NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

CNH: één op drie tijdelijke werknemers moet weg

Bij landbouwmachineproducent Case New Holland in Zedelgem worden 84 van de 270 tijdelijke contracten niet verlengd. De vraag naar landbouwmachines is gedaald en daarom wordt de productie teruggeschroefd. Ook na de zomer verwacht men weinig beterschap. De arbeiders  zullen tussen half juli en half oktober maar twee weken werken.

Nyrstar blijft in de problemen

De problemen van Nyrstar zijn nog niet van de baan. Nyrstar moet op zoek naar nieuw kapitaal. Nyrstar gaat voor maximaal 150 miljoen euro converteerbare obligaties uitgeven, aan een jaarlijkse rente van 4,5 procent. Met het extra kapitaal hoopt het management het verlieslatende bedrijf weer op de rails te krijgen. Nyrstar waarschuwt intussen opnieuw voor significante verliezen, die op de verkoop van zijn mijnbouwactiviteiten zullen worden geboekt. Deze staan voor een half miljard geboekt, maar volgens analisten zal men hoogstens 100 à 200 miljoen opstrijken

In memoriam: José De Staelen

José De Staelen, oud-hoofdafgevaardigde voor het ABVV bij Boelwerf Temse, is op zaterdag 2 juli 2016 van ons heengegaan.

"Elk einde is geen eindpunt, maar een nieuw begin..."

Lees meer...

Umicore betwist Franse miljoenenboete

Umicore heeft van de Franse concurrentiewaakhond een boete gekregen van 69,2 miljoen euro wegens ‘misbruik van zijn dominante positie’ op de zinkmarkt in Frankrijk. Het Umicore merk VM Zinc heeft een marktaandeel van ongeveer 70 procent. De producten worden gebruikt in de bouwsector, bijvoorbeeld om gevels en daken te bekleden met waterdicht materiaal of om regenafvoersystemen te plaatsen.

Umicore zou tussen 1999 en 2007 lokale Franse distributeurs hebben gedwongen om exclusief bij Umicore zink in te kopen. De concurrenten, zoals het Duitse Rheinzink, het Nederlandse Nedzink en het Italiaanse Simar, werden de facto uit de markt geweerd, aldus de concurrentiewaakhond. Umicore ontkent en tekent beroep aan tegen de Franse boete. De beroepsprocedure kan twee tot drie jaar duren.

De zink-activiteiten van Umicore staan sedert één jaar in de etalage, waardoor het lopende conflict een vervelende zaak is. Umicore maakt zich echter sterk dat het verkoopproces gewoon kan doorgaan. In ieder geval betekent de uitspraak een tegenvaller voor de halfjaarcijfers die Umicore eind juli bekendmaakt. De boete wordt meegerekend in het resultaat van het eerste halfjaar.

ABVV-Metaal #vakbondinactie op 24 juni

Met z'n allen moeten we volgens Peeters en de zijnen harder, langer en flexibeler werken en krijgen we er als kers op de taart minder koopkracht voor in ruil. Als klap op de vuurpijl ondermijnen en minachten de leiders van dit land het sociaal overleg onverwijld. ABVV-Metaal roept de sociale achteruitgang een halt toe en eist respect voor het sociaal overleg. Staak mee op 24 juni.

Lees meer...

OPMETAAL KORTEMARK sluit vestiging

Het personeel van Opmetaal Kortemark kreeg donderdagavond het nieuws te horen dat het bedrijf zijn deuren sluit.  Het bedrijf was  reeds meer dan 30 jaar specialist in het stralen en coaten van metalen. Sinds enkele jaren was het bedrijf in handen van een Nederlandse groep Venko en was al enige tijd op zoek naar een overnemer.  Helaas viel ook de laatste kandidaat overnemer donderdag af, waardoor de beslissing om te sluiten viel.

12 werknemers verliezen hun werk.

