Van Hool probeert vakbonden gerust te stellen
- Gegevens
- Geschreven: woensdag 19 juli 2017 08:17
ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht
Deze ochtend lazen we in de kranten tot onze grote verbazing dat Open VLD een voorstel voor ‘zachte landingsbanen’ op de regeringstafel heeft gelegd.
In de sectoren van de garages, het koetswerk, de elektriciens en de metaalhandel worden de minimumuurlonen verhoogd vanaf 1 juli 2017. Raadpleeg de tabel van je sector door het Op Zak-boekje te openen of klik hier beneden:
Op dinsdag 27 juni werden op het PC garages en de PSC's elektriciens, koetswerk en metaalhandel de nationale akkoorden en de cao's SWT en tijdskrediet ondertekend.
Op het TC koetswerk van donderdag 22 juni is het protocolakkoord 2017-2018 goedgekeurd.
De raad van bestuur van De Lijn heeft zich tijdens de vergadering van woensdag gebogen over de bestelling van 146 nieuwe trams. In tegenstelling tot de verwachting heeft De Lijn het dossier uitgesteld. Op 13 juni volgt een extra raad van bestuur die gewijd zal zijn aan het tramorder. De Lijn had de bestelling van 146 lagevloertrams, de grootste bestelling van trams ooit door De Lijn, aanvankelijk toegewezen aan het Spaanse CAF. Die beslissing werd echter door de Raad van State geschorst na een klacht van concurrent Bombardier.
Bombardier lijkt niet meer te willen wachten en is met Compañía Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) gesprekken begonnen om hun conflict over de levering van 146 lagevloertrams aan De Lijn op te lossen. Mogelijk mag Bombardier een deel van de bestelling overnemen.Een deal heeft voor alle partijen voordelen. Bombardier zou de procedure bij de Raad van State stopzetten. CAF is verlost van de onzekerheid en kan de trams bouwen. De Lijn vermijdt dat zijn cruciale bestelling op de lange baan wordt geschoven. Bij gebrek aan akkoord moet De Lijn immers de gunningsbeslissing gedetailleerder uitwerken en opnieuw voorleggen aan de raad van bestuur, ofwel de marktbevraging overdoen. Dat kan tot twee jaar vertraging opleveren.
Henk Derprez, secretaris ABVV-Metaal is sceptisch: "Ik verwacht er niet veel van. Ik heb het gevoel dat Bombardier een financiële oplossing zoekt. Veel jobs zal het niet opleveren. En als Bombardier een deel van de trams mag maken, is het nog de vraag of die naar Brugge komen."
Het is een traditie in de staalsector dat over loonsverhoging onderhandeld wordt in de bedrijven. Die traditie wordt in dit akkoord gerespecteerd m.n. over de koopkrachtverhoging van 1,1 % wordt op ondernemingsvlak onderhandeld.
Er wordt een sectoraal kader SWT en landingsbanen vastgelegd met daarin:
- het SWT op 58 jaar na 33 jaar loopbaan waarvan 20 jaar nachtarbeid, in 2018 wordt de leeftijd op 59 jaar gebracht;
- het SWT op 58 jaar na 40 jaar loopbaan (2018: 59 jaar);
- het SWT op 58 jaar na 35 jaar loopbaan - zwaar beroep (2018: 59 jaar);
- de landingsbaan op 55 jaar na een loopbaan van 35 jaar voor 2017 en 2018;
- het tijdskrediet met motief wordt opgetrokken tot 51 maanden
Een sectorale werkgroep gaat zich buigen over harmonisering van het statuut arbeiders-bedienden.