NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Verhoging lonen metaalhandel (vanaf 01/01/22)

In de metaalhandel wordt er vanaf 1 januari een verhoging van 0,4 % op de lonen toegepast conform de afspraken gemaakt tijdens de sectoronderhandelingen.

De volgende indexering volgt reeds in februari.

Tabel149 4

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Verhoging lonen elektriciens (vanaf 01/01/22)

In de sector van elektriciens wordt er vanaf 1 januari een indexering van 3,95% op de lonen toegepast.

Onderstaande lonen zijn van toepassing voor arbeiders met minder dan 1 jaar anciënniteit in het bedrijf.

Tabel 149.01 v2

Anciënniteitstoeslag: 
Om het minimumbarema correct toe te passen moet je de bedragen verhogen in functie van de anciënniteit, dit zijn de dienstjaren in een zelfde onderneming en functieklasse.
Wat geldt er? 1 % na 1 jaar dienst, + 0,5 % jaarlijks vanaf 2° jaar (maximum anciënniteitstoeslag + 13 %)

Heb je verder nog vragen rond deze indexering?
Contacteer dan je vakbondssecretaris of een ABVV-Metaal-kantoor in je buurt.

 

 

 

Bombardier Brugge bouwt 98 dubbeldekkers voor NMBS

NMBS heeft 98 extra M7-dubbeldek- treinen besteld bij Alstom (goed voor een investering van 268 miljoen euro). De deal tussen de NMBS en Alstom maakt deel uit van een raamovereenkomst voor de levering van maximaal 1.362 rijtuigen die in 2015 werd ondertekend. De dubbeldektreinen worden geassembleerd in de Alstom-vestigingen in Brugge, het vroegere Bombardier en Valenciennes in Frankrijk. De bestelling goed nieuws voor Brugge. Een jaar geleden was men al verzekerd van een order voor 200 extra treinen. Kort nadien werd een extra productielijn geopend, goed voor een investering van 6 miljoen euro en 180 bijkomende jobs.

Umicore gaat samenwerken met Volkswagen

Umicore gaat samenwerken met Volkswagen richten een joint venture op om kathodematerialen te te produceren om 2,2 miljoen elektrische wagens te doen rijden. Binnen de joint venture is het de bedoeling dat Umicore en Volkswagen chemische tussenproducten en kathodematerialen maken voor de batterijcellen van de Duitse constructeur in Europa. De productie zou in 2025 van start gaan met een capaciteit van 20 gigawattuur per jaar. Doel is om die binnen de tien jaar op te krikken naar jaarlijks 160 gigawattuur.

Toch geen tweede e-model voor Audi Vorst

Uiteindelijk heeft Volkswagen de volledige productie van de Audi Q4 e-tron dan toch toegewezen aan het Duitse Zwickau. Er waren vele geruchten dat een deel van de productie van de Q4 e-tron naar Vorst zou gaan. Vorst blijft daarmee afhankelijk van één model: de Audi e-tron. Deze behoort bovendien tot de duurdere SUV’s. Hij is in ons land verkrijgbaar vanaf 71.000 euro, waardoor het niet direct een volumemodel is. De Q4 e-tron zou dat wel zijn. Dat is een iets sportievere en kleinere elektrische SUV. De Q4 e-tron kost ongeveer 45.000 euro. De Q4 e-tron wordt al in Zwickau gebouwd, maar door de grote vraag zou de productie al snel, vanaf eind 2022, hebben kunnen beginnen. Daar is nog wel plaats op de productielijn.

Volkswagen wil zich omvormen van benzine- en dieselkoning tot de grootste verkoper van elektrische auto’s ter wereld, met investeringen ter waarde van 159 miljard in de komende vijf jaar. In Wolfsburg was daar groeiende onrust over, omdat de grootste fabriek van het concern pas in 2026 haar eerste elektrische model zou krijgen. Daaraan is nu tegemoetgekomen, met Audi Brussels als slachtoffer. Wofsburg krijgt een een deel van de productie van de Volkswagen ID.3. Dat model wordt nu in Zwickau gemaakt. De plaats die vrijkomt in Zwickau wordt opgevuld met de aanvankelijk voor Vorst voorziene Q4 e-tron.

Vorst mag na 2026 wel nog de grote elektrische SUV Q8 e-tron bouwen

De nieuwe Volvo-batterijfabriek komt niet naar Gent

Ons land was lange tijd in de running om de nieuwe batterijfabriek van Volvo Cars en Northvolt binnen te halen. Er circuleerde een shortlist met vier locaties: drie in Zweden en één in de haven van Gent. Maar uiteindelijk werd het net niet. De nieuwe fabriek – die 3.000 jobs kan opleveren – wordt in Zweden gebouwd.

