NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Gerichte acties in metaalsectoren op 7 oktober

Op 7 oktober 2016 zal ABVV-Metaal gerichte acties, waaronder stakingen, organiseren in de metaal- en aanverwante sectoren en dit conform de afspraken zoals die gisteren gemaakt werden binnen het interprofessioneel gemeenschappelijk vakbondsfront. In de komende dagen zullen hierover afspraken gemaakt worden met de collega's van de andere vakbonden. Een stakingsaanzegging zal ingediend worden om de werknemers die deelnemen aan deze acties in te dekken

De eerste prioriteit van ABVV-Metaal nu is om van de betoging van 29 september  opnieuw een succes te maken. 

Herwig Jorissen
Voorzitter

Chinese staalreus in de maak

Twee door de Chinese overheid gecontroleerde staalbedrijven - Baosteel en Wuhan Iron - hebben aangekondigd dat ze willen fuseren. Als dat doorgaat, ontstaat de op één na grootste staalreus ter wereld. Alleen ArcelorMittal zou groter zijn dan het Chinese bedrijf. De nieuwe staalreus zou dan jaarlijks 60 miljoen ton staal maken.  De reden voor de fusie is de aanhoudende daling van de vraag naar staal. 

Dana Belgium: veertig werknemers op straat

Dana Belgium zet 32 arbeiders en 8 bedienden op straat. Het gaat om naakte ontslagen. Er is  geen mogelijkheid tot brugpensioen op een lagere leeftijd. Dat werd gisteren medegedeeld op een bijzondere ondernemingsraad. De directie geeft de dalende markt en het uitblijven van herstel in Azië als reden voor de beslissing. In totaal werken er bij Dana 350 arbeiders en 150 bedienden. Voor extra kwaad bloed zorgde de aankondiging dat samen met het collectief ontslag er ook voor 1,8 miljoen euro geïnvesteerd wordt om de efficiëntie te verhogen. De investeringen hadden veel vroeger moeten gebeurd zijn. Nu lijkt het alsof men investeert op kap van het personeel. Volgende week starten de directie en de vakbonden het overleg over de voorwaarden van het collectief ontslag.

Sociale partners elektrotechnische sector ondertekenen Plan voor Eerlijke Concurrentie

Gisteren  ondertekenden de sociale partners van Volta, de paritaire koepelorganisatie van de elektrotechnische sector, staatssecretaris voor Bestrijding van sociale fraude Philippe De Backer en minister van Middenstand, Zelfstandigen, KMO’s, Landbouw en Maatschappelijke Integratie Willy Borsus het Plan voor Eerlijke Concurrentie.

In twee jaar tijd verdwenen in de elektrotechnische sector in totaal 1047 jobs. Dit heeft niets te maken met een gebrek aan werk, maar wel met de massale instroom van goedkope buitenlandse werkkrachten, die tot deloyale concurrentie leidt.

In een Toekomstplan gericht aan de verschillende overheden in ons land vroegen werkgevers en werknemers uit de Belgische elektrotechnische sector eensluidend om een doortastende aanpak van deloyale concurrentie en sociale fraude. De arbeidsintensieve sectoren zijn immers goed voor één derde van de totale tewerkstelling in de Belgische private sector. Concreet stellen in de elektrotechnische sector zo’n 4.500 ondernemingen meer dan 35.000 mensen tewerk.

Volta roept dan ook alle betrokken overheden op tot een constructieve dialoog én tot samenwerking.  Het Plan voor Eerlijke Concurrentie is een eerste stap in de goede richting. 15 maatregelen om sociale fraude en sociale dumping aan te pakken worden er in uitgewerkt.

ABVV-Metaal is solidair met de getroffen werknemers van Caterpillar Gosselies

Op een bijzondere ondernemingsraad werd vandaag koudweg de sluiting van de vestiging in Gosselies aangekondigd. Twee jaar na een zware herstructurering, waardoor 1400 mensen hun job verloren, staan ook de resterende 2200 werknemers op straat. Allemaal slachtoffers van de kille kapitalistische politiek. Na vijftig jaar kondigt Caterpillar nu botweg aan dat de productie naar Grenoble en andere vestigingen buiten Europa zal verplaatst worden. “Een dalende vraag” is de uitleg van de directie. De werknemers weten beter. Winstmaximiliatie blijkt opnieuw de enige drijfveer te zijn.

