NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Van Hool investeert 15 miljoen euro in Macedonië

Van Hool gaat de komende vier jaar 15 miljoen euro investeren in de vestiging in Macedonië. Volgens CEO Filip Van Hool is “deze investering nodig om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren". Dit jaar wordt een nieuw magazijn gebouwd en wordt de verfspuiterij uitgebreid. Volgend jaar en in 2018 worden de vier productielijnen verdubbeld naar acht, waardoor de productiecapaciteit zal opgetrokken worden naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 momenteel. Vierhonderd extra werknemers worden  aangeworven. 

De vakbonden maken zich ongerust over deze investering en hadden liever gehad dat Van Hool in zijn Belgische vestigingen had geïnvesteerd. Anderzijds brengen ook concurrenten als Scania en Mercedes hun productie  overbrengen naar lageloonlanden. "Zonder Macedonië was Koningshooikt wellicht nooit kunnen blijven bestaan", aldus ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneerdewegh.

Van Hool benadrukt dat men niet van plan is om de vestiging in Koningshooikt te laten vallen. Vorig jaar werden in Koningshooikt een recordaantal dubbeldekkers (een 250-tal) gebouwd. Van Hool wil ook een betekenisvolle rol blijven spelen op de Europese markt voor het openbaar vervoer, zowel met trambussen als met gestandaardiseerde bussen. Voor dit laatste marktsegment zal Van Hool in Koningshooikt een compleet nieuw voertuig uittekenen. Al zal de productie in Macedonië gebeuren.


Philips: verlies in laatste kwartaal, nettowinst over het jaar

Philips heeft afgelopen kwartaal een nettoverlies van 39 miljoen geboekt, tegen een winst van 134 miljoen euro een jaar eerder. Philips zag de omzet wel met bijna 9 procent groeien tot 7,1 miljard euro. De nettowinst over heel 2015 bedroeg 659 miljoen euro, ruim 60 procent meer dan in 2014. De jaaromzet steeg met 13 procent tot 21,4 miljard euro. Arbeiders CNH hervatten werk in lager tempo


Grote order voor VDL Bus

De Roeselaarse busbouwer VDL Bus heeft een bestelling binnengehaald voor de bouw van een veertigtal elektrische bussen (Citea SLFA Electric) voor de Nederlandse stad Eindhoven. VDL gaat door de bestelling op korte termijn op zoek naar ongeveer tachtig extra tijdelijke werkkrachten. VDL bouwt momenteel ook bussen voor de Duitse steden Münster en Keulen. Daarnaast loopt ook een order van 120 hybride bussen voor De Lijn.


Vorst mag elektrische Audi bouwen

Vanaf 2018 rolt de elektrische Audi in Vorst van de band. De Audi e-tron quattro  komt dan in de plaats van de A1, die nu nog in Vorst wordt gebouwd en verhuist naar het Spaanse Martorell. De elektrische Audi moet de concurrentie aangaan met de Tesla X.

Volgens de Brusselse regering is de werkzekerheid daarmee gegarandeerd tot 2025. Audi Brussel zelf wil zich niet op een jaartal vastpinnen. De afgelopen maanden hebben de federale regering en de gewesten 135 miljoen euro aan steunmaatregelen uitgewerkt om het model naar Vorst te halen. Volgens ABVV heeft ook het efficiënte sociaal overleg bijgedragen tot het goede resultaat.

Auto-experts vragen zich wel af of de elektrische wagen wel de toekomst is. Ze verwijzen naar de kostprijs (van de batterijen), de beschikbaarheid van laadpalen en naar de opkomende technologie van waterstof (Japanse autobouwers kiezen hiervoor met steun van Shell en Total).


