NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Staking bij CNH Industrial houdt aan

De staking bij CNH Industrial neemt steeds grotere proporties aan.  Tachtig tot negentig procent van de 864 werknemers staakt intussen mee met de logistieke ploeg. De productie ligt volledig stil. Naast de grond van de zaak – de toenemende werkdruk, verkeerde materialen en het wantrouwen tegenover de directie – is er nog een extra mes in de wonde gestoken. De directie had bedienden die nog nooit een logistieke job hebben gedaan, naar de logistieke afdeling gebracht om het werk van de stakers over te nemen. En daarbovenop werd  ook nog  een deurwaarder op de stakers afgestuurd. Die deurwaarder dreigde met dwangsommen van 250 tot 2.500 euro. Daarop werd besloten om de 40 tractoren te laten vertrekken. De directie heeft ook andere arbeiders verplicht om de job van hun logistieke collega's over te nemen.

“Even werd het erg spannend aan de poort, toen bleek dat de directie bedienden had opgevorderd om het logistieke werk van de stakende arbeiders te verrichten. Het is net door foutieve en laattijdige bestellingen, uitgevoerd door de bedienden, dat het in de fabriek vierkant draait. Hierdoor worden niet de juiste stukken op tijd geleverd en moeten de logistieke krachten dubbel zo hard werken om toch de productie-afdelingen nog tijdig te voorzien van alle onderdelen. Dat net de bedienden nu het werk van de stakers kwamen 'afpakken', zorgde voor kwaad bloed. Intussen worden de bedienden die willen werken, wel weer doorgelaten”, aldus  Steve Temmerman, hoofddelegee ABVV-Metaal.

De voorstellen van de directie volstaan niet voor de arbeiders. "Het ging om één extra vorkheftruck en het extra personeel moet ook nog opgeleid worden, wat het werk serieus vertraagt. Wij vragen al meer dan een jaar dat het werk op een betere manier georganiseerd wordt, zodat alle stukken juist en op tijd besteld kunnen worden. Dat is wat er moet gebeuren."

Ook de fabrieken in Oostenrijk en Engeland komen in de problemen.  CNH Industrial heeft een fabriek in Sankt Valentin in Oostenrijk en een in Basildon, niet ver van Londen. Die fabrieken krijgen geen materialen meer binnen en liggen dus ook gedeeltelijk plat.

CNH Industrial: staking werkdruk breidt uit

De werknemers van de logistieke afdeling van CNH Industrial in Antwerpen hebben al een ganse week het werk neergelegd. Er wordt al anderhalf jaar geklaagd over de werkdruk. “Telkens hebben wij die onvrede overgemaakt aan de directie. Maar een oplossing blijft keer op keer uit. De directie bestelt de materialen voor de tractoronderdelen, zoals bouten en olieleidingen, te laat of verkeerd. De mensen zijn het beu”, aldus Steve Temmerman, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal.

Lees meer...

Werknemers Sylvania Tienen stemmen volgende week over voorstel sociaal akkoord

Bij lampenfabrikant Sylvania in Tienen hebben de werknemers woensdag tekst en uitleg gekregen over een voorstel tot sociaal plan voor de in december vorig jaar aangekondigde intentie tot herstructurering, waarbij de productie zal worden stopgezet en 170 jobs moeten afvloeien. De werknemers zullen volgende week donderdag kunnen stemmen over dit voorstel . De Chinese verlichtingsfabrikant Shanghai Feilo Acoustic Co Limited nam Sylvania begin 2016 over, maar besliste in december de productie in Tienen stop te zetten. Streefdatum voor de sluiting is 30 april 2017. De productie zal deels verhuizen naar China en deels naar Oost-Europa. 

Arbeiders Volvo Trucks keuren sociaal akkoord goed

Vandaag hebben de arbeiders van Volvo Trucks voor de vierde keer gestemd. Het gemeenschappelijk vakbondsfront hbesloten om geen piket te plaatsen vanaf 5h30, maar om deze om te vormen tot informatiestanden. Aan de infostanden werd het gebeld akkoord toegelicht.
In totaal werden 1224 stemmen geteld: Ja 704 = 57,51% / Nee 52 = 42,48 %

Ook derde voorstel verworpen door arbeiders Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks werd ook het (derde) sociaal akkoord nipt verworpen. Aan de stemming namen 1.194 werknemers deel, 68 procent stemde tegen. De arbeiders legden dinsdagmorgen het werk neer uit protest tegen de hoge werkdruk, tegen problemen met het opnemen van vakantiedagen en tegen het verouderde materiaal, vooral vorkliften. De vorige voorstellen werden met 85 procentverworpen. Volgens Jo De Mey, secretaris ABVV-Metaal waren de bezwaren tegen het voorstel “minder van inhoudelijke aard.  De arbeiders geloven niet dat de directie het akkoord zal uitvoeren, dat is het probleem. Het vertrouwen is zoek”.