Werk aan de winkel

ABVV-Metaal is teleurgesteld. In de woorden van Jo De Mey – provinciaal secretaris in Oost-Vlaanderen: "Dit was een unieke kans voor ons land om nieuwe stappen te zetten in de ontwikkeling van een sterke, duurzame en lokaal verankerde auto-industrie. Dat we zo lang in de running waren, toont wel aan dat we hier heel wat troeven hebben. Het komt er nu op aan om verder te doen en nog meer in te zetten op een industrieel beleid dat toekomstgerichte investeringen kan aantrekken. Vanuit ABVV-Metaal zijn we vragende partij om hierover mee na te denken en betrokken te worden."

Van Hool en VDL winnen e-busorder van De Lijn

De Lijn verdeelt een order van 28 miljoen euro voor 60 nieuwe elektrische bussen over de twee grote Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. De aanbesteding is vooral een opsteker voor Van Hool. Van Hool gaat nu met 60 procent van het order lopen. De resterende 24 e-bussen zijn voor VDL.

Geen Volvo-batterijfabriek in Gent

Volvo, die in de toekomst uitsluitend elektrische voertuigen wil maken, kiest niet voor Vlaanderen als locatie voor een nieuwe batterijfabriek. De batterijfabriek zou wereldwijd productievestigingen van batterijen voorzien en goed zijn voor zowat 3.000 bijkomende jobs. In oktober ging Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) nog naar Zweden om topman Hakan Samuelsson te overtuigen voor Vlaanderen te kiezen. Maar die missie heeft dus niets opgebracht.

Het is onduidelijk waarom Gent naast de fabriek grijpt. Er waren drie cruciale selectiecriteria: de beschikbaarheid van groene energie, de prijs van die groene energie en de aan­wezigheid van voldoende personeel. Groene energie is voor Volvo een breekpunt omdat het hele bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal wil kunnen functioneren.

Audi Brussel krijgt mogelijk in 2022 tweede elektrisch model

De raad van bestuur van Volkswagen beslist volgende week over het voorstel om Audi-Brussel vanaf 2022 ook de volledig elektrische Q4 e-tron te laten produceren. De productie van de Q4 e-tron is toegewezen aan de fabriek in Zwickau, maar de vraag naar het model is zo groot dat Audi extra productiecapaciteit zoekt. Het voordeel van Audi Brussel is dat ze al ervaring heeft met de productie van een e-auto. Eerder deze maand wees Audi de productie van zijn meest luxueuze e-SUV, de Q8 e-tron, aan Vorst toe.

Volvo Car Gent opnieuw twee dagen stil

Volvo Cars Gent moet opnieuw zijn productie twee dagen stilleggen door een tekort aan onderdelen. Het gaat om de ­batterijmodules voor elektrische en hybride voertuigen. Volvo Car heeft dit jaar al ruim twintig dagen geen wagens kunnen produceren door het wereldwijde chiptekort aan.

Van Hool bouwt eerste elektrische dubbeldekker

Van Hool bouwt een eerste elektrische dubbeldekkertouringcar. Dit is een wereldprimeur. Het voertuig is bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt en heeft een actieradius tot 500 kilometer. De dubbeldekker zou vooral ingezet worden voor woon-werkverkeer van werknemers of voor regelmatige transporten. Het voertuig biedt plaats aan 69 reizigers. Er is wel nog geen concrete klant voor de nieuwe autocar. Van Hool leverde eerder al 22 gewone elektrische autocars, dus geen dubbeldekkers, aan grote bedrijven uit de Amerikaanse staat Californië.

Van Hool mag ook 67 nieuwe elektrische lijnbussen voor de Deense stad Aalborg bouwen. Alsook een bestelling binnengehaald voor vijf elektrische stadsbussen in eigen land voor de bedrijven De Decker-Van Riet en de Groep Waaslandia, die in opdracht rijden van De Lijn.

Dit alles neemt niet weg dat de helft van de 2.650 personeelsleden nog steeds tijdelijk werkloos is. Honderden mensen daarvan hebben sinds de start van de coronacrisis in maart 2020 nog geen enkele dag gewerkt.

Punch krijgt vergunning voor testbaan

De Limburgse deputatie heeft een vergunning afgeleverd voor een testbaan van 840 meter voor Punch Powertrain op de landingsbaan van Brustem. Bedoeling is dat hier de nieuwe versnellingsbakken getest worden voor de Franse autobouwer PSA. In april werd nog een nieuwe herstructurering aangekondigd waardoor 245 werknemers hun job verloren. Nu werken er nog 650 mensen bij Punch (het merendeel bedienden op de ontwikkelingsafdeling).

Eind 2022 wordt de productie van de nieuwe DCT, de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, op gestart. Die productie is in eerste instantie bedoeld voor de hybride en plug-inhybride auto's van PSA.