Bijna alle Volvo’s in 2017 in Gent geproduceerd

In 2017 zullen bijna alle Volvomodellen in Gent van de band rollen (zeven van de elf). Om de Volvofabriek in Zweden klaar te stomen voor een nieuwe generatie modellen, verhuist ook de productie van de V60 in 2017 naar Gent. In 2017 bouwt men in Gent dan de V40, V40 Cross Country, S60, V60, V60 Cross Country, XC 60 en de eerste auto op het nieuwe CMA-platform, de XC 40. Toch zal dat niet meteen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.

In de toekomst zal men in Gent  uitsluitend nog kleine Volvo's op het nieuwe CMA-onderstel maken. Op dit moment lopen de voorbereidingen om de Gentse vestiging klaar te maken voor de nieuwe modellen. 


DAF Trucks meer productie in 2015

Er rolden in 2015 zestien procent meer vracht-wagens van de band bij DAF Trucks, waarvan de cabines en assen in Oevel (Westerlo) worden vervaardigd. Ook de prognoses voor 2016 zijn hoopvol. DAF kreeg  in 2015 44.741 orders voor zware trucks. Dat zijn er dertig procent meer dan het jaar voordien, en het beste orderjaar sinds 2007. Van de types waarvan in Westerlo de cabines en assen worden gemaakt, werd de productie met dertien procent verhoogd. Met Leyland gaf dat  een productiestijging van zestien procent.

DAF Trucks verwacht dat de Europese truckmarkt in 2016 verder groeit van 269.000 naar 275.000 zware vrachtwagens.  DAF Trucks in Oevel telt momenteel 2200 werknemers, zowat 300 meer dan een jaar geleden. 


Miljardenorder bij Bombardier en Alstom door NMBS

De NMBS heeft 90 dubbeldekstreinen besteld bij Bombardier en Alstom. Die zijn goed voor een kleine 50.000 bijkomende zitplaatsen.  De order van 90 treinen bestaat uit 445 rijtuigen en is de eerste schijf van een grotere bestelling. Het ligt in de bedoeling 1.362 rijtuigen te bestellen, goed voor 145.000 extra zitplaatsen. Het totale contract bedraagt 3,3 miljard euro. De eerste bestelling kost 1,3 miljard. Voor Alstom, dat 90 rijtuigen met stuurcabine maakt, is het order goed voor 130 jobs in Charleroi en een honderdtal in het Franse Valenciennes. Het Brugse Bombardier, dat de overige 355 rijtuigen maakt, creëert zo vanaf 2017 200 extra jobs voor arbeiders. Het aantal ingenieurs en bedienden stijgt tot 120.


Grootste sector-pensioenfonds metaalarbeiders over één miljard euro

In het Pensioenfonds Metaal, waarin de arbeiders uit de metaalsector sparen in het kader van het aanvullend pensioen sparen, zit meer dan één miljard euro. Het fonds werd opgericht in 2000 en is momenteel het grootste sectorfonds. Voorzitter Freddy Willockx benadrukt dat voor de metaal de rendementsgarantie niet omlaag gemoeten had. Het gegarandeerd minimumrendement van 3,25 procent was zogezegd niet meer houdbaar en ma g na een akkoord tussen vakbonden en werkgevers  voortaan niet lager dan 1,75 procent of hoger dan 3,75 procent zijn.  "Voor ons had het niet gemoeten. We hebben voldoende buffers om die 3,25 procent de komende jaren te garanderen".


Travhydro sluit

Travhydro, het oudste stellingbouwbedrijf in ons land, gaat in vereffening. De rechtbank van koophandel heeft het bedrijf daarvoor de toestemming gegeven. Travhydro heeft vestigingen in Antwerpen, waar 85 mensen werken, en in Charleroi. "Travhydro vroeg zes maanden geleden de bescherming aan tegen zijn schuldeisers, maar dat bleek niet te volstaan om het bedrijf grondig te reorganiseren en opnieuw winstgevend te maken. Het stopzetten van de activiteiten komt niet als een verrassing, maar is toch een zware klap", zegt Frank Van Camp, CEO van Travhydro.