Lees meer...

Aluminiumgroep Aleris overgenomen door Chinezen

De Chinese groep Zhongwang neemt de Amerikaanse aluminiumgroep Aleris over.  Zhongwang betaalt Aleris 2,3 miljard dollar (2,1 miljard euro). Aleris behoudt zijn hoofdzetel in Cleveland en zal als een aparte entiteit worden beheerd. Er verdwijnen geen jobs. Aleris heeft ook een grote fabriek in Duffel (het vroegere Sidal). In Duffel werken bijna 1.000 mensen, een vijfde van het personeelsbestand van de groep. De fabriek is gespecialiseerd in productie voor de autosector. Ze levert aluminium voor motorkappen en deuren aan BMW, VW, Audi en Mercedes. Aleris produceert ook aluminiumproducten voor de luchtvaart- en de engineeringsector. Een op de vijf Airbus-vliegtuigen bevat aluminium van Aleris.

ArcelorMittal engageert zich om uitstoot te verminderen

ArcelorMittal krijgt een nieuwe milieuvergunning. Oost-Vlaams gouverneur Jan Briers heeft de milieuvergunning voor de staalfabriek  voor twintig jaar vernieuwd.

ArcelorMittal verwerkt elk jaar zo'n 9 miljoen ton ijzererts en kolen tot staal. Dat gaat gepaard met een enorme uitstoot. ArcelorMittal veroorzaakt driekwart van alle CO 2-uitstoot in heel Gent. Normen voor CO 2 uitstoot staan niet in de milieuvergunning omdat ArcelorMittal is zo groot dat het onder de Europese regels valt. Om de milieuvergunning te krijgen, engageert ArcelorMittal zich om tegen 2020 de uitstoot van fijn stof met 50% en van stikstof met 10% te verminderen. Woordvoerder Jan Cornelis beklemtoont dat “15 procent van de 90 miljoen euro die jaarlijks geïnvesteerd wordt, gaat naar het verbeteren van onze milieuprestaties”.

Van Hool: 10,6 miljoen euro winst en 2 nieuwe fabrieken in buitenland

Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt kende in 2015 een mooie omzetgroei  en een fors gestegen winst.  Het aantal verkochte bussen en coaches is met 15% gestegen en het aantal industriële voertuigen met 12%. Dat alles zorgt ervoor dat de omzet kon stijgen tot 596 miljoen euro, ofwel een stijging met 7%. De winst steeg dan ook naar 10,6 miljoen euro, tegenover 'amper' 6,7 miljoen euro een jaar eerder. Er was een lichte productiestijging in België, maar vooral in de vestiging  in Macedonië. Voor CEO Filip Van Hool zal daarom “Een verdere internationalisering de basis vormen voor verdere groei”.

Daarom denkt Van Hool na na over zowel een busfabriek in de Verenigde Staten als een opleggerfabriek (ter ‘aanvulling’ van de van de productie in Lier) in een nog niet nader bepaald land. Via een nieuwe vestiging in de VS wil men een intrede maken op de Amerikaanse markt van openbaar vervoer, die met een potentieel van vijfduizend tot zevenduizend voertuigen per jaar een veelvoud van de privé-markt groot is. Om op de markt van het openbaar vervoer te mogen leveren, is volgens de Buy America Act productie in de VS vereist.

Bij de vakbonden worden de ontwikkelingen met de nodige onrust opgevolgd en met name de tewerkstelling  op middellange en lange termijn. Volgens Van Hol zijn de buitenlandse investeringen net nodig om de activiteiten in ons land te behouden. Van Hool benadrukt dat het zijn rol als vierde grootste industriële werkgever van België wil in standhouden.

In contrast met de uitbreidingsplannen in het buitenland staat de sluiting van de dochteronderneming  EOS Coach in Bree die afgerond werd. In het voorjaar van 2016 werd tot ontslag overgegaan van een 160-tal werknemers en de fabriek sluit eerstdaags definitief de deuren.