Op vraag van het ABVV Metaal start de directie aanstaande donderdag gesprekken op om alsnog een sociaal plan voor deze mensen te bekomen.

Umicore verlaat "zink" en focust op recyclage

De Belgische materialengroep Umicore verkoopt haar afdeling Zinc Chemicals voor 142,4 miljoen euro aan OpenGate Capital, een Amerikaanse private investeringsmaatschappij. Umicore maakte begin vorig jaar al bekend dat Zinc Chemicals in de etalage zou komen. De afdeling is goed voor 580 werknemers, verspreid over acht industriële sites in Europa en Azië. Umicore richt zich meer dan ooit op schone technologieën en recyclage.

Voor weer vier jaar Met Sterke Krachten Vooruit

De stemmen zijn – zo goed als – geteld. De uitslagen (op een paar nakomers na) ingebracht. Tijd om het eindverdict te geven. ABVV-Metaal komt uit op een positieve status-quo. ACV-Metea gaat licht achteruit en ACLVB gaat licht vooruit.

Lees meer...

DAF investeert 2,7 miljoen euro in Westerlo

DAF Trucks investeert 2,7 miljoen euro in zijn assenfabriek in Westerlo. Het gaat om de grootste investering in de assenmontage sinds de opening van de assenfabriek in 1971. Met dat geld bouwt DAF een nieuwe differentieellijn. De nieuwe montagelijn heeft tot doel de efficiëntie van de productie te verbeteren en meer variatie te kunnen leveren.

Tegelijk stelt DAF ook de verkoopwachtingen voor de zware trucks (+ 16 ton) in België en Luxemburg bij naar boven. Van de begin dit jaar geschatte 8.200 trucks naar 9.000 per jaar. Daarmee is DAF nu al zeven jaar de best verkopende truckproducent op de Belgische markt.

Het aantal cabines dat DAF in Westerlo maakt ligt vandaag op tweehonderd per dag, wat een verkoop van duizend trucks per week in Europa moet ondersteunen.

Sociaal akkoord in Duitse metaalsector

Er is een sociaal akkoord in de Duitse metaal- en elektronica-industrie. In de sector krijgen de ongeveer 3,8 miljoen werknemers  4,8 procent meer loon, in twee stappen. In juni ontvangt men een eenmalige premie van 150 euro. Vanaf juli gaat hun loon met 2,8 procent omhoog. In april 2017 komt er nog eens 2 procent bijkomt. Ondernemingen die het economisch moeilijk hebben kunnen een uitzondering kunnen bedingen. IG Metall eiste 5 procent meer loon.


Sociaal akkoord bij SAS Automotive

Vakbonden en directie bij autotoeleverancier SAS Automotive in Gent hebben een akkoord bereikt over een ontwerp van sociaal plan. Het voorstel werd met grote meerderheid goedgekeurd. 76,8 procent van het personeel stemde voor het ontwerpakkoord.  Het akkoord dat gisteravond werd gesloten, is volgens Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal “één van de beste uit mijn carrière. Bovenop de wettelijke verbrekings- en sluitingsvergoedingen bedongen we onder meer een extra sluitingspremie en een anciënniteitspremie in drie categorieën: van 0 tot 5 jaar, voor 5 tot 10 jaar en meer dan 10 jaar. Iemand met tien jaar dienst zal zo ongeveer 38.000 euro netto krijgen.” SAS Automotive engageert zich ok voor de oprichting van een tewerkstelligscel.

Het personeel van SAS Automotive legde vorige week maandag het werk neer, nadat de directie de intentie tot sluiting had aangekondigd. Dat is bijna drie jaar vroeger dan eerder gezegd. SAS Automotive is een van de vijf toeleveranciers die geen nieuw contract kregen voor het nieuwe Volvo-model dat in Gent van de band zal rollen. 

Bij SAS Automotive rolt de band opnieuw. Na een week staken zijn vakbonden en directie van de toeleverancier van Volvo tot een akkoord gekomen. in. Door de deal kan ook Volvo weer werken.