Aperam investeert in Genk

Producent van roestvast staal Aperam in Genk is van start gegaan met de uitbreiding van de koudwalsafdeling. Het  gaat over een nieuwe gloei- en beitslijn die midden volgend jaar operationeel moet zijn. De nieuwe productielijn moet zorgen voor een verhoogde productiviteit en een verlaging van de energiekosten. ABVV-Metaal hoofdafgevaardigde Nico Vanardennen “De investering is een goede zaak. Het was de voorbije jaren rustig als het ging over investeringen”.  Na de sluiting van Ford Genk is Aperam, het vroegere ALZ, de grootste industriële werkgever van Limburg.


Lijstnummer 2 voor het ABVV!

De trekking is gebeurd en ABVV krijgt nummer 2. De affiches met lijstnummer zijn vanaf morgen beschikbaar in de provinciale secretariaten. Maar wie er super vlug bij wil zijn, kan de affiche vandaag al downloaden, printen en uithangen.

Vanaf nu gaat de campagne een versnelling hoger. Volgende week mag je als delegee van ABVV-Metaal ook een nieuwsbrief Sociale Verkiezingen in je mailbox verwachten. Boordevol handige tips en wetenswaardigheden.

Met Sterke Krachten. Vooruit.

ArcelorMittal Gent voor alle werknemers een bedrijfsauto

Bij ArcelorMittal Gent krijgt elke werknemer de mogelijkheid via het bedrijf een bedrijfswagen te leasen. Iedereen kan instappen op vrijwillige basis. De maatregel geldt zowel voor bedienden als voor arbeiders en is in functie van het loon. Men mag maximaal 15 procent van zijn brutoloon aan de huur van de leaseauto spenderen.  De werknemers krijgen geen tankkaart. Begin volgend jaar beginnen informatiesessies. De autobestellingen starten in mei en juni volgend jaar. 


CAO goedgekeurd bij Aperam Genk

De arbeiders van Aperam Genk hebben het ontwerp van collectieve arbeidsovereenkomst voor 2015 en 2016 goedgekeurd. Een meerderheid van 60 procent vond het voorstel, dat met behulp van een bemiddelaar werd bereikt, aanvaardbaar. Van de 763 arbeiders brachten er 565 hun stem uit. 

Volgens Nico Vanardennen, hoofafgevaardigde  ABVV-Metaal, is het goed dat er eindelijk een nieuwe CAO is. "Maar dit is slechts het begin. De arbeiders moeten opnieuw het gevoel krijgen dat ze gewaardeerd worden. Daar wordt aan gewerkt, maar de weg is nog lang." In het nieuwe voorstel  wordt o.a. de resultaatgebonden premie voor dit jaar, die wordt uitbetaald in het kader CAO 90, opgetrokken. In de nieuwe CAO gaat ook veel aandacht naar maatregelen om oudere werknemers langer aan boord te houden. 


Philips Turnhout krimpt nog wat meer

Tegen eind volgend jaar verdwijnen er 159 banen bij Philips in Turnhout (waarvan 77 arbeiders en 82 bedienden). Dat werd medegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad. De afbouw komt door de dalende vraag naar conventionele verlichting zoals die in Turnhout wordt geproduceerd. Het gaat om hogedrukgasontladingslampen, of HID-lampen, die vooral bestemd zijn voor gebruik in sportstadions, winkeletalages of als straatverlichting. De afbouw kadert  in het driejarenplan dat vorig jaar werd toegelicht, maar toen lag de deadline op het jaar 2018. Voor de periode 2015-2017 worden toen raamafspraken gemaakt over de begeleidende maatregelen om de personeelsverandering op de meest optimale en zo menselijk mogelijke manier te laten verlopen.   Hierbij werd en wordt verder voluit ingezet op vrijwillige maatregelen, en coaching en training op het vlak van inzetbaarheid van werknemers. Door een groter dan verwachte omzetdaling werd  dat proces versneld.