CNH: één op drie tijdelijke werknemers moet weg

Bij landbouwmachineproducent Case New Holland in Zedelgem worden 84 van de 270 tijdelijke contracten niet verlengd. De vraag naar landbouwmachines is gedaald en daarom wordt de productie teruggeschroefd. Ook na de zomer verwacht men weinig beterschap. De arbeiders  zullen tussen half juli en half oktober maar twee weken werken.

Nyrstar blijft in de problemen

De problemen van Nyrstar zijn nog niet van de baan. Nyrstar moet op zoek naar nieuw kapitaal. Nyrstar gaat voor maximaal 150 miljoen euro converteerbare obligaties uitgeven, aan een jaarlijkse rente van 4,5 procent. Met het extra kapitaal hoopt het management het verlieslatende bedrijf weer op de rails te krijgen. Nyrstar waarschuwt intussen opnieuw voor significante verliezen, die op de verkoop van zijn mijnbouwactiviteiten zullen worden geboekt. Deze staan voor een half miljard geboekt, maar volgens analisten zal men hoogstens 100 à 200 miljoen opstrijken

In memoriam: José De Staelen

José De Staelen, oud-hoofdafgevaardigde voor het ABVV bij Boelwerf Temse, is op zaterdag 2 juli 2016 van ons heengegaan.

"Elk einde is geen eindpunt, maar een nieuw begin..."

Lees meer...

Umicore betwist Franse miljoenenboete

Umicore heeft van de Franse concurrentiewaakhond een boete gekregen van 69,2 miljoen euro wegens ‘misbruik van zijn dominante positie’ op de zinkmarkt in Frankrijk. Het Umicore merk VM Zinc heeft een marktaandeel van ongeveer 70 procent. De producten worden gebruikt in de bouwsector, bijvoorbeeld om gevels en daken te bekleden met waterdicht materiaal of om regenafvoersystemen te plaatsen.

Umicore zou tussen 1999 en 2007 lokale Franse distributeurs hebben gedwongen om exclusief bij Umicore zink in te kopen. De concurrenten, zoals het Duitse Rheinzink, het Nederlandse Nedzink en het Italiaanse Simar, werden de facto uit de markt geweerd, aldus de concurrentiewaakhond. Umicore ontkent en tekent beroep aan tegen de Franse boete. De beroepsprocedure kan twee tot drie jaar duren.

De zink-activiteiten van Umicore staan sedert één jaar in de etalage, waardoor het lopende conflict een vervelende zaak is. Umicore maakt zich echter sterk dat het verkoopproces gewoon kan doorgaan. In ieder geval betekent de uitspraak een tegenvaller voor de halfjaarcijfers die Umicore eind juli bekendmaakt. De boete wordt meegerekend in het resultaat van het eerste halfjaar.

ABVV-Metaal #vakbondinactie op 24 juni

Met z'n allen moeten we volgens Peeters en de zijnen harder, langer en flexibeler werken en krijgen we er als kers op de taart minder koopkracht voor in ruil. Als klap op de vuurpijl ondermijnen en minachten de leiders van dit land het sociaal overleg onverwijld. ABVV-Metaal roept de sociale achteruitgang een halt toe en eist respect voor het sociaal overleg. Staak mee op 24 juni.

Lees meer...

OPMETAAL KORTEMARK sluit vestiging

Het personeel van Opmetaal Kortemark kreeg donderdagavond het nieuws te horen dat het bedrijf zijn deuren sluit.  Het bedrijf was  reeds meer dan 30 jaar specialist in het stralen en coaten van metalen. Sinds enkele jaren was het bedrijf in handen van een Nederlandse groep Venko en was al enige tijd op zoek naar een overnemer.  Helaas viel ook de laatste kandidaat overnemer donderdag af, waardoor de beslissing om te sluiten viel.

12 werknemers verliezen hun werk.

Op vraag van het ABVV Metaal start de directie aanstaande donderdag gesprekken op om alsnog een sociaal plan voor deze mensen te bekomen.