De directie stelde  een premie van 500 euro netto voor - als een teken van goodwill aan de werknemers. Om het vertrouwen te herstellen engageerde Jens Holtinger, general manager van Volvo Europa Truck, zich om het management van de fabriek in Oostakker te coachen en de vicepresident HR zou een job krijgen in een andere site van Volvo Trucks. Dat kwam boven op de reeds beloofde  verhoging van het aantal werknemers per shift om de werkdruk te doen afnemen, meer investeringen in onder meer heftrucks en garanties rond het opnemen van verlof.

Gisterenavond zat vakbonden en directie opnieuw samen. Vandaag wordt door de vakbonden een nieuw voorstel voorgelegd (en verdedigd) aan de werknemers.

Arbeiders Volvo Trucks verwerpen ontwerpakkoord

85 procent van het personeel verwierp gisteren het ontwerpakkoord . Vakbonden, directie en een sociaal bemiddelaar waren dinsdagavond tot dat akkoord gekomen. In dat plan stonden beloftes om de werkdruk te verminderen en nieuw werkmateriaal aan te kopen. De staking wordt vandaag zeker verdergezet in afwachting van onderhandelingen.  “Dit is een duidelijke uitslag, er is geen speld tussen te krijgen. Ondanks verbeteringen zit het ongenoegen zeer diep bij de werknemers. De mensen keuren het voorstel af en nu moeten we kijken hoe we daarmee omgaan”, aldus ABVV-Metaal secretaris Jo De Mey. Vorige week werd een eerste ontwerpakkoord ook al afgekeurd door de werknemers.

3039 euro bonus voor personeel Audi-Brussel

De ruim 2.500 werknemers bij Audi Brussels ontvangen voor 2016 een bonus van 3.039 euro. Voor 2015 was dat nog 3.439 euro. De Duitse werknemers in Ingolstadt en Neckarsulm ­ontvangen gemiddeld 3.510 euro, bijna 2.000 euro minder dan in 2015.

Audi verkocht  vorig jaar een recordaantal auto's: bijna 1,87 miljoen, een stijging met 3,6 procent tegenover 2015. De omzet steeg met 1,5 procent tot 59,32 miljard euro, maar de operationele winst daalde van 5,13 miljard naar 4,85 miljard euro. Audi moest vorig jaar provisies aanleggen van 1,8 miljard euro in de nasleep van dieselgate.

In de marge van de voorstelling van de jaarresultaten viel ook te horen dat de Brusselse Audi-fabriek - die vanaf 2018 de elektrische SUV van Audi bouwt (ter vervaging van de kleine A1) - een dossier heeft ingediend voor de bouw van een tweede, ook al elektrisch model, de e-tron Sportback.  Audi Brussels heeft eind vorig jaar een soort spontane sollicitatie voor toekomstige modellen ingediend, waarbij het de Audi-directie informatie heeft gegeven over zijn mogelijkheden qua productieaantallen, loonkosten en noodstrategieën. Het belangrijkste aspect van het dossier is de flexibiliteit. Daarom werden ook de vakbonden bij Audi Brussels bij het dossier betrokken. Audi Brussels lijkt een logische keuze. Verwacht wordt dat de Duitse fabrieken niet zomaar zullen toestaan dat een nieuw paradepaard naar het buitenland verhuist.

Staking bij Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks in Oostakker ligt de band stil. Bij het vroegere Volvo Parts  wordt wel gewerkt. Vorige week ontstond er een sociaal conflict rond werkdruk, verouderd materiaal en verlofregeling.  Een eerste voorstel van de directie werd vorige donderdag door ruim 84 procent van de werknemers verworpen. Een nieuwe onderhandeling leverde nog geen nieuw ontwerp op. De onderhandelingen worden vandaag hervat. De vakbonden zeggen dat het moeilijke onderhandelingen zijn. Afgesproken werd om verder niet te communiceren.

Sociaal conflict bij Volvo Trucks houdt aan

Bij Volvo Group Belgium was er vorige week een conflict ontstaan rond werkdruk, verlofregeling en materiaal. Dit leidde tot een stakingsaanzegging door de vakbonden. Een voorstel van de directie werd door het personeel massaal weggestemd Vanaf april werden vijftig extra medewerkers per shift voorzien en dubbel zoveel reserven, er was een timing om 42 heftrucks te vervangen en vanaf mei zou ook een test uitgerold worden rond een nieuwe verlofregeling. 84 procent van het personeel stemde tegen. Bij Volvo Group Belgium werken ruim 3.000 mensen in de truckafdeling en nog eens ruim 1.000 mensen in een logistieke afdeling.

