NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Van Hool probeert vakbonden gerust te stellen

Vakbonden hebbe n ongerust gereageerd  op de plannen van Van Hool om ook luxeuzere  bussen te gaan bouwen in de vestiging in Macedonië. Ze vroegen meer duidelijkheid. Gisteren werd op de ondernemingsraad een toelichting gegeven.  "CEO Filip Van Hool verzekert ons dat er voldoende werk is in de toekomst en dat er dus geen ontslagen zullen vallen in de vestiging in Koningshooikt", aldus zegt Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV Metaal. “Het blijft echter koffiedik kijken. Van Hool verwijst naar de hoge loonlasten. Vermits andere constructeurs hun duurdere bussen in het buitenland laten produceren, kan Van Hool niet achterblijven. Niemand weet echter hoe dit gaan eindigen. We vrezen op lange termijn echt problemen. De werknemers blijven dan ook zeer bezorgd maar er wordt gewoon verder gewerkt." Komende vrijdag start bij Van Hool een collectieve vakantieperiode van drie weken.

Geen Vlaamse bussen voor Bombardier

De Lijn bestelt  zijn trams bestellen bij de Spaanse constructeur CAF. De Raad van State heeft het beroep verworpen dat Bombardier tegen dat contract had ingediend. Door het arrest gaat de grootste trambestelling in de geschiedenis van De Lijn, goed voor een investering van 295 miljoen euro in 146 nieuwe lagevloertrams, definitief naar CAF.

Iets minder banen bedreigd bij Bombardier

Bij Bombardier in ­Brugge zijn uiteindelijk 121 banen bedreigd. Aanvankelijk was er sprake van 160 bedreigde banen en vorige week van 127. Na een laatste week onderhandelen zijn er nu nog zes jobs minder die verdwijnen. Tegen eind augustus moet duidelijk zijn hoeveel naakte ontslagen nodig zullen zijn. 

Van Hool maakt meer bussen in buitenland dan in België

Van Hool zal volgend jaar voor het eerst meer bussen bouwen in zijn vestiging in Macedonië dan in België (Koningshooikt). In Macedonië zullen niet alleen de standaardbussen gebouwd worden maar ook de duurdere en luxueuzere bussen. De productielijnen worden uitgebreid van vier naar acht. Tot nu toe had Van Hool de vakbonden en de werknemers  altijd gerustgesteld (proberen gerust te stellen) met de boodschap dat omwille van de loonkosten alleen in de standaardbussen in Macedonië zouden gemaakt worden. De vestiging in Macedonië wordt niet alleen overladen met subsidies door de regering, de lonen liggen er zeer laag en vakbondsorganisatie is zo goed als onmogelijk. De vestiging wordt bewaakt als een burcht en je geraakt zelfs niet aan de poort.

Bij Van Hool werken in België  3.700 mensen, waardoor het bedrijf nog steeds de op vier na grootste private werkgever blijft van België. Van Hool ontkent dat de productiedaling in België een één-op-één-effect heeft op de tewerkstelling. Men verwacht wel een ‘lichte’ daling in de tewerkstelling.

Elke Volvo een elektrische motor vanaf 2019

Vanaf 2019 zal elk nieuw model van Volvo volledig of deels zijn uitgerust met een elektrische motor. Dat kondigdeVolvo gisteren aan. De beslissing heeft ook invloed voor Gent. In het najaar wordt de nieuwe SUV XC40 lanceert. Volvo plant ook  een hybride of  elektrische variant. Daarvoor moet  een batterijstation op de productielijn toegevoegd worden.  Vandaag bouwt Volvo Gent al een hybride model, de V60. De werknemers zijn dus al vertrouwd met een elektrische motor.

Volvo zal tussen 2019 en 2021 vijf volledig elektrische wagens introduceren. Alle andere modellen worden aangevuld met plug-in hybrideversies (die ook een diesel- of benzinemotor hebben) en milde hybrideopties (waarbij de elektromotor de verbrandingsmotor enkel ondersteunt). Volvo is voorlopig de eerste en enige autobouwer die volledig de kaart van de elektrische wagens trekt.