Vanochtend om 5.15 uur werd de band weer gestart.

Volvo Gent kan band heropstarten na einde staking SAS

Omdat het sociaal conflict bij de toeleverancier SAS Automotive werd opgelost, kan de band bij Volvo Car Gent en de andere toerleveranciers vandaag na een week stilstand opnieuw in gang worden gezet. Door d staking konden 4.000 Volvo's niet geproduceerd worden en waren  7.000 mensen  tijdelijk economisch werkloos. 


SAS: voorakkoord - herstart ten vroegste maandag

Na meer dan twaalf uur onderhandelen hebben directie en vakbonden bij SAS Automotive een voorakkoord bereikt. Het voorakkoord wordt vandaag toegelicht. Indien het  goedgekeurd wordt door het personeel wordt de fabriek maandag heropgestart. Tot dan liggen ook Volvo Cars en alle andere toeleveranciers van Volvo stil. Alles samen zijn zowat 7.000 werknemers werkloos.

De stad en het Havenbedrijf reageren verslagen op het nieuws van de vervroegde sluiting van SAS. "Binnen het kader van de wet-Renault is het aan de directie van SAS Automotive om haar werknemers correct te informeren en te begeleiden naar werk", klinkt het. "Het Gentse stadsbestuur en het Havenbedrijf Gent rekenen bovendien op een constructieve dialoog tussen Volvo en de toeleveranciers, zodat de activiteiten in Gent en de bijhorende tewerkstelling zo veel mogelijk gegarandeerd kan blijven. Indien gewenst wil het stadsbestuur hierin bemiddelen."


Philips stopt met verlichtingsdivisie

Philips wil zijn lampendivisie afsplitsen en afzonderlijk naar de beurs brengen. Philips wil zich volledig toeleggen op zijn gezondheidstechnologie met MRI-tunnels, operatiecamera's en alarmapparaten. Al in 2014 besliste Philips om zijn historische kernactiviteit verlichting af te splitsen. Maar het bedrijf vond geen koper voor de divisie Lighting en besliste dan maar de lampenactiviteiten apart naar de beurs te brengen. Dat maakte Philips gisteren bekend. In eerste instantie houdt Philips nog het meerderheidsbelang, maar dat wordt de komende jaren volledig afgebouwd. 

Bij Philips Lighting, de divisie die afzonderlijk naar de beurs gebracht wordt, werken in ons land nog 1.360 mensen. Vooral in de fabriek in Turnhout, waar hogedrukgasontladingslampen gemaakt worden voor straatverlichting en sportstadions. ABVV Metaal-secretaris Patrick Vanderlooven is geen voorstander van een beursgang, “ maar het is beter dan een overname door een investeringsfonds dat zich richt op kortetermijnwinst”. Het is dan nog niet duidelijk wat een beursgang betekent voor de Belgische werknemers. 


Volvo Cars ligt plat door staking bij SAS

De productie bij Volvo Cars is vanmiddag stilgevallen door een actie bij SAS Automotive. De werkonderbreking komt er nadat de intentie tot sluiting werd bekend gemaakt. De onderdelen van SAS worden just-in-time geleverd. “We laten ons niet doen, hier moet een duidelijk antwoord op komen”, zegt Marc Staelens, gewestelijke secretaris ABVV Metaal. “Ze moeten niet denken dat we nog vier maanden braaf dashboards gaan maken zonder enige zekerheid.


SAS Automotive sluit twee jaar vroeger

SAS Automotive, één van de vijf Gentse toeleveranciers die naast de nieuwe Volvo greep, sluit niet medio 2019 maar op 31 oktober 2016. Die intentie wordt deze ochtend op een bijzondere ondernemingsraad toegelicht. Het personeel heeft daarna het werk neergelegd. 

