NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Volvo assembleert batterijen voor elektrische wagens in Gent

Volvo gaat batterijen voor elektrische wagens assembleren in Gent. Volvo wil dat tegen 2025 de helft van zijn verkochte wagens elektrisch rijdt. Gent zal een sleutelrol spelen in die ambitie.  De batterijassemblagelijn moet klaar zijn tegen het einde van dit jaar. Om die ambitie waar te maken werd een lange termijnovereenkomst gesloten met de Aziatische batterijproducenten CATL en LG Chem. 

Ontdek de nieuwe MagMetal

Welkom bij MagMetal. We zijn trots dat we je het nieuwe e-magazine van ABVV-Metaal kunnen presenteren.

MagMetal houdt je op de hoogte van de zaken waarmee we bezig zijn, wie we zijn, wat we doen, wat we belangrijk vinden.


Dit e-zine is onze identiteitskaart in de vorm van een interactief elektronisch magazine.

 

 

 Blijf op de hoogte van onze MagMetal

Vul onderstaand je gegevens in en wij houden je op de hoogte als er een nieuwe M@gMetal verschijnt.

Europa zet in op batterijproductie

Frankrijk en Duitsland willen 1,2 miljard euro uittrekken voor een samenwerking rond de productie van batterijen. Europa wil zo de achterstand op China en de VS wegwerken.

In Stuttgart vond de European Battery Show plaats. De batterijproducenten willen autobouwers er op wijzen dat ze de wereldwijde wedloop naar elektrische wagens niet mogen missen. Op dit moment produceert China 55% van de wereldwijde capaciteit, terwijl Europa een marktaandeel van 3% heeft.

Frankrijk en Duitsland hebben een investeringsplan uitgewerkt om 35 bedrijven samen te laten werken voor de productie van batterijen. Na een proefproject zouden er twee nieuwe batterijfabrieken gebouwd worden, elk goed voor 1.500 banen. Voor dit project willen ze 1,2 miljard euro staatssteun vrijmaken.

Onze metaalbedrijven in de krant

Galloo zet in op de ontmanteling van elektrische voertuigen. Het West-Vlaamse metaalrecuperatiebedrijf lanceert het allereerste erkende centrum in België om batterijen uit elektrische en hybride voertuigen (HEV) te halen. De inhuldiging gebeurde door Febelauto, de instantie die afgedankte voertuigen beheerd. Werken aan HEV-voertuigen vergt strenge veiligheidsvoorschriften en investeringen in opleiding. In onze auto-sectoren zetten wij daar al een hele tijd sterk op in, onder meer via ons opleidingscentrum Educam.

Carglass maakt van Bilzen haar logistieke centrum. Belron – het moederbedrijf van carrosseriebedrijf Carglass – huldigt in Bilzen een nieuw logistiek centrum in. Het gigantische magazijn (300.000 autoruiten liggen tot 12 meter hoog gestapeld) vervangt de oude gebouwen in Genk en Hasselt. Vanuit Bilzen worden de ruiten geëxporteerd naar Carglass-sites in gans Europa.

Umicore boekt minder winst. De materialengroep ziet haar winst afnemen als gevolg van een dalende vraag naar herlaadbare batterijen. Oorzaak? De vraag naar elektrische voertuigen in China daalt. Niet omdat ze er niet meer geloven in elektrische auto’s, maar wel omdat de overheidssubsidies sterk afnemen. Umicore ondervindt ook concurrentie van grondstofontginners die de regels niet volgen (kinderarbeid in Afrikaanse mijnen en milieuvervuiling). Door de dalende vraag en het huidige overaanbod zijn alle prijzen van batterij-grondstoffen in vrije val.  

Daf Trucks investeert massaal in Westerlo. Terwijl de vrachtwagenproducent vorige maand nog 150 interim-jobs schrapte, lezen we nu dat er voor 200 miljoen euro geïnvesteerd wordt. Er komen onder meer hoogtechnologische robots en laspistolen. De investeringen bieden werkzekerheid voor twintig jaar. Maar de robotisering kan er ook voor zorgen dat het werk in minder shifts gedaan wordt (waardoor de nacht- en weekendploegen dreigen te verdwijnen).

