Akkoord bij Case New Holland
- Gegevens
- Geschreven: dinsdag 05 februari 2019 10:04
ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht
Op 1 februari 2019 worden de lonen en minimumlonen geïndexeerd met 2,23 % in de sectoren garages, koetswerk en metaalhandel. Daarnaast worden in de sectoren garages en metaalhandel ook de standby- en uitrukvergoedingen geïndexeerd.
Voor de sector elektriciens stijgen de mobiliteitsvergoedingen, ook door de indexering.
In de betrokken sectoren, maar ook in de sector van de metaalbouw en de monteerders wordt ook de tussenkomst van de werkgever in het privévervoer aangepast aan de prijsstijging van de NMBS-abonnementen. Deze tussenkomst gaat met 1,18 % omhoog.
Voor de concrete bedragen in jouw sector raadpleeg je de Op Zak op deze pagina.
De drie vakbonden zeggen het loonoverleg met de werkgevers op. Dat hebben ze deze namiddag beslist op een gezamenlijke vergadering als reactie op de houding van de werkgeversorganisaties. De vakbonden vinden de maximale loonstijging die de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven had vooropgesteld - 0,8 procent - onvoldoende en onrealistisch. Bovendien is er de onwil om van werkbaar werk en de combinatie arbeid-gezin écht werk te maken. Er wordt opgeroepen tot een nationale staking op 13 februari. Lees hier het volledige persbericht.
De actiedag van 14 december was een duidelijk signaal van de werknemers. Die dag eisten tienduizenden mensen een echte verhoging van de lonen, minder werkdruk, een gezond evenwicht tussen werk en privé en fatsoenlijke eindeloopbaanregelingen.
Deze actiedag was tegelijk verzet tegen wat werknemers de voorbije jaren is opgelegd: de loonmatiging, de indexsprong en een nieuwe loonwet vol bepalingen die serene onderhandelingen onmogelijk maken. Bovendien is voor veel mensen het bobijntje af: ze kunnen niet nog langer en nog flexibeler werken. Dat houden ze simpelweg niet meer vol.
Op 14 december weerklonk heel sterk de vraag om waardig te kunnen leven. De voorbije jaren waren er niets dan hoeraberichten over de economie, over grote jobcreatie, over een tekort aan arbeidskrachten. Tegelijk zijn de werkgeversbijdragen verminderd, mogen de werkgevers de indexsprong (jaarlijks) in eigen zak houden en is de vennootschapsbelasting verlaagd voor alle ondernemingen. Maar dat vertaalt zich niet in hogere lonen en al zeker niet in hogere minimumlonen. De nieuwe loonwet van 2016 leidt, met zijn sjoemelsoftware, tot een maximale loonmarge van amper 0,8% voor de komende 2 jaar en maakt zo een interprofessioneel akkoord onmogelijk.
Tijdens het overleg in de Groep van 10, legden de vakbonden ook andere voorstellen op tafel om tegemoet te komen aan vragen van de werknemers:
We willen naast antwoorden en oplossingen op korte termijn, ook onderhandelingen over een rechtvaardige transitie naar een gezondere en duurzame economie met inbegrip van de impact van de digitalisering.
Het bleek onmogelijk om met de werkgeversorganisatie hier dieper op in te gaan. Dus hebben de instanties van het ACV, het ABVV en het ACLVB beslist om te protesteren. Er komt een nationale staking in zo veel mogelijk bedrijven op woensdag 13 februari.
Wie ons een chatbericht stuurt via de Facebook-pagina zal hem al ontmoet hebben. MetalBot, onze chatbot. Omdat communicatie vandaag de dag steeds meer via onlineplatformen zoals Messenger verloopt, wil ABVV-Metaal zijn leden ook via deze weg verder helpen en informeren.
MetalBot is een geautomatiseerde gesprekspartner die op basis van patroonherkenning antwoorden geeft. Hij helpt nieuwkomers sneller op weg naar de juiste informatie en houdt je gezelschap in afwachting van een medewerker van vlees en bloed ;-)!
Ga naar de Facebook-pagina van ABVV-Metaal, start een chatgesprek met MetalBot en klik op ‘ja, graag’ om te starten.
Bij Punch Powertrain piekt de economische werkloosheid piekt. De reden is de terugval van de Chinese automarkt. In november daalde de verkoop van auto’s in China met 13,9 procent. Voor het eerst sinds 1990 zou de verkoop over heel 2018 daarmee dalen.
