NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Belgische dronesector tegen 2020 goed voor 1.000 extra jobs

Tegen 2020 zou de Belgische commerciële dronesector meer dan duizend extra banen kunnen creëren en een omzet van 409 miljoen euro. Het leeuwendeel daarvan is voor infrastructuur (43% van de omzet), gevolgd door amusement & media en de transportsector. Een belangrijke voorwaarde is wel dat de EU-dronewetgeving ook in ons land snel wordt toegepast, aldus technologiefederatie Agoria en consultancybureau PwC België in een gezamenlijke studie. België is een van de Europese landen die het voortouw nemen in de ontwikkeling van deze nieuwe industrie. Maar om geen kansen te missen is het noodzakelijk dat begin volgend jaar als er een nieuwe Europese dronewetgeving komt rond veiligheid en privacy, deze zo snel mogelijk geïmplementeerd wordt zonder extra restricties, aldus Agoria.

Arbeiders Umicore leggen werk neer tegen hoge werkdruk

Arbeiders bij Umicore Hoboken hebben vrijdag spontaan het werk neergelegd. Ze zijn de hoge werkdruk beu. Umicore zoekt tweehonderd nieuwe werknemers, vooral om operatoren die machines kunnen bedienen. “Maar door de krappe arbeidsmarkt raken die vacatures niet snel ingevuld”, zegt Marc Pottelancie, secretaris ABVV-Metaal. “Enkele werknemers zijn naar de petrochemische sector vertrokken, omdat de lonen daar nog hoger liggen. Daardoor verhoogt de werkdruk voor de mensen die wel bij Umicore blijven. Umicore zoekt een oplossing. Maar sommige werknemers vinden dat het niet snel genoeg gaat.” Van de 20 nieuwe werknemers die het bedrijf zoekt, zijn er nog maar 80 gevonden.

Op 29 mei wordt opnieuw samengezeten met de directie. "De staking van afgelopen vrijdag was een signaal naar de directie om de onderhandelingen niet te lang te laten aanslepen", aldus Marc Pottelancie.

Vasco in Zwitserse handen

Vasco komt in Zwitserse handen. De industriële groep Vaessen Industries verkoopt het bedrijf met vier vestigingen in Zedelgem, Nederland en Polen, aan de beursgenoteerde Zwitserse groep Arbonia. Een verkoopprijs is niet bekendgemaakt.

Vasco was vorig jaar goed voor een omzet van 90 miljoen euro. Arbonia realiseerde vorig jaar een omzet van 1,1 miljard euro. De groep telt wereldwijd ruim 7.600 werknemers en is in zeventig landen actief.

ABVV-Metaal voor een warme werkplek: voor m, v én x

Op deze dag tegen homo- en transfobie beklemtoont ABVV-Metaal zijn geloof in een inclusieve samenleving met respect voor m, v én x.

Lees hier onze special van uit de MagMetal van oktober 2017. 

BTB-Metaal Cycling Team rijdt 1000 km voor Kom Op Tegen Kanker

Negen metallo’s en BTB’ers hebben afgelopen weekend 1000 km bijeengefietst tvv Kom Op Tegen Kanker. Deze negende editie kende overigens een recordopbrengst van bijna 5 miljoen euro. BTB-Metaal Cycling team heeft de smaak trouwens goed te pakken en is al ingeschreven voor de editie van 2019.

Betoog mee voor waardige pensioenen!

ACV, ABVV en ACLVB organiseren op 16 mei een manifestatie voor betere pensioenen in Brussel. 

Praktisch

  • Afspraak om 10u30 aan het Brussel-Noordstation, ter hoogte van het EVV-gebouw. Zoek naar de ballonnen van ABVV-Metaal.
  • We moedigen de betogers aan om met de trein te komen.
  • Klik hier om het parcours van de manifestatie te bekijken.

