NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Overschakeling van winteruur naar zomeruur: wat met je loon?

Op zondag 26 maart schakelden we naar het zomeruur over. Om 2 uur ’s nachts werd de klok een uur vooruitgezet, naar 3 uur. Niet alleen kregen we daardoor een uur slaap. Wie op zondagnacht werkte, verloor zo ook een werkuur. Om te voorkomen dat deze werknemers loon verliezen, werd in 1977 in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een cao gesloten. De cao nr. 30 is van toepassing op de werknemers in ploegenarbeid die niet forfaitair per maand worden betaald en die tijdens de overschakeling aan het werk zijn.

Lees meer...

CNH: akkoord goedgekeurd – staking voorbij

De staking bij CNH Industrial is afgelopen. 56% van de werknemers heeft het sociaal  akkoord goedgekeurd. De arbeiders waren al een week in staking tegen de hoge werkdruk. Afgesproken werd dat de directie van het Italiaanse bedrijf drie keer per jaar  naar de vestiging in Antwerpen komt om met de vakbonden te overleggen. In de komende weken zullen de werknemers aan de leidinggevenden kunnen aangeven wat de pijnpunten op hun afdeling zijn en wordt er een prioriteitenlijstje gemaakt. Er komt ook nog een te bepalen premie voor het personeel. De vakbondssecretarissen worden elke maand op het intern overleg  uitgenodigd. De vakbonden realiseren zich dat met de nipte meerderheid er nog heel wat werk zal moeten gebeuren.  "We hadden natuurlijk liever een andere uitslag gehad", aldus Marc Pottelancie (ABVV-Metaal). "We weten ook dat bij heel wat mensen de overtuiging leeft dat dit een déjà vu is en dat er zoals één jaar of drie jaar geleden niks zal gebeuren." 

Akkoord CNH: vandaag raadpleging arbeiders

Na een week staking en moeizame besprekingen is zondagnamiddag een ontwerp van akkoord bereikt bij CNH. De tekst wordt vandaag in referendum voorgelegd aan de 800 werknemers.

De inhoud wordt eerst bekendgemaakt aan de arbeiders. “De primeur van de inhoud reserveren we voor het personeel. Het zou te delicaat zijn indien de mensen de inhoud zouden moeten vernemen via de krant. Er zijn belangrijke afspraken gemaakt die, bij goedkeuring, strikt zullen worden opgevolgd door zowel de nationale als de internationale directie. Pas na de stemming zal blijken hoe het verder moet”, aldus Marc Pottelancie (ABVV-Metaal).

ArcelorMittal Gent werft honderd werknemers aan

ArcelorMittal wil honderd nieuwe werknemers in dienst nemen. ArcelorMittal heeft nood aan  gespecialiseerde profielen in het mechanisch en elektrisch onderhoud.

Staking bij CNH Industrial houdt aan

De staking bij CNH Industrial neemt steeds grotere proporties aan.  Tachtig tot negentig procent van de 864 werknemers staakt intussen mee met de logistieke ploeg. De productie ligt volledig stil. Naast de grond van de zaak – de toenemende werkdruk, verkeerde materialen en het wantrouwen tegenover de directie – is er nog een extra mes in de wonde gestoken. De directie had bedienden die nog nooit een logistieke job hebben gedaan, naar de logistieke afdeling gebracht om het werk van de stakers over te nemen. En daarbovenop werd  ook nog  een deurwaarder op de stakers afgestuurd. Die deurwaarder dreigde met dwangsommen van 250 tot 2.500 euro. Daarop werd besloten om de 40 tractoren te laten vertrekken. De directie heeft ook andere arbeiders verplicht om de job van hun logistieke collega's over te nemen.

“Even werd het erg spannend aan de poort, toen bleek dat de directie bedienden had opgevorderd om het logistieke werk van de stakende arbeiders te verrichten. Het is net door foutieve en laattijdige bestellingen, uitgevoerd door de bedienden, dat het in de fabriek vierkant draait. Hierdoor worden niet de juiste stukken op tijd geleverd en moeten de logistieke krachten dubbel zo hard werken om toch de productie-afdelingen nog tijdig te voorzien van alle onderdelen. Dat net de bedienden nu het werk van de stakers kwamen 'afpakken', zorgde voor kwaad bloed. Intussen worden de bedienden die willen werken, wel weer doorgelaten”, aldus  Steve Temmerman, hoofddelegee ABVV-Metaal.