In afwachting zijn het geen gemakkelijke tijden voor de arbeiders. “De mensen komen net weer uit een periode van drie weken economische werkloosheid. En dat blijft nog een tijdje doorgaan', aldus ABVV-Metaal secretaris Raf Dal Cero. “Elke positieve noot, zoals deze vergunning voor de testbaan, is meegenpomen, maar we blijven ons ook zorgen maken over de productielijnen. 2022 en 2023 beloven alleszins nog moeilijke jaren te worden voor Punch.”

Volvo Cars: misschien een derde fabriek in Europa

Volvo Cars heeft een nieuwe productie­vestiging nodig om tegen 2025 de ambitie van 1,2 miljoen auto’s per jaar te halen. Volvo bouwt al auto’s in Gent, waar het 6.735 mensen tewerkstelt, en in Göteborg 5Zweden). Volvo bouwt ongeveer 800.000 auto’s per jaar, waarvan meer dan 40 procent in Europa verkocht wordt. Als het aandeel van de Europese markt in de Volvo-verkopen ongeveer gelijk blijft, zouden tegen 2025 bijna een half miljoen auto’s per jaar worden gemaakt. De maximale productiecapaciteit van Göteborg (300.000) en Gent (270.000 auto’s) is ontoereikend. Göteborg maakt nu nog als enige de grote SUV XC90, die in de VS zeer populair is.

Volvo wil bovendien tegen 2030 volledig elektrisch zijn. Volvo Gent is in de groep een pionier in de elektrificatiestrategie. Gent iis ook nog in de running voor het binnenhalen van de batterijenfabriek die Volvo Cars voor zijn Europese fabrieken plant.

Audi Brussel krijgt Q8 e-tron

Audi Brussel krijgt vanaf 2026 de productie van het model Q8 e-tron toegewezen. Daarmee is de werkgelegenheid in de fabriek weer voor een aantal extra jaren verzekerd. Audi Brussel bouwt momenteel de SUV e-tron, die in 2023 een laatste update krijgt en drie jaar later ten einde loopt. Vorig jaar greep Audi Brussel nog naast het elektrische model Landjet. De Q8 e-tron wordt op een nieuw elektrisch platform gebouwd, waar in principe alle elektrische Audi’s op gebouwd kunnen worden.

Educam bouwt eerste opleidingscentrum voor auto's op waterstof

Het paritair opleidingsfonds Educam bouwt in Lokeren een centrum waar garagisten leren om herstellingen uit te voeren aan auto's op waterstof. Die technologie is vandaag nog niet ingeburgerd maar zou - naast elektrische auto's - een groot deel van het groene wagenpark van de toekomst kunnen worden. Waterstof heeft veel potentieel als brandstof maar het is ook zeer licht ontvlambaar. Educam is de eerste organisatie die garagebedrijven kan opleiden in het veilig herstellen van waterstofvoertuigen. 

De metaalhandel verdient meer! Wij ondernemen actie!

Na lange onderhandelingen stellen wij vast dat er bij de werkgevers onvoldoende respect is voor de meer
dan 19.000 arbeiders in onze sector om tot een verdedigbaar ontwerpakkoord te komen voor 2021-2022.

Wij ondernemen actie. Lees hier het volledige pamflet.

 

Ultieme onderhandelingspoging sector garages

Op vrijdag 29 oktober hebben de werknemersvertegenwoordigers van de sector garages een vierde poging gedaan om met de vertegenwoordigers van de werkgevers een ontwerp van sectorakkoord voor '21-'22 te bereiken. Het mandaat van de werkgevers was zo pover dat we beslist hebben om een vijfde en ultieme onderhandelingsronde te plannen op dinsdag 9 november.  

Waarom? 

Het aanbod van een schamele loonsverhoging van 0.4 % vanaf 1 december 2021 met daarbovenop een sectorale coronapremie van € 60 (indien er winst én omzetstijging was in de vorige jaren kan die verhoogd worden) gekoppeld aan strenge voorwaarden, was voor ons onaanvaardbaar.  

Wat willen wij?

Wij willen een solidair akkoord dat tegemoet komt aan de verwachtingen van de arbeiders die zich tijdens de coronapandemie heel flexibel hebben opgesteld.  

Iedereen weet dat de sector het de voorbije jaren zwaar heeft gehad en nog steeds problemen kent door de transitie van brandstofwagens naar elektrische voertuigen en de chipcrisis. Maar een toekomst voor deze sector kan enkel maar verzekerd worden door de inzet van gemotiveerde en goedgeschoolde werknemers, met aantrekkelijke arbeidsomstandigheden en -voorwaarden.

Wij blijven inzetten op meer werkzekerheid, meer koopkracht, meer respect voor de arbeiders en meer solidariteit!