Sociaal akkoord bij Bombardier Brugge

Directie en vakbonden hebben een sociaal akkoord bereikt. Uiteindelijk verdwijnen er 127 jobs (eerst was er sprake van 160 jobs): 67 arbeiders en 60 bedienden. In het akkoord zijn de voorwaarden vastgelegd voor onder andere brugpensioen en premies voor vrijwillige vertrekkers. In het akkoord staat ook dat voor de overige werknemers er werkzekerheid is tot 2021. De vakbonden hopen om het aantal jobs dat moet verdwijnen nog te verminderen.  70 procent van de arbeiders en 90 procent van de bedienden stemden voor het sociaal plan.

Volvo verkoopt 8% meer wagens

 Volvo  verkocht tijdens de eerste zes maanden van dit jaar ruim 8% meer wagens: 277.641 in totaal. Vooral in Azië zat de verkoop in de lift. Daar noteerde Volvo een stijging met meer dan een kwart (27,3%), goed voor 13.800 verkochte wagens. In China alleen steeg de verkoop met 31%. 

Aperam investeert in Belgische vestigingen

Producent van roestvrij staal Aperam investeert de komende drie jaren 150 miljoen dollar (132 miljoen euro). Een kwart tot een derde zal naar de Belgische vestigingen in Genk en Châtelet gaan. “De groep zet in op nieuwe technologie van big data, automatisatie en robotisering om de productielijnen competitiever te maken”, aldus CEO Timoteo Di Maulo.

Bombardier opnieuw in beroep tegen de Lijn

Bombardier trekt opnieuw naar de Raad van State tegen de toewijzing van het grootste tramorder ooit van De Lijn aan Bombardiers Spaanse concurrent CAF. Volgens Bombardier heeft De Lijn niet grondig geantwoord op de bezwaren die de Raad van State eerder heeft geuit. De Raad van State schorste in november 2016 de eerste toewijzing van het megaorder aan CAF. Midden juni gunde De Lijn de eerste schrijf van 24 lagevloertrams opnieuw aan de Spanjaarden. Er was toen sprake van een mogelijke commerciële samenwerking tussen CAF en Bombardier.

Einde sectoronderhandelingen in zicht

Op dinsdag 27 juni werden op het PC garages en de PSC's elektriciens, koetswerk en metaalhandel de nationale akkoorden en de cao's SWT en tijdskrediet ondertekend.

Op het TC koetswerk van donderdag 22 juni is het protocolakkoord 2017-2018 goedgekeurd.

Tweede elektrisch automodel voor Audi Brussel

Na de eerste elektrische SUV mag Audi Brussel een tweede elektrisch model bouwen. Het gaat om een vierdeurs coupé met de naam Audi e-tron Sportback. De Audi e-tron heeft een rijbereik tot 500 kilometer.

De toekenning van een tweede model aan de Brusselse vestiging werd voorafgegaan door succesvolle onderhandelingen voor meer flexibiliteit en werkzekerheid tot 2020. Audi stelt uitdrukkelijk dat de goede afspraken met de vakbonden de deur hebben geopend voor de toekenning van een tweede elektrische model. “Audi Brussels heeft de verwachtingen van Audi AG kunnen invullen dankzij afspraken rond flexibiliteit”, stelt Patrick Danau, de algemeen technisch en logistiek directeur van de autofabriek. Twee weken geleden hebben directie en bonden een overeenkomst gesloten, waardoor de namiddagploeg elke dag een halfuur langer aan de slag blijft.