‘War for talent’ woedt nog steeds op Sadef. Voestalpine Sadef is nog altijd hard op zoek naar technische profielen. Vorige maand organiseerde het bedrijf voor de tweede keer haar opvallende job-actie: sollicitanten worden opgepikt door een privéchauffeur en krijgen een luxe-ontbijt aangeboden. Vorig jaar schreven we nog een uitgebreid dossier over de ‘war for talent’ in de metaalsector.

Stil protest bij Bekaert-fabriek in Moen. Op 28 maart kondigde Bekaert een herstructurering aan. 281 jobs dreigen te verdwijnen. De site in Moen – waar 70 mensen werken – sluit volledig en verkast naar Tsjechië. Ondertussen wordt hard gewerkt aan een sociaal plan. Uit protest tegen de sluiting – en om de druk op een snel en goed akkoord op te voeren – hebben werknemers aan de ingang van het bedrijf te Moen een begraafplaats gemaakt, met houten kruisjes en een grafzerk.    

Sectorale onderhandelingen op kruissnelheid!

In de metaal- en machinebouw (PC 111) vond op 8 mei de tweede onderhandelingsronde plaats. Tijdens dit overleg – dat een ganse dag duurde – werden de contouren waarbinnen onderhandeld kan worden een heel stuk duidelijker. Over enkele thema’s werd al overeenstemming bereikt, maar er zijn nog heel wat belangrijke thema’s waar een akkoord nog niet voor meteen is. Op 15 mei staat de derde ronde gepland.
In de andere metaalsectoren (non-ferro, garages, carrosserie, …) zijn de tweede rondes ook bijna overal achter de rug. In deze sectoren werd al behoorlijk wat vooruitgang geboekt. Op diverse domeinen werden concrete verbeteringen afgedwongen. Maar ook hier is – wat bepaalde onderwerpen betreft – het water tussen vakbonden en werkgevers nog diep.  
Algemene conclusie: er werden al heel wat stappen gezet, maar het einde van de rit is nog niet onmiddellijk in zicht.

Sefoplus: pensioenfonds voor 125.000 arbeiders

De sociale partners van de sectoren garages, metaalhandel, koetswerk, metaalrecuperatie en edele metalen hebben het pensioenfonds Sefoplus opgericht, het eerste multisectoraal fonds in België. Het pensioenfonds vervangt de groepsverzekering. De verzekeraar was niet meer bereid het minimumrendement van 1,75% te garanderen voor het aanvullend pensioen. Als de verzekeraar dat minimumrendement niet haalt, moet de werkgever bijpassen.

Bekaert beter eerste kwartaal dan verwacht

Tijdens het eerste kwartaal steeg de omzet met 4 procent. Dat is meer dan verwacht. De afdeling rubberversterking - staalkoord voor autobanden, hieldraad, slangendraad en transportversterking – groeide het meest (+9%). De staalkoordverkoop groeide vooral fors in China.

Helft minder winst voor Aperam

Inoxproducent Aperam heeft een minder goed kwartaal achter de rug. De omzet steeg met 5,2% tegenover het vierde kwartaal, maar de nettowinst halveerde in vergelijking met zelfde kwartaal.

Kerkhof als protest tegen sluiting Bekaert-vestiging Dramix

Aan de fabriek van Dramix, de Bekaert-vestiging in Moen die moet sluiten omwille van een herstructurering is een symbolisch kerkhof gecreëerd. In een strook gras voor het bedrijf maakten ze een begraafplaats met houten kruisjes en zelfs een grafzerk. Op elk kruisje staat de naam van een werknemer, met onder meer het jaar waarin hij of zij in dienst is gekomen.

Bekaert kondigde in maart een herstructurering aan die 281 zou kosten. De afdeling Dramix moet volledig sluiten (70 jobs).

Begin april zaten vakbonden en directie een eerste keer rond de tafel. Sindsdien vonden vier overlegmomenten plaats. Op 14 en 21 mei gaan de onderhandelingen verder. "Bekaert heel wat informatie gegeven over de herstructurering en over de toekomst van het bedrijf in België", aldus Steven Van Eeckhoutte, provinciaal secretaris voor ABVV-Metaal West-Vlaanderen. "Momenteel analyserende deze gegevens met de bedoeling om alternatieven op tafel te leggen en zoveel mogelijk jobs te redden."