De voorstellen van de directie volstaan niet voor de arbeiders. "Het ging om één extra vorkheftruck en het extra personeel moet ook nog opgeleid worden, wat het werk serieus vertraagt. Wij vragen al meer dan een jaar dat het werk op een betere manier georganiseerd wordt, zodat alle stukken juist en op tijd besteld kunnen worden. Dat is wat er moet gebeuren."

Ook de fabrieken in Oostenrijk en Engeland komen in de problemen.  CNH Industrial heeft een fabriek in Sankt Valentin in Oostenrijk en een in Basildon, niet ver van Londen. Die fabrieken krijgen geen materialen meer binnen en liggen dus ook gedeeltelijk plat.

CNH Industrial: staking werkdruk breidt uit

De werknemers van de logistieke afdeling van CNH Industrial in Antwerpen hebben al een ganse week het werk neergelegd. Er wordt al anderhalf jaar geklaagd over de werkdruk. “Telkens hebben wij die onvrede overgemaakt aan de directie. Maar een oplossing blijft keer op keer uit. De directie bestelt de materialen voor de tractoronderdelen, zoals bouten en olieleidingen, te laat of verkeerd. De mensen zijn het beu”, aldus Steve Temmerman, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal.

Lees meer...

Werknemers Sylvania Tienen stemmen volgende week over voorstel sociaal akkoord

Bij lampenfabrikant Sylvania in Tienen hebben de werknemers woensdag tekst en uitleg gekregen over een voorstel tot sociaal plan voor de in december vorig jaar aangekondigde intentie tot herstructurering, waarbij de productie zal worden stopgezet en 170 jobs moeten afvloeien. De werknemers zullen volgende week donderdag kunnen stemmen over dit voorstel . De Chinese verlichtingsfabrikant Shanghai Feilo Acoustic Co Limited nam Sylvania begin 2016 over, maar besliste in december de productie in Tienen stop te zetten. Streefdatum voor de sluiting is 30 april 2017. De productie zal deels verhuizen naar China en deels naar Oost-Europa. 

Arbeiders Volvo Trucks keuren sociaal akkoord goed

Vandaag hebben de arbeiders van Volvo Trucks voor de vierde keer gestemd. Het gemeenschappelijk vakbondsfront hbesloten om geen piket te plaatsen vanaf 5h30, maar om deze om te vormen tot informatiestanden. Aan de infostanden werd het gebeld akkoord toegelicht.
In totaal werden 1224 stemmen geteld: Ja 704 = 57,51% / Nee 52 = 42,48 %

Ook derde voorstel verworpen door arbeiders Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks werd ook het (derde) sociaal akkoord nipt verworpen. Aan de stemming namen 1.194 werknemers deel, 68 procent stemde tegen. De arbeiders legden dinsdagmorgen het werk neer uit protest tegen de hoge werkdruk, tegen problemen met het opnemen van vakantiedagen en tegen het verouderde materiaal, vooral vorkliften. De vorige voorstellen werden met 85 procentverworpen. Volgens Jo De Mey, secretaris ABVV-Metaal waren de bezwaren tegen het voorstel “minder van inhoudelijke aard.  De arbeiders geloven niet dat de directie het akkoord zal uitvoeren, dat is het probleem. Het vertrouwen is zoek”.

De directie stelde  een premie van 500 euro netto voor - als een teken van goodwill aan de werknemers. Om het vertrouwen te herstellen engageerde Jens Holtinger, general manager van Volvo Europa Truck, zich om het management van de fabriek in Oostakker te coachen en de vicepresident HR zou een job krijgen in een andere site van Volvo Trucks. Dat kwam boven op de reeds beloofde  verhoging van het aantal werknemers per shift om de werkdruk te doen afnemen, meer investeringen in onder meer heftrucks en garanties rond het opnemen van verlof.

Gisterenavond zat vakbonden en directie opnieuw samen. Vandaag wordt door de vakbonden een nieuw voorstel voorgelegd (en verdedigd) aan de werknemers.

Arbeiders Volvo Trucks verwerpen ontwerpakkoord

85 procent van het personeel verwierp gisteren het ontwerpakkoord . Vakbonden, directie en een sociaal bemiddelaar waren dinsdagavond tot dat akkoord gekomen. In dat plan stonden beloftes om de werkdruk te verminderen en nieuw werkmateriaal aan te kopen. De staking wordt vandaag zeker verdergezet in afwachting van onderhandelingen.  “Dit is een duidelijke uitslag, er is geen speld tussen te krijgen. Ondanks verbeteringen zit het ongenoegen zeer diep bij de werknemers. De mensen keuren het voorstel af en nu moeten we kijken hoe we daarmee omgaan”, aldus ABVV-Metaal secretaris Jo De Mey. Vorige week werd een eerste ontwerpakkoord ook al afgekeurd door de werknemers.