 De toekomst is hiermee verzekerd voor de ruim 3.000 werknemers van het assemblagebedrijf in Vorst. De voorbije maanden zijn al  bijna 500 mensen extra aangeworven voor de productie van de e-tron. De werknemers van Audi Brussels hebben  ook vandaag meer dan werk genoeg. De verkoopt van de kleine stadsauto A1 gaat zo goed dat het licht op groen werd gezet om dit en volgend jaar extra A1's te bouwen.

Met de komst van een tweede volledig elektrisch model kan de Audi-fabriek in Vorst zich profileren als dé e-hub van Audi.

TC Garages keurt ontwerpakkoord goed

Vanmorgen heeft het TC garages het protocolakkoord van 15 mei 2017 voor de garagesector goedgekeurd. Klik hier om het ontwerpakkoord te raadplegen. 

De Lijn: Grootste tramorder ooit De Lijn naar Spanje – troostprijs voor Brugge

De Lijn bevestigde gisteren het tramcontract met de Spaanse trambouwer CAF.  Het gaat om een  bestelling van 146 lagevloertrams, een contract van 295 miljoen euro. Bombardier, met een vestiging in Brugge, had de beslissing met succes aangevochten voor de Raad van State. De Lijn deed het huiswerk opnieuw en besliste om de eerste  bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw te gunnen  aan CAF. CAF en Bombardier maken intussen wel afspraken over een commerciële samenwerking. Als troostprijs krijgt de Brugse vestiging van Bombardier een nieuwe opdracht: het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijntrams.

De Vlaamse regering bij monde van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) maakt zich sterk dat ze alles gedaan binnen de wettelijke mogelijkheden om de werkzekerheid in Brugge te garanderen. Ondertussen blijft het zo dat de grootste order van de Vlaamse vervoermaatschappij blijkbaar, in tegenstelling tot in andere Europese landen, niet kan toegewezen aan een bedrijf dat produceert in België.

De vakbonden reageren dan ook met gemengde gevoelens. “We gingen uit van het slechtste scenario”, aldus Freddy Bakker, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal. “Al wat we de kunnen bereiken is goed om de onderhandelingen draaiende te houden en het jobverlies te beperken. Maar niemand weet wat de deal met CAF concreet zal betekenen. De opdracht voor de Hermelijn-tram zorgt in ieder geval voor tewerkstelling voor ene paar jaar voor een vijftiental werknemers.”

Nieuwe Gentse Volvo start waarschijnlijk in oktober

De nieuwe Volvo XC40 wordt waarschijnlijk in oktober gelanceerd. Dat stelde Li Shufu, de CEO van Volvo-eigenaar Geely, gisteren bij een bezoek aan Brussel. Li Shufu was gisteren speciaal naar Brussel gekomen  om de conceptcar van de nieuwe Volvo XC40 te tonen aan premier Charles Michel en zijn Chinese ambtgenoot Li Ke-qiang.

Bombardier onderhandelt met CAF over tramorder

De raad van bestuur van De Lijn heeft zich tijdens de vergadering van woensdag gebogen over de bestelling van 146 nieuwe trams. In tegenstelling tot de verwachting heeft De Lijn het dossier uitgesteld. Op 13 juni volgt een extra raad van bestuur die gewijd zal zijn aan het tramorder. De Lijn had de bestelling van 146 lagevloertrams, de grootste bestelling van trams ooit door De Lijn, aanvankelijk toegewezen aan het Spaanse CAF. Die beslissing werd echter door de Raad van State geschorst na een klacht van concurrent Bombardier. 

Bombardier lijkt niet meer te willen wachten en is met Compañía Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) gesprekken begonnen om hun conflict over de levering van 146 lagevloertrams aan De Lijn op te lossen. Mogelijk mag Bombardier een deel van de bestelling overnemen.Een deal heeft voor alle partijen voordelen. Bombardier zou de procedure bij de Raad van State stopzetten. CAF is verlost van de onzekerheid en kan de trams bouwen. De Lijn vermijdt dat zijn cruciale bestelling op de lange baan wordt geschoven. Bij gebrek aan akkoord moet De Lijn immers de gunningsbeslissing gedetailleerder uitwerken en opnieuw voorleggen aan de raad van bestuur, ofwel de marktbevraging overdoen. Dat kan tot twee jaar vertraging opleveren. 