Door verschillende herstructureringsgolven is de voorbije tien jaar al twee derde van het personeel verdwenen. Na de afbouw van eind 2016 blijven er hooguit 840 werknemers over.


Nyrstar vecht om te overleven

De Belgische zinkgroep Nyrstar is op zoek naar vers kapitaal. Aanhoudende operationele verliezen, een snel groeiende schuldenberg (tot 841 miljoen euro) en een obligatielening van 415 miljoen euro die in mei afloopt, zorgen ervoor dat Nyrstar volgend voorjaar veel extra geld nodig heeft om te overleven. 

In het eerste kwartaal van 2016 komt er een kapitaalverhoging van 250 tot 270 miljoen euro. Een buitengewone aandeelhoudersvergadering moet groen licht geven voor de kapitaalverhoging. Nyrstar kijkt vooral naar één aandeelhouder: Trafigura. De Nederlandse grondstoffentrader, met 20 procent veruit de grootste aandeelhouder, verbindt zich ertoe voor maximaal 125 miljoen euro in te tekenen. Eventueel schrijft Nyrstar ook een nieuwe obligatielening van 200 tot 250 miljoen euro uit te schrijven. 

De zwaar verlieslatende zinkmijnen worden in de etalage gezet. Hierdoor worden mogelijk de helft van de bedrijfsactiviteiten afgestoten. Om meer controle te verwerven op de aanvoer van zinkerts, besliste Nyrstar in 2009 om zelf zinkmijnen op te kopen en in eigen beheer te nemen. D uitbouw hiervan is op een totale mislukking uitgedraaid. Nyrstar betaalde in totaal meer dan 3 miljard euro voor mijnen in Zuid-Amerika en Australië. Maar het rendement van de mijnbouwactiviteit lag lager dan in de klassieke zinkverwerking, zoals in de fabriek in Balen. 

Nyrstar is uit de fusie van het Australische Zinifex en de zinkactiviteiten van Umicore.


Staal: Industrie en Vakbonden vragen Europa om actie

European Steel Association (EUROFER) en IndustriAll Europe vragen gezamenlijk voor acties om verder jobverlies in de staalsector te voorkompen. In Europa zijn er de afgelopen maanden 5000 jobs verdwenen. Er werken momenteel nog 330.000 werknemers in de staalsector (dat is 85.000 minder sedert 2008). 
 
Bart Samyn, Adjunct  Secretaris Generaal  industriAll: “Ministers moeten begrijpen dat elke dag mensen hun job verliezen en een belangrijke reden is het dumpen van Chinees staal op de EU-markt”. 
 
Vandaag is er in Brussel een extra bijeenkomst van de “Competitiveness Council” over de staalsector. Eén van de agendapunten is de mogelijk MES (Market Economy Status) status van China. Als China de MES-status verwerft dan is dat een nieuw drama voor de Europese staalsector.  China produceert jaarlijks 800 miljoen ton staal (helft van de wereldproductie), Europa 170 miljoen ton (tien procent van de wereldproductie).  Wereldwijd is er een overcapaciteit van 500 miljoen ton (waarvan 200 miljoen ton van China). China gooit haar overschot tegen dumpingprijzen op de Europese markt. 
 
Herwig Jorissen, Voorzitter ABVV-Metaal: “Als China de MES-status zou krijgen dan kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de Europese producenten.  De mogelijkheid om anti-dumping maatregelen te treffen zou dan zo goed als onmogelijk worden.  Vrij handel dient te gebeuren onder faire sociale en economische condities.”

De regering liegt: uw koopkracht stijgt niet

Volgens de regering zal de koopkracht van iedereen stijgen - “100 euro netto meer per maand!” - dankzij de taxshift. Voortaan kan iedereen zelf uittellen hoe hard de regering liegt op www.factuurregering.be, een gebruiksvriendelijke tool van het ABVV waarmee iedereen de impact van de besparingen op zijn gezinsinkomen kan berekenen.

Lees meer...