5 Redenen waarom u als ABVV-Metallo zou moeten betogen

  1. Het brugpensioen (SWT) is dood, nu wordt het werken tot je 67e.

    Begon jij te werken op 18 jaar en hoopte je op je 58e na 40 jaar loopbaan te stoppen? Vergeet het maar. Je zult je nog 2 jaar moeten voortslepen.
    > De brugpensioenleeftijd is momenteel 59 jaar tot eind 2018;
    > Het brugpensioen wordt de facto onmogelijk gemaakt door deze regering (de kostprijs, de bruggepensioneerde moet tot 63 jaar beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt, de gelijkstelling voor pensioen werd afgeschaft,...);
    > De regeling zware beroepen maakt het onmogelijk om voor je 60e te vertrekken.

  2. Fysieke arbeid, moeilijke arbeidsomstandigheden, nachtarbeid, ongezond werk,... Dagelijkse kost voor heel wat metallo’s.

    Vanaf 2020 zul je in een zwaar beroep wellicht ietsjes vroeger op pensioen kunnen vertrekken, maar stoppen voor hun 60e? Dat nooit.
    En als je dan omwille van je zware loopbaan wat vroeger kunt stoppen, dan betekent dit nog niet dat je een hoger pensioen zult ontvangen.
    Integendeel! Want afhankelijk van je inkomen verlies je bij een dergelijk vervroegd pensioen tussen de 50 en de 250 euro per maand.

    Voor deze regering heeft vroeger stoppen met werken een prijs.
    > Het mechanisme werkt als volgt: belastend werk omvat 4 elementen met name fysieke belasting, arbeidsorganisatie, verhoogd veiligheidsrisico en emotionele belasting. Tegen het resultaat van het sociaal overleg in, ziet de minister enkel de eerste drie zitten. De emotionele belasting beschouwt hij enkel als een verzwarende factor. De mate waarin belastend werk voorkomt, zorgt voor een verlenging van de loopbaan met 5,10 of 15 %. Zo zorgt de verlenging van de loopbaan ervoor dat je vervroegd met pensioen kunt gaan;
    > De vervroeging leidt wel tot een pensioenverlies van 50 à 250 euro per maand. Vroeger stoppen wordt dus gesanctioneerd!

  3. Grootste deel van uw lastige loopbaan voor 2020? Pech!  

    De werknemers van wie het grootste deel van hun lastige loopbaan zich voor 2020 heeft afgespeeld, zijn eraan voor de moeite. Hun pensioenleeftijd wordt slechts met een paar maanden vervroegd. De datum waarmee er rekening wordt gehouden met je zware arbeid voor je pensioen is 2020. Al het lastigs dat je voor die datum gepresteerd hebt, komt maar in aanmerking voor hoogstens 5 jaar.

    Een arbeider die voor 2020 gedurende 20 jaar volcontinu gewerkt heeft, zal aldus maximaal 9 maanden vroeger met pensioen kunnen gaan. Van volwaardige overgangsmaatregelen heeft deze regering nog niet gehoord.
    De regeling inzake belastend werk gaat in vanaf 2020. Voor degenen die kort na 2020 met pensioen gaan, komen er maar 5 jaar loopbaan in belastende omstandigheden in aanmerking. Concreet resulteert dit in de verlenging van de loopbaan met 3 tot 9 maanden, zelfs al heb je een zware loopbaan van 40 jaar achter de rug.

  4. Kiezersbedrog

    We moeten werken tot 67 jaar. Dit stond in 2014 noch bij CD&V, noch bij N-VA, en ook niet bij Open VLD in hun verkiezingsprogramma en toch hebben ze het gezamenlijk doorgevoerd. Dit is kiezersbedrog!

  5. Generaties worden tegen elkaar uitgespeeld

    Deze regering moet stoppen met de generaties tegen elkaar uit te spelen! Wij willen voor jong en oud een sterk wettelijk pensioen op 65 jaar.

    Zowel deze regering als het VBO proberen het pensioendebat af te schilderen als conflict tussen generaties. Zij laten uitschijnen dat de pensioenen onbetaalbaar worden en ook dat de last vooral rust op de bijdrage van de jongeren. Dit leidt tot uitspraken als: de jongeren betalen zich blauw aan de pensioenen en zelf kunnen ze er niet van genieten. Dit is een opruiend discours, maar complete nonsens!

