dan ook vandaag hun krachten voor deze eis en ze doen dat onder het motto 'No Europe without Steel'. Lees hier meer over de eisen van de actievoerders. 

9 november - Geen Europa zonder staal

Op 9 november manifesteren een 10.000 tal werknemers uit de Staal vanuit gans Europa in Brussel. Voor de financiële crisis waren er nog 400.000 aan de slag in de Staal, nu zijn er dat nog 330.000. IndustriAll Europa  eist van de Europese Commissie een politiek die zorgt dat de staal een toekomst blijft hebben in Europa. Alle info vind je bij je delegee of op de website

Bombardier dient klacht in bij Raad van State

Bombardier heeft een klacht over de toekenningsprocedure ingediend bij de Raad van State. De zaak wordt 22 november behandeld. Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die het contract finaal moet ondertekenen, wil niet reageren op de beslissing. 'De procedure zit volledig bij De Lijn', klinkt het op zijn kabinet. De Lijn wilde niet reageren.

Bombardier: geen bestelling De Lijn, vakbonden vrezen voor toekomst

Bombardier Brugge grijpt wellicht naast een megaorder om 146 trams voor De Lijn te bouwen. De 146 nieuwe trams die de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil bestellen, zullen niet in België gemaakt geworden. Maandag kreeg Bombardier te horen dat ze geen “preferred bidder” zijn. De Lijn geeft de voorkeur aan het Spaanse CAF om de nieuwe trams te bouwen, de grootste bestelling ooit van trams voor de Vlaamse vervoersmaatschappij.

De vakbonden van Bombardier zijn zeer ontgoocheld. Het contract van de Lijn was om meerdere redenen cruciaal. Omdat het twee tot drie jaar werk zou geven aan 65 arbeiders, maar ook omdat het een binnenlandse bestelling is. In de hoofdzetel zal deze beslissing met argusogen gevolgd worden. Naar aanleiding van de onlangs aangekondigde herstructurering liet de hoofdzetel weten dat er een toekomst was voor Bombardier in Brugge als men geen bestellingen zou verliezen. De fabriek haalde onlangs een grote bestelling van de NMBS binnen voor de bouw van 445 dubbeldektreinen, wat van 2018 tot 2021 werk oplevert voor zo'n 150 arbeiders. Maar de vakbonden vrezen dat een deel van dat contract naar de Franse Bombardier-fabriek in Crespin verhuist.

Beslist Vlaamse regering over lot Bombardier?

Bombardier-Brugge ontsnapt voorlopig aan de onlangs aangekondigde sanering - waarbij tegen eind 2018 wereldwijd 7.500 jobs verdwijnen, maar dat wil niet zeggen dat de vestiging in Brugge gered is. Bombardier liet duidelijk verstaan dat alles zou afhangen van de nieuwe order van De Lijn. Het contract voor De Lijn - ter waarde van 320 miljoen euro - zou in Brugge gedurende 'enkele jaren' werk verschaffen aan 60 arbeiders (één vierde van het arbeidersbestand). Geruchten zouden er op wijzen dat het wat dat betreft niet de goede richting uitgaat. De Spaanse concurrent CAF zou de beste kaarten hebben om de Europese aanbesteding voor de bouw van 146 trams voor De Lijn in de wacht te slepen. Het is Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)die finaal zijn handtekening onder het contract moet zetten.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.

NedCar Nederland: al goed voor 680 Belgische jobs

Volgende week gaat in Born de productie van start van de Mini Countryman. De terreinversie van de Mini is na de Mini Hatch medio 2014 en de Mini Cabrio eind 2015 het derde model dat in Born van de band rijdt en is goed voor 1.200 extra banen. Voor het eerst wordt  in Born een plug-in-hybride versie van de Coutryman geproduceerd. Met de productie van dat derde model is de toekomst van NedCar voor jaren verzekerd.”Als de productie van het derde model op kruissnelheid is, zijn er in Born meer dan 4.000 werknemers in dienst ( evenveel als op Ford Genk ten tijde van de sluiting). Bij VDL NedCar in Nederlands-Limburgse Born zijn ondertussen al 680 Belgen aan de slag. Tijdens de meest recente aanwervingscampagne zijn er de laatste maanden 257 Belgen aangeworven.

NedCar wordt  stilaan één van de grootste industriële werkgevers voor Belgisch-Limburg.