Punch Powertrain is sinds 2016 in handen van de Chinese groep Yinyi van Xuqiang Xiong, die de groep overnam en vervolgens fors bleef investeren. Zowel in Limburg als in China.
“In juni zagen we de eerste tekenen van stagnatie. Maar de situatie is allen erger geworden. Tussen de vakantie en nu hebben de arbeiders maar drie weken moeten werken. En sinds 1 tot 2 maanden is er ook economische werkloosheid bij de bedienden. Dat is hoogst uitzonderlijk”, aldus Raf Dal Cero, secretaris ABVV-Metaal.
De werknemers verwijten de directie de zaken te minimaliseren. ”We hebben met de vuist op tafel geklopt en in januari komt er een vergadering’, opnieuw Raf Dal Cero. “Dat het in maart beter zal gaan, moet met feiten onderbouwd worden, niet alleen met woorden.”
Er is natuurlijk één lichtpunt. In 2021 start een belangrijk contract met de Franse PSA-groep. “Maar twee jaar overbruggen is lang”, meent ABVV-Metaal secretaris Raf Dal Cero.
Op 1 januari 2019 is er een indexering van de lonen van de elektriciens en van de metaalrecuperatie met 2,21%. Hou onze kanalen in de gaten voor de nieuwe loontabellen.
Tijdens de actiedag van 14 december werd in verschillende bedrijven gestaakt. Bij Van Hool opteerden de vakbonden voor een infovergadering. werd toen voor een zachte actie gekozen. Zes medewerkers bleven volgens de werkgever te lang ‘hangen’ en kregen daarop een geldboete.
“Enerzijds wordt het personeel al langer afgesnauwd en ontbreekt er respect. Deze sanctie is daarom de druppel. Syndicaal informeren is een basisrecht”, aldus Hans Van Eerdewegh, secretaris ABVV-Metaal.
Daarom wordt er vandaag bij Van Hool gestaakt. Er staan stakerspiketten aan de poorten.
Download hier onze nieuwjaarsaffiche.
Fijne feestdagen!
Punch Powertrzin, producent van traploze transmissies, heeft een belangrijk contract in de wacht gesleept. De opdracht van Ford is een belangrijke opdracht van een niet Chinese autoconstructeur voor Punch Powertrain, dat in China inmiddels is uitgegroeid tot de derde grootste producent van automatische transmissies. Punch Powertrain haalde eerder al een belangrijke order binnen voor PSA, de groep boven de automerken Peugeot, Citroën en Opel.
Punch Powertrain is de voorbije jaren sterk gegroeid, dankzij China. Maar die groei was gestopt. Voor het lopende jaar houdt het bedrijf rekening met een daling van productie en omzet. Onder andere omwille van Amerikaanse sancties werden de activiteit in Iran stopgezet. In Sint-Truiden werd economische werkloosheid ingelast. Volgens Punch is de inzinking trouwens maar tijdelijk.
Lees nu ons gloednieuw e-book rond de mallemolen van onze pensioenen. Er is nog veel werk aan de winkel maar er wordt hard aan gesleuteld om een fair pensioen voor iedereen te realiseren. Het e-book geeft een bom aan informatie, nuttig voor iedereen die ermee bezig is of er veel meer over wil weten.
Klik hier om te lezen
De Zwitserse bouwgroep Arbonia wil Vasco in Zedelgem, waar radiatoren worden gemaakt, tegen november volgend jaar sluiten. Die intentie werd bekendgemaakt door de directie. De productie loopt nog tot 12 juli, daarna zullen er nog logistieke activiteiten zijn tot eind november.
Het bedrijf is van plan de productie in Zedelgem te verhuizen naar Nederland (Tubbergen) en Duitsland Plattling). Arbonia zegt dat door de productiecapaciteit te consolideren en te concentreren in geautomatiseerde productievestigingen het zijn competitiviteit wil verhogen.
“Door de economische werkloosheid wisten dat er iets zou gebeuren, maar dat het zo drastisch zou zijn, hadden we niet verwacht”, aldus Henk Deprez, secretaris ABVV-Metaal. “In het raam van de wet Renault zullen we nu een informatieronde opstarten om een zo goed mogelijk sociaal plan uit de brand te slepen voor het personeel. We voeren geen actie.”