De pensioenenkrant

pensioenenkrantIn de Pensioenkrant beantwoorden de vakbonden alle vragen over je pensioen. Tot wanneer zal ik moeten werken? Zal ik kunnen leven van mijn pensioen? Wat bij een onvoorziene gebeurtenis? Moet ik me als jongere zorgen maken over mijn pensioen? Waarom zijn vrouwen het grootste dupe van het pensioengeknoei? Is het logisch dat we langer werken? Wat met zware beroepen en het puntensysteem?

<Lees de pensioenenkrant hier>

 

 

Umicore verhoogt winstprognose

Umicore stevent opnieuw af op een sterk jaar. De operationele winst zal dit jaar uitkomen tussen de 510 en 550 miljoen euro, volgens topman Marc Grynberg. Voorzien was een bedrijfswinst van500 miljoen euro tegen 2020. Alle divisies zullen bijdragen aan de winstgroei. Maar de grootste bijdrage komt van 'Energy & Surface Technologies', de afdeling die de kathodematerialen maakt voor de productie van herlaadbare batterijen voor elektrische wagens. Over de toekomstige locatie van de geplande Europese batterijmaterialenfabriek wou men weinig informatie kwijt. 'Over enkele maanden nemen we een beslissing', was het enige dat Marc Grynberg kwijtwilde na de algemene vergadering.

De Lijn bestelt zelfrijdende bus voor Brussels Airport

2GetThere, een Utrechts technologiebedrijf, heeft een order binnengehaald voor de bouw van een zelfrijdende shuttlebus op Brussels Airport. De bus moet bezoekers van de nationale luchthaven vervoeren tussen het busstation en de bedrijvenzone aan de vrachtluchthaven Brucargo. VDL Bus haakte eerder af. De Lijn legde erg zware technologische en financiële voorwaarden op. De shuttlebus moet autonoom op private wegen op het luchthavendomein rijden, maar komt wel in contact met andere weggebruikers.

Lees meer...

Sluiting Reznor: sociaal plan goedgekeurd

Het vroegere Reznor, producent van verwarmingstoestellen op aardgas, sluit eind dit jaar. De productie verhuist grotendeels Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In België behoudt de Nortek-groep nog een distributiecentrum in Menen. 71 personeelsleden verliezen hun job.

Gisteren keurde de werknemers keurden gisteren een sociaal plan goed. De werknemers kunnen kiezen tussen een ontslag met verbrekingsvergoeding en afscheidspremie of SWT vanaf 56 jaar. Alle wettelijke vergoedingen, zoals sluitingspremie, worden uitbetaald. De ontslagen gebeuren gefaseerd. Elke werknemer krijgt individueel zijn of haar datum van ontslag meegedeeld . Werknemers die de overstap naar het distributiecentrum maken, krijgen een transferpremie.

Sociaal akkoord bij bumpermaker Plastal Gent

Bij bumperfabrikant Plastal in Gent hebben directie en vakbonden gisteren na een staking van een dag een akkoord bereikt om de sociale vrede te herstellen. Vooral de gevraagde flexibiliteit en de resultaatgebonden premies zaten het personeel dwars.

DAF Trucks naar productieaantallen van voor crisis

DAF kondigt aan dat de productie van CF- en XF-trucks vanaf 21 mei wordt verhoogd naar 250 trucks per dag. Hiervoor worden 148 mensen aangeworven in Eindhoven en Oevel. Bovenop de 470 die reeds aangetrokken waren sedert eind februari. Naast de aantrekkende economie heeft de productie­verhoging vooral te maken met het succes van de nieuwe truck die in het voorjaar van 2017 werd gelanceerd. Eind 2017 werden de nieuwe CF en XF-trucks gekozen tot 'International Truck of the Year 2018'.

Van Hool werft 600 mensen aan in VS

Van Hool werft 600 mensen aan voor zijn nieuwe busfabriek in de VS. De werken voor de fabriek beginnen eind deze zomer. De eerste bussen worden verwacht in 2020. Van Hool verwacht elk jaar 400 bussen te kunnen bouwen voor de Noord-Amerikaanse markt. De investering wordt geraamd op meer dan 47 miljoen dollar, de grootste buitenlandse investering van Van Hool buiten België. De Belgische vakbonden zijn op hun hoede. Er is ongemak bij het idee dat medewerkers in Koningshooikt Amerikaanse collega's zouden opleiden. ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneerdewegh realiseert zich dat om bussen te kunnen leveren voor de markt daar, de bussen daar ook moeten gebouwd worden (Buy American Act). Hij denkt dat het ook goede reclame kan zijn met extra jobs tot gevolg hier.