Dinsdag was er ook bij Volvo Cars een korte werkonderbreking in éénafdeling. Ook hier was werkdruk de aanleiding.

Overleg vakbonden en directie Volvo Group na stakingsaanzegging

Bij Volvo Group Belgium in Oostakker zaten vakbonden en directie gisteren samen, nadat vorige week een stakingsaanzegging werd ingediend. Vorige week dinsdag en woensdag legde een deel van het personeel spontaan het werk neer. Werkdruk, vakantieregelingen en verouderd materiaal zijn de grootste pijnpunten.Vrijdag liet het vakbondsfront weten dat een stakingsaanzegging zou worden ingediend. Daarop nodigde de directie de vakbonden uit voor onderhandelingen. Het resultaat van de gesprekken wordt deze week bekendgemaakt. De vakbonden eisen een duidelijk plan met een tijdslijn.

Bombardier Brugge zal NMBS-order zeker uitvoeren

De top van Bombardier heeft gisteren aan Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) bevestigd dat de vestiging in Brugge het order van de NMBS voor dubbeldektreinen 'integraal' mag uitvoeren. Het contract bevatte immers een clausule dat de treinen deels elders konden worden geproduceerd als de kwaliteit dezelfde was. De vakbonden vreesden dat de treinstellen niet volledig in Brugge zouden worden gebouwd. Die verzekering heeft Bombardier gisteren nu wel gegeven.

Lees meer...

Picanol beste jaar ooit

De Ieperse Picanol Group, fabrikant van weefmachines, zet voor het zevende jaar op rij sterke resultaten neer. Het bedrijf behaalde vorig jaar een winst van 119 miljoen euro en een omzet van 639 miljoen euro. Het beste resultaat ooit en een omzetstijging van meer dan 20 procent. De divisie 'Weaving Machines' kende een groei van 22 procent. De afdeling Industries, met Proferro en Psicontrol, kende eveneens een groei van 19 procent. Ook andere branches maken blijkbaar graag gebruik van de kennis van picanol. Zo leverde de groep producten voor de landbouwsector en voor medische doeleinden.

Voor de eerste helft van 2017 verwacht Picanol een verdere lichte omzetstijging. De positieve resultaten hebben ook gevolg voor de tewerkstelling. Picanol is momenteel op zoek naar 40 nieuwe werknemers. Eind 2015 stelde het bedrijf in Ieper nog 1.380 mensen te werk. Het jaar steeg het personeelsbestand tot 1.462 werknemers en daar kunnen er nog 40 bij komen. 

Stijgende winst en winstmarge voor Bekaert

Bekaert kan pronken met schitterende resultaten.  De omzet kwam in 2016 uit op 3,7 miljard euro, een stijging met 1 procent. Dit kwam vooral door de sterke vraag in de wereldwijde automobielmarkten en de gestaag stijgende verkoopvolumes in industriële staaldraad- en bouwmarkten. De groei daar werd  wel grotendeels tenietgedaan op het niveau van de omzet, als gevolg van lagere walsdraad­prijzen en prijsmix­effecten (-3 procent).  Een jaar vroeger dan voorzien werd de winstmarge van 7 procent behaald. Bekaert voert dit jaar zijn investeringen op van 160 miljoen naar 200 miljoen euro. 

Barco zet lichtdivisie in etalage

Barco is in gesprek met de Amerikaanse verlichtingsspecialist ETC over de verkoop van zijn eigen verlichtingsactiviteiten.  Barco kocht in 2008 het Texaanse High End Systems, dat gespecialiseerd is in verlichting voor grote evenementen. De overname bracht voor Barco nooit veel (genoeg) op. De omzet viel over die periode zelfs terug van 29 miljoen euro tot nog 20 miljoen euro. Van de 156 werknemers die High End Systems telde, blijven er vandaag nog 50 over. Barco rekent de verlichtingstak daarom niet meer tot de kernactiviteiten en is op zoek naar een nieuwe eigenaar