Umicore verlaat "zink" en focust op recyclage

De Belgische materialengroep Umicore verkoopt haar afdeling Zinc Chemicals voor 142,4 miljoen euro aan OpenGate Capital, een Amerikaanse private investeringsmaatschappij. Umicore maakte begin vorig jaar al bekend dat Zinc Chemicals in de etalage zou komen. De afdeling is goed voor 580 werknemers, verspreid over acht industriële sites in Europa en Azië. Umicore richt zich meer dan ooit op schone technologieën en recyclage.

Voor weer vier jaar Met Sterke Krachten Vooruit

De stemmen zijn – zo goed als – geteld. De uitslagen (op een paar nakomers na) ingebracht. Tijd om het eindverdict te geven. ABVV-Metaal komt uit op een positieve status-quo. ACV-Metea gaat licht achteruit en ACLVB gaat licht vooruit.

Lees meer...

DAF investeert 2,7 miljoen euro in Westerlo

DAF Trucks investeert 2,7 miljoen euro in zijn assenfabriek in Westerlo. Het gaat om de grootste investering in de assenmontage sinds de opening van de assenfabriek in 1971. Met dat geld bouwt DAF een nieuwe differentieellijn. De nieuwe montagelijn heeft tot doel de efficiëntie van de productie te verbeteren en meer variatie te kunnen leveren.

Tegelijk stelt DAF ook de verkoopwachtingen voor de zware trucks (+ 16 ton) in België en Luxemburg bij naar boven. Van de begin dit jaar geschatte 8.200 trucks naar 9.000 per jaar. Daarmee is DAF nu al zeven jaar de best verkopende truckproducent op de Belgische markt.

Het aantal cabines dat DAF in Westerlo maakt ligt vandaag op tweehonderd per dag, wat een verkoop van duizend trucks per week in Europa moet ondersteunen.

Sociaal akkoord in Duitse metaalsector

Er is een sociaal akkoord in de Duitse metaal- en elektronica-industrie. In de sector krijgen de ongeveer 3,8 miljoen werknemers  4,8 procent meer loon, in twee stappen. In juni ontvangt men een eenmalige premie van 150 euro. Vanaf juli gaat hun loon met 2,8 procent omhoog. In april 2017 komt er nog eens 2 procent bijkomt. Ondernemingen die het economisch moeilijk hebben kunnen een uitzondering kunnen bedingen. IG Metall eiste 5 procent meer loon.


Sociaal akkoord bij SAS Automotive

Vakbonden en directie bij autotoeleverancier SAS Automotive in Gent hebben een akkoord bereikt over een ontwerp van sociaal plan. Het voorstel werd met grote meerderheid goedgekeurd. 76,8 procent van het personeel stemde voor het ontwerpakkoord.  Het akkoord dat gisteravond werd gesloten, is volgens Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal “één van de beste uit mijn carrière. Bovenop de wettelijke verbrekings- en sluitingsvergoedingen bedongen we onder meer een extra sluitingspremie en een anciënniteitspremie in drie categorieën: van 0 tot 5 jaar, voor 5 tot 10 jaar en meer dan 10 jaar. Iemand met tien jaar dienst zal zo ongeveer 38.000 euro netto krijgen.” SAS Automotive engageert zich ok voor de oprichting van een tewerkstelligscel.

Het personeel van SAS Automotive legde vorige week maandag het werk neer, nadat de directie de intentie tot sluiting had aangekondigd. Dat is bijna drie jaar vroeger dan eerder gezegd. SAS Automotive is een van de vijf toeleveranciers die geen nieuw contract kregen voor het nieuwe Volvo-model dat in Gent van de band zal rollen. 

Bij SAS Automotive rolt de band opnieuw. Na een week staken zijn vakbonden en directie van de toeleverancier van Volvo tot een akkoord gekomen. in. Door de deal kan ook Volvo weer werken.

Vanochtend om 5.15 uur werd de band weer gestart.

Volvo Gent kan band heropstarten na einde staking SAS

Omdat het sociaal conflict bij de toeleverancier SAS Automotive werd opgelost, kan de band bij Volvo Car Gent en de andere toerleveranciers vandaag na een week stilstand opnieuw in gang worden gezet. Door d staking konden 4.000 Volvo's niet geproduceerd worden en waren  7.000 mensen  tijdelijk economisch werkloos.