Cyberaanval blijft VDL Bus parten spelen

Industriebedrijf VDL (met hoofdzetel in Eindhoven) werd in de nacht van 7 oktober getroffen door een cyberaanval. De aanval had onder meer een grote impact op VDL Nedcar in Nederland (Born), waar heel wat Belgen werken. De productie van auto’s lag even stil maar kon op woensdag 13 oktober terug hervat worden.

Ook VDL Bus in Roeselare – producent van (elektrische) bussen – kwam in de problemen. Door de cyberaanval besliste de West-Vlaamse busbouwer uit voorzorg om alle computersystemen af te koppelen van het moederbedrijf. Tot op vandaag is de situatie nog steeds niet opgelost, vertelt Yves Allewaert – secretaris voor ABVV-Metaal: "De cyberaanval dateert al van drie weken geleden, maar blijft het bedrijf parten spelen. Er is momenteel heel wat tijdelijke werkloosheid. Het bedrijf heeft een vol orderboek maar de bestellingen kunnen niet afgewerkt worden. Door de informaticaproblemen worden trouwens soms ook fouten gemaakt inzake de loonberekening en de tijdelijke werkloosheid. Dat maakt de situatie er natuurlijk niet beter op."

Wanneer de situatie volledig kan opgelost worden, is momenteel niet duidelijk. 

RESPECT voor onze elektriciens!

Na lange onderhandelingen in de sector elektriciens (PSC 149.1) is het helaas duidelijk dat er bij de werkgevers onvoldoende respect is voor de meer dan 28.000 arbeiders om tot een verdedigbaar ontwerpakkoord voor 2021-2022 te komen. Doorheen de hele coronaperiode hebben onze elektriciens het beste van zichzelf gegeven. Daarom meer RESPECT, SOLIDARITEIT en KOOPKRACHT! We kunnen niet anders dan actie ondernemen.

Houd onze kanalen in het oog voor meer nieuws.

Lees hier het pamflet.

Baanbrekend akkoord in sector metaalbouw is rond

Het ontwerpakkoord dat vakbonden en werkgevers twee weken geleden hadden bereikt, is gisteren ondertekend. Daarmee liggen de nieuwe loon- en arbeidsvoorwaarden vast voor de 120.000 arbeiders in de metaalbouwsector voor de komende twee jaar.

Het sectorakkoord 2021-2022 bevat een baanbrekende vooruitgang voor de sectorale minimumlonen en mag daarom gerust als historisch worden bestempeld. ABVV-Metaal was de drijvende kracht achter de invoering van een groeipad om dat minimumloon tegen 2026 op te trekken tot 15 euro per uur, met alvast een grote sprong voorwaarts in 2022. Deze unieke realisatie is voor ons als ABVV-Metaal de verdienstelijke kerst op de taart van onze niet-aflatende strijd voor de verhoging van de minimumlonen in de vorm van onze langlopende campagne Fight for 14.

Ook in het interprofessioneel overleg waren wij als ABVV de voornaamste voortrekker in de strijd voor een hoger minimumloon, wat uiteindelijk is beloond met een gefaseerde verhoging van de interprofessionele minimumlonen over een periode van vijf jaar.

Rohnny Champagne, voorzitter ABVV-Metaal en onderhandelaar in de sector metaalbouw: “De afspraken in de sector metaalbouw rond het minimumloon zijn toonaangevend tot ver buiten onze eigen sector.

Naast de historische doorbraak rond de minimumlonen in de sector van de metaalbouw, bevat het sectorakkoord meer mooie elementen voor de arbeiders in de sector. Zo zullen de bedrijven die tijdens de afgelopen coronaperiode goed hebben gepresteerd, hun werknemers een coronapremie van 500 euro toekennen. In de andere bedrijven krijgen de werknemers 400 of 300 euro.

Rohnny Champagne is trots op het behaalde resultaat: “We hebben de beschikbare onderhandelingsruimte maximaal benut in het voordeel van onze arbeiders. ABVV-Metaal heeft er van begin tot eind op gehamerd dat onze mensen, die hard zijn blijven zwoegen tijdens de coronaperiode, loon naar werken zouden krijgen.”

Nieuw voorstel bij ArcelorMittal

Na overleg tussen de directie en de vakbonden is er een nieuw voorakkoord uit de bus gekomen. Een eerste voorstel werd weggestemd met ruim drie vierden. Naast de 0,4% officiële loonsverhoging en de coronapremie van vijfhonderd euro netto, de ecocheques van 40 euro per jaar in 2021 en 2022 zal de ­anciënniteitspremie nu doorlopen tot 43 jaar (in plaats van 40 jaar) dienst. Eenmalig zal er in 2021 een bijkomende premie van duizend euro netto uitgekeerd worden per werknemer. Ook komt er een 'opleidingspool' van 50 personen. De vijftig ­personen, extra personeel, zullen ingezet worden over alle afdelingen om tekorten door vroegtijdige vervangingen in te vullen.