Henk Derprez, secretaris ABVV-Metaal is sceptisch: "Ik verwacht er niet veel van. Ik heb het gevoel dat Bombardier een financiële oplossing zoekt. Veel jobs zal het niet opleveren. En als Bombardier een deel van de trams mag maken, is het nog de vraag of die naar Brugge komen."

Betafence terug in Belgische handen

Robur Capital, een durfkapitaalfonds van de West-Vlaamse ondernemer Wim Deblauwe, en de familie achter het afrasteringsbedrijf Segaf kopen de Franse hekwerkfabrikant Dirickx. Dat is een van de grootste spelers in Europa. De West-Vlaming kwam na enkele jaren in het Punch/Xeikon-imperium van Guido Dumarey aan het hoofd van de Noord-Europese divisie van de omheiningsgigant Betafence. Betafence was ooit een dochter van de staaldraadgroep Bekaert en is het absolute nummer één in Europa in de sector die omschreven wordt als ‘perimeter protection’. Het is nog niet duidelijk wat de plannen zijn van Deblauwe met Betafence.

Sociale Partners 111: Jeugdlonen is niet de manier om jongerenwerkloosheid aan te pakken

De regering Michel wilde terug een soort van jeugdloon herinvoeren (lagere minimumlonen voor jonge werknemers). Dat allemaal onder het mom van werkloosheidsbestrijding bij jongeren. Hogere minimumlonen prijzen zogezegd jonge werknemers uit de arbeidsmarkt omwille van het gebrek aan ervaring en lagere productiviteit. In de CAO 2017-2018 PC 111 (metaal- en machinebouw) werd afgesproken om deze herinvoering niet toe te passen. Dit resulteerde in een officiële paritaire verklaring waarin alle sociale partners verklaarden dat de invoering van een loondegressiviteit niet de manier is om de jeugdwerkloosheid aan te pakken.

“De sociale partners van de sector verklaren hierbij niet akkoord te kunnen gaan met het voornemen van deze regering om de loondegressiviteit opnieuw in te voeren voor zij die de arbeidsmarkt betreden en jonger dan 21 jaar zijn.

 Dit is volgens hen niet de manier om jeugdwerkloosheid aan te pakken. Dergelijke maatregel is nefast voor een sector die aantrekkelijk wenst te zijn voor jongeren die gekozen hebben voor een technische dan wel beroepsopleiding. Daarom heeft de sector zelf enkele jaren geleden de loondegressiviteit voor jongeren afgeschaft.

De sector is steeds bereid om op een positieve manier mee te werken aan een werkbaar alternatief waarbij de kern van het probleem kan worden aangepakt”.

Een ontwerpakkoord 2017-2018 voor de staalsector

Het is een traditie in de staalsector dat over loonsverhoging onderhandeld wordt in de bedrijven. Die traditie wordt in dit akkoord gerespecteerd m.n. over de koopkrachtverhoging van 1,1 % wordt op ondernemingsvlak onderhandeld.

Er wordt een sectoraal kader SWT en landingsbanen vastgelegd met daarin:

- het SWT op 58 jaar na 33 jaar loopbaan waarvan 20 jaar nachtarbeid, in 2018 wordt de leeftijd op 59 jaar gebracht;
- het SWT op 58 jaar na 40 jaar loopbaan (2018: 59 jaar);
- het SWT op 58 jaar na 35 jaar loopbaan - zwaar beroep (2018: 59 jaar);
- de landingsbaan op 55 jaar na een loopbaan van 35 jaar voor 2017 en 2018;
- het tijdskrediet met motief wordt opgetrokken tot 51 maanden

Een sectorale werkgroep gaat zich buigen over harmonisering van het statuut arbeiders-bedienden.