Loonindexering op 1 mei bij non-ferro

Op1 mei 2019 worden de lonen in de sector van de non-ferrometalen (PC 105) geïndexeerd met 2,07 %. De nieuwe minimumuurlonen vind je snel terug op onze website. 

Sectoroverleg gaat door

In PC 111 zijn de eisenbundels neergelegd. In onze grootste sector – die van de metaal- en machinebouw – werd afgelopen dinsdag de eisenbundel van de vakbonden officieel overhandigd aan werkgeversfederatie Agoria. Net als in onze andere sectoren, staan ook hier koopkracht en werkbaar werk centraal. Op 6 mei vindt de eerste echte onderhandelingsronde plaats.
Eerste ronde is achter de rug in de aanverwante sectoren. 
In alle andere metaalsectoren (garages, elektriciens, …) zijn de eerste onderhandelingsvergaderingen net voorbij. Traditioneel werden er nog geen belangrijke knopen doorgehakt. Er werden vooral veel vragen gesteld, technische verduidelijkingen gevraagd en pittige discussies gevoerd. We houden je verder op de hoogte!

150 interimjobs weg bij DAF

Vrachtwagenbouwer DAF Trucks schrapt 150 jobs in Westerlo. Alle interimjobs verdwijnen. Ook in Eindhoven verdwijnen 200 interimjobs. Door een daling in bestellingen schroeft DAF de productie van CF- en XF-trucks terug van 240 naar 225 voertuigen per dag. 2018 was een recordjaar voor DAF, met een historisch hoog marktaandeel van 16,6 procent in het zware segment op Europees niveau. In België werd DAF met een marktaandeel van 22,1 procent de grootste. In Westerlo werken ongeveer 2.700 mensen. Er worden wielassen en cabines gebouwd.

Nyrstar gered - Trafigura neemt over

Zinksmelterij Nyrstar, de tweede grootste ter wereld, is gered. Hoofdaandeelhouder Trafigura heeft quasi de volledige controle genomen over het noodlijdende bedrijf. Tot grote ­opluchting van de 550 medewerkers op de sites van Balen en Pelt. Trafigura zorgt voor een “overbruggings­financieringsfaciliteit” van 250 miljoen dollar en richt een nieuwe Britse vennootschap op, NewCo, waarin het 98 procent van de aandelen in handen krijgt. Voor de kleine aandeelhouders blijft er zo goed als niets over. Volgens Hans Vaneerdewegh, secretaris ABVV-Metaal, Trafigura te kennen gegeven te zullen investeren in Balen. “Het is goed nieuws voor de werknemers dat een grote schuldenlast van de schouders van de groep valt.Wij zeggen al langer dat de schuldenlast van de groep een goed draaiende fabriek naar beneden haalt, dus dit is een goede beslissing.”

De kogel is echter nog niet definitief door de kerk. De regeling voorziet dat de huidige obligatiehouders, bij wie Nyrstar voor 955 miljoen euro in het krijt staat, dik veertig procent van die schulden kwijtschelden. Driekwart van hen moet daarmee instemmen.

Batterijentekort: Audi Brussel verlaagt productieprognoses

batterijonderdelen verloopt niet zoals het hoort. In de fabriek rollen dit jaar 45.242 elektrische auto's van de band. 10.000 minder dan gepland.

Er zijn problemen met LG, dat de batterijcellen aanlevert. LG zou zijn machtspositie in de sector volop aan het uitspelen zijn en wil een prijsverhoging forceren.

Sectorale onderhandelingen in aanverwante sectoren van start

Deze week starten in de aanverwante sectoren de onderhandelingen over een sectoraal akkoord 2019-2020. De onderhandelingen vangen aan met de voorstelling en overhandiging van onze eisenbundels aan de werkgeversorganisaties. Dit gebeurt traditioneel op een vergadering van het paritair comité of subcomité. Daarna volgen een aantal onderhandelingsrondes tussen vakbonden en werkgeversorganisaties. Gezien de politieke en socio-economische situatie belooft het niet gemakkelijk te worden. De hoop is om toch nog tegen de zomer een akkoord te kunnen bereiken.