ArcelorMittal verkoopt staaldochters in Luik

ArcelorMittal zet de galvanisatielijnen 4 en 5 in Flémalle bij Luik te koop. Ook productie-eenheid Ferblatil in het Luikse Tilleur wordt van de hand gedaan. Samen werken er zo'n vierhonderd werknemers. De beslissing kadert in de overname van het Italiaanse Ilva en komt er onder druk van de Europese Commissie. Door de overname riskeerde ­Arcelor­Mittal een monopolie te bezitten op bepaalde lijnen.

Volvo Trucks lanceert zijn eerste elektrische vrachtwagen

In Göteborg reed gisteren de eerste elektrische truck uit van de Zweedse vrachtwagenbouwer. Het gaat om een vuilniswagen van de Zweedse afvalverwerker Renova. Naast afvaltransport richt Volvo zich met de elektrische vrachtwagen op distributie binnen de stad. De truck van 16 ton heeft een actieradius van 300 kilometer. De productie van de trucks start in de tweede helft van volgend jaar in het Normandische Blainville-sur-Orne. Volvo Trucks Gent was geen kandidaat omdat Gent zich op de zwaardere vrachtwagens toelegt.

Grootste order ooit van trambussen voor Van Hool

Van Hool heeft een order voor 58 hybride trambussen voor de Noorse stad Trondheim binnengehaald. De grootste order ooit voor trambussen voor Van Hool. De eerste 2 voertuigen worden opgeleverd in december 2018. Alle trambussen worden opgeleverd in de loop van maart-juni 2019. Gezien de hoge toegevoegde waarde van deze trambussen worden die allemaal in Koningshooikt gebouwd. Door deze order heeft Van Hool nood aan 211 extra werknemers. Het orderboek voor 2018 is zo goed als volledig gevuld. Onlangs was er ook de order van 40 waterstofbussen voor Keulen en Wuppertal.

Gent bouwt eerste ‘Chinese’ auto in Europa

Vanaf eind 2019 rollen in de Gent niet langer alleen Volvo’s van de band, maar ook wagens van Lynk & Co. Volvo Cars Gent zal daarmee de eerste ‘Chinese’ auto produceren die in West-Europa wordt gebouwd. Het nieuwe automerk van Geely, het Chinese moederbedrijf van Volvo, begint aan zijn poging om Europa te veroveren. Lynk & Co wil in Europa 150.000 auto’s per jaar fabriceren, waarvan het merendeel inGent. Het eerste model ‘de compacte SUV01’ gebruikt hetzelfde onderstel als de Volvo XC40, die ook in Gent gemaakt wordt. De Lynk & Co-wagens zullen allemaal hybride-elektrische wagens zijn. Lynk & Co maakt van elk model maximaal 8 versies die tegen een vaste prijs verkocht worden. In welke mate dit zal aanslaan en wat de invloed zal zijn op de tewerkstelling in Gent is nog niet geweten. Hoewel zowel de productie als de verkoop in China gestart is,  wil men de auto niet als een Chinees product in de markt zetten. De wagens werden ontworpen ‘door een internationaal team’ in het hoofdkantoor van Lynk & Co, dat net zoals dat van Volvo in het Zweedse Göteborg ligt. De look & feel van de auto’s zou Europees aanvoelen.

Volvo Gent 40% meer productie ‘Europese wagen van het jaar’

Volvo verhoogt de productie van zijn nieuwe kleine terreinwagen XC40 in Gent met 40 procent. De nieuwe SUV zal wellicht de verhoopte verkoop van 100.000 stuks per jaar overstijgen. Maandag werd de XC40 nog verkozen tot Europese auto van het jaar. Vanaf eind dit jaar zal Volvo de XC40 ook in China bouwen. De Chinese fabriek zal de auto’s produceren voor de Chinese markt en eventueel ook exporteren.