Bij SAS Automotive worden dashboards gemaakt. Het bedrijf maakte bekend dat het zelf het contract met Volvo opzegt. Een afbouwscenario tot medio 2019 zag SAS Automotive niet zitten. Tijdens een afbouwscenario is de winstgevenheid niet gegarandeerd. "We laten ons niet doen, hier moet een duidelijk antwoord op komen", zegt Marc Staelens, gewestelijke secretaris ABVV-Metaal. "Ze moeten niet denken dat we nog vier maanden braaf dashboards gaan maken zonder enige zekerheid."


Indexering van 2 % in de staalsector

Als gevolg van een indexering stijgen op 1 mei 2016 de lonen in de staalsector met 2 %. De laatste maanden kenden we een vrije hoge inflatie. De verhoging van de accijnzen op alcohol, de forfaitaire verhoging van onze energierekening met de Turteltaks waren de grootste boosdoeners. Deze inflatie heeft er tevens voor gezorgd dat de blokkering van de index achter de rug is. Sinds maart 2015 hebben we in het totaal 2 % aan indexverhogingen ingeleverd bij de besparingsregering Michel I. De afgevlakte gezondheidsindex voor april 2016 bedraagt 100,93. Met dit cijfer overschrijden we de spilindex (100,88) in de staalsector. Aldus worden op 1 mei 2016 de lonen in de staalsector met 2 % verhoogd.

Goed Nieuws voor Tower

In november vorig jaar kondigde Tower aan dat een potentiële verkoop van de Europese activiteiten werd onderzocht.  In een mededeling aan het personeel schrijft de Voorzitter van Tower Europa, Pär Malmhagen, nu dat “Tower steeds gezegd dat Europa enkel zou verkocht worden indien we een goed bod zouden ontvangen. Omwille van het feit dat Tower erin gelooft dat er op lange termijn meer waarde gecreëerd kan worden door de Europese activiteiten te behouden dan het accepteren van één van de aanbiedingen, heeft Tower beslist om zijn Europese activiteiten te behouden”.  Tower bevestigt wel dat verscheidene kopers een bod hebben gedaan.


Heb jij hem ook al gelezen?

Een nieuwe lente (dat hopen we), een nieuwe M@gMetal. Op 9 mei beginnen de sociale verkiezingen. We gingen met Miranda 'Lady in Red' Ulens - federaal secretaris van het ABVV - op campagnetoer. We laten ook militanten die de afgelopen vier jaar het verschil gemaakt hebben aan het woord. We presenteren u een 'groene' geschiedenis van de wereld door de Klimaatkameraad. Of over hoe een sputterende automotive fabriek - Punch Powertrain - zich omtoverde tot een fabriek van de toekomst. Dit en nog veel meer en met 'Sterke Krachten Vooruit' in deze M@gMetal.

ZF Wind Power (Lommel): staking van onbepaalde duur

Bij ZF Wind Power in Lommel is gisteren om 22 uur een algemene staking begonnen. De vakbonden zijn boos, omdat het overleg rond de loon- en arbeidsvoorwaarden muurvast zit. Het gaat goed met ZF WindPower. In 2012 en 2013 moesten meer dan 100 mensen afvloeien, omdat de bestellingen gehalveerd waren, maar vorig jaar werden opnieuw 100 werknemers in dienst genomen door de opleving van de conjunctuur. "De directie staat niet open voor werkelijk overleg, maar wenst wel bestaande loon-en arbeidsvoorwaarden af te bouwen, bestaande cao's niet toe te passen en hun eigen voorstellen eenzijdig door te drukken", aldus een mededeling van het gemeenschappelijk vakbondsfront bij ZF Wind Power. "Hun weigering om deel te nemen aan een verzoeningsvergadering, was de klap op de vuurpijl. Hiermee heeft de directie alle mogelijkheden om tot een compromis te komen onmogelijk gemaakt." De staking loopt tot er een redelijke dialoog tot stand komt.

Bij de producent van tandwielkasten voor windmolens werken meer dan 850 mensen.