Lees meer...

24-urenstaking in Bekaert-vestigingen

Op 28 maart kondigde staaldraadbedrijf Bekaert een herstructurering aan. De site in Moen (West-Vlaanderen) gaat dicht en de volledige productie verhuist naar Tsjechië. 64 arbeiders verliezen hun job. Ook andere vestigingen delen in de klappen: in Deerlijk zijn 106 jobs bedreigd, in Zwevegem 44 en in Ingelmunster 61. Volgens de directie is de herstructurering noodzakelijk om de concurrentiekracht en competitiviteit van Bekaert te herstellen. De vakbonden hebben ondertussen opgeroepen tot een 24-urenstaking in de getroffen bedrijven. Die staking wordt voor 90 % opgevolgd in Zuid-West-Vlaanderen

Vanaf volgende week start de informatie- en consultatiefase in het kader van de wet-Renault. Donderdag 4 april is er in het kader van de wet-Renault een eerste overleg met de werkgever. 

Bekaert schrapt kleine 300 Belgische jobs

Vandaag maakte staaldraadproducent Bekaert bekend dat het zijn vestiging in het West-Vlaamse Moen sluit en in totaal 281 Belgische banen op de helling zet. De productie van Moen verhuist naar het Tsjechische Petrovice, waardoor 70 mensen hun job verliezen. In Ingelmunster, waar machines worden gemaakt om 'draad te trekken' voor alle vestigingen van Bekaert wereldwijd, verhuist de wisselstukkenactiviteit naar Slovakije. Daar verdwijnen 61 jobs. In het technologie- en researchcentrum van Bekaert in Deerlijk gaan 106 banen verloren. Daar verdwijnen bepaalde labotestactiviteiten naar productievestigingen met een 'globale servicerol'. In de hoofdzetel in Zwevegem snoeit Bekaert in de ondersteunende diensten, zoals hr en financiën, nog eens 44 jobs weg.

De beslissing wordt gemotiveerd in het persbericht als zijnde een operatie ter herstelling van de financiële prestaties van de Bekaert-groep. De maatregelen zouden nodig zijn om de concurrentiepositie van de groep te versterken. Het management van Bekaert heeft vandaag de Belgische ondernemingsraden en de Europese ondernemingsraad ingelicht over de voorgestelde maatregelen en hun mogelijke impact op de activiteiten en de tewerkstelling in België. Meer info volgt.

ABVV verwerpt ontwerp-IPA

"Werknemers verdienen respect en dat hebben ze met dit IPA te weinig gekregen", aldus Georges De Batselier, voorzitter ABVV-Metaal, over het koopkrachtluik van het ontwerp-IPA dat door het ABVV is verworpen. In het persbericht van het ABVV lees je meer over de uitslag van de stemming over het ontwerpakkoord. Als ABVV-Metaal werd het ontwerpakkoord een dag eerder wel goedgekeurd, weliswaar met een zeer nipte meerderheid en met grote bedenkingen wat de inspanningen voor koopkrachtverhoging betreft.

ABVV-Metaal keurt ontwerp-IPA goed

ABVV-Metaal heeft met 55,75% voor en 44,25% tegen het ontwerp van interprofessioneel akkoord aanvaard. De bespreking zorgde in alle afdelingen bij alle militanten voor een moeilijke afweging. Op 13 februari werd een succesvolle algemene staking gehouden onder het motto #werknemersverdienenrespect. De loonnorm van 1,1 % toonde dat respect niet. Daar was iedereen het over eens. Anderzijds staan er in het ontwerpakkoord ook maatregelen inzake landingsbanen die voor vele oudere werknemers belangrijk zijn met het oog op een leefbare eindeloopbaan én er is de welvaartsenveloppe die zorgt voor een verhoging van de minimumuitkeringen met 2 tot 3 %. De moeilijke afweging zorgde voor een nipte meerderheid binnen ABVV-Metaal. Vandaag spreekt het ABVV zich uit.