Tenneco Automotive kondigt intentie tot sluiting aan

Volvo Cars besliste een jaargeleden om alle onderdelen voortaan aan te voeren vanuit Zweden.  Gisteren deelde Tenneco Automotive, uitlaatproducent, mee  dat ze "een aantal opportuniteiten hebben onderzocht om het activiteitenpeil in Gent op een redelijk niveau te houden wanneer de productie voor Volvo stopt in 2020." Maar dat dit op niets uitdraaide. Tenneco heeft op de ondernemingsraad daarom de intentie tot collectief ontslag en sluiting in 2020 aangekondigd. 68 mensen zullen hierdoor een job verliezen.  "Vermoedelijk kan de fabriek nog blijven bestaan tot begin 2020", aldus Marc Staelens, secretaris  ABVV-metaal. "En wie weet is er nog een kans dat men de komende twee jaar nieuwe afnemers vindt, maar het voorbije jaar heeft men hard gezocht en niets gevonden. Daarom starten we de gesprekken voor een sociaal akkoord nu al. Dat is beter voor het personeel. De werknemers zagen dit natuurlijk allang aankomen.  De onderhandelingen moeten rust brengen op de werkvloer. De cao’s die eerder afgesloten werden bij SAS en Faurecia dienen als basis. Dit was al zo afgesproken in 2016 voor alle getroffen bedrijven van Volvo Car.” Marc Staelens realiseert zich dat het niet makkelijk zal zijn voor de getroffen werknemers. “ Er zijn veel laag opgeleide mensen bij, vaak van niet-Belgische origine. Het is moeilijk om voor hen snel een nieuwe job te vinden. Van SAS Automotive dat in november vorig jaar stopte, is nog maar 38% van de werknemers opnieuw aan de slag."

1997-2017: 20 jaar sluiting Renault

Een traumatische datum: 27 februari 1997.
De barbaarse sluiting van Renault, Opel en Ford. Karel Gacoms vakbondsmilitant in hart, ziel en overtuiging doet het relaas van hun strijd:
“Dat deed pijn aan mijn hart als metallo.”

Oktober 2014 verscheen in ons digitaal magazine M@gMetal een beklijvend interview met Karel Gacoms. Graag delen we dit artikel nog eens met jullie.

Lees verder.: Karel Gacoms over Renault

Tweehonderd tijdelijke aanwervingen bij Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks in Oostakker worden tweehonderd tijdelijke medewerkers aangeworven, omdat de productie van zware vrachtwagens vanaf april tijdelijk wordt opgetrokken van 186 naar 210 per dag.

Audi Brussels wil bestaande plus-minusconto uitbreiden

Audi Brussels wil het bestaande plus-minusconto - waarbij meer wordt gewerkt in drukke tijden en minder in kalme tijden - uitbreiden naar de hele loopbaan.  Het plus-minusconto bestaat reeds tien jaar in Audi. In intensieve tijden - bij de start van een automodel en bij de piek van de verkoop - wordt bij Audi Brussels meer gewerkt. Dan worden extra werkuren opgespaard. Die kunnen worden opgenomen tijdens rustigere perioden - op het einde van de cyclus van een model . Het bestaande plus-minusconto bij Audi is beperkt tot de cyclus van een automodel - zes jaar. Het is bovendien een collectief systeem: er wordt collectief meer of minder gewerkt. De directie van Audi Brussels wil het systeem nu opentrekken naar de volledige loopbaan. 

Europese bonden bespreken compromisvoorstel van directie rond nieuwe EOR Honda

Op donderdag 9 en vrijdag 10 februari kwamen de Europese bonden van Honda samen in Heathrow, bij Londen om een compromisvoorstel van de directie te bespreken. Voor ABVV-Metaal waren Marc De Visscher, hoofdafgevaardigde Honda Gent, en Fidel Gavilan, EOR specialist van de centrale, aanwezig. Daarnaast waren onder meer collega's van de Britse Unite the Union, het Spaanse Comisiones en de Franse kadervakbond CFE-CFE aanwezig.

Lees meer...

Groene auto winstmotor van Umicore

Umicore haalt driekwart van zijn inkomsten en 65 procent van zijn bedrijfswinst uit het aanleveren van materialen voor autokatalysatoren (palladium, platina,...) en materialen voor herlaadbare batterijen (nikkel, mangaan, kobalt,...) voor elektrische en hybride voertuigen. De 'overige' inkomsten komen uit Hoboken. Daar raffineert Umicore dagelijks uit duizend ton 'elektronisch afval' (van smartphones, pc's, en batterijen) 19 verschillende metalen (goud, platina, palladium, iridium, koper, zink, lood,...). Hoboken breidde zijn capaciteit vorig jaar met 40 procent uit. Ook in de toekomst blijft recyclage een groeiverhaal.

Umicore CEO Grynberg betoogde dat  België achterop blijft met de elektrificatie van het wagenpark.  “Vlaanderen voert een duidelijk beleid om meer elektrische en hybride auto's de weg op te krijgen. Elektrische auto's betalen geen belasting op de inverkeerstelling en geen jaarlijkse verkeersbelasting. Ook de plug-inhybrides zijn vrijgesteld tot 2021 als hun uitstoot minder is dan 50 gram CO2 per kilometer. Maar in Brussel en Wallonië is dat niet zo. “