3039 euro bonus voor personeel Audi-Brussel

De ruim 2.500 werknemers bij Audi Brussels ontvangen voor 2016 een bonus van 3.039 euro. Voor 2015 was dat nog 3.439 euro. De Duitse werknemers in Ingolstadt en Neckarsulm ­ontvangen gemiddeld 3.510 euro, bijna 2.000 euro minder dan in 2015.

Audi verkocht  vorig jaar een recordaantal auto's: bijna 1,87 miljoen, een stijging met 3,6 procent tegenover 2015. De omzet steeg met 1,5 procent tot 59,32 miljard euro, maar de operationele winst daalde van 5,13 miljard naar 4,85 miljard euro. Audi moest vorig jaar provisies aanleggen van 1,8 miljard euro in de nasleep van dieselgate.

In de marge van de voorstelling van de jaarresultaten viel ook te horen dat de Brusselse Audi-fabriek - die vanaf 2018 de elektrische SUV van Audi bouwt (ter vervaging van de kleine A1) - een dossier heeft ingediend voor de bouw van een tweede, ook al elektrisch model, de e-tron Sportback.  Audi Brussels heeft eind vorig jaar een soort spontane sollicitatie voor toekomstige modellen ingediend, waarbij het de Audi-directie informatie heeft gegeven over zijn mogelijkheden qua productieaantallen, loonkosten en noodstrategieën. Het belangrijkste aspect van het dossier is de flexibiliteit. Daarom werden ook de vakbonden bij Audi Brussels bij het dossier betrokken. Audi Brussels lijkt een logische keuze. Verwacht wordt dat de Duitse fabrieken niet zomaar zullen toestaan dat een nieuw paradepaard naar het buitenland verhuist.

Staking bij Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks in Oostakker ligt de band stil. Bij het vroegere Volvo Parts  wordt wel gewerkt. Vorige week ontstond er een sociaal conflict rond werkdruk, verouderd materiaal en verlofregeling.  Een eerste voorstel van de directie werd vorige donderdag door ruim 84 procent van de werknemers verworpen. Een nieuwe onderhandeling leverde nog geen nieuw ontwerp op. De onderhandelingen worden vandaag hervat. De vakbonden zeggen dat het moeilijke onderhandelingen zijn. Afgesproken werd om verder niet te communiceren.

Sociaal conflict bij Volvo Trucks houdt aan

Bij Volvo Group Belgium was er vorige week een conflict ontstaan rond werkdruk, verlofregeling en materiaal. Dit leidde tot een stakingsaanzegging door de vakbonden. Een voorstel van de directie werd door het personeel massaal weggestemd Vanaf april werden vijftig extra medewerkers per shift voorzien en dubbel zoveel reserven, er was een timing om 42 heftrucks te vervangen en vanaf mei zou ook een test uitgerold worden rond een nieuwe verlofregeling. 84 procent van het personeel stemde tegen. Bij Volvo Group Belgium werken ruim 3.000 mensen in de truckafdeling en nog eens ruim 1.000 mensen in een logistieke afdeling.

Dinsdag was er ook bij Volvo Cars een korte werkonderbreking in éénafdeling. Ook hier was werkdruk de aanleiding.

Overleg vakbonden en directie Volvo Group na stakingsaanzegging

Bij Volvo Group Belgium in Oostakker zaten vakbonden en directie gisteren samen, nadat vorige week een stakingsaanzegging werd ingediend. Vorige week dinsdag en woensdag legde een deel van het personeel spontaan het werk neer. Werkdruk, vakantieregelingen en verouderd materiaal zijn de grootste pijnpunten.Vrijdag liet het vakbondsfront weten dat een stakingsaanzegging zou worden ingediend. Daarop nodigde de directie de vakbonden uit voor onderhandelingen. Het resultaat van de gesprekken wordt deze week bekendgemaakt. De vakbonden eisen een duidelijk plan met een tijdslijn.

Bombardier Brugge zal NMBS-order zeker uitvoeren

De top van Bombardier heeft gisteren aan Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) bevestigd dat de vestiging in Brugge het order van de NMBS voor dubbeldektreinen 'integraal' mag uitvoeren. Het contract bevatte immers een clausule dat de treinen deels elders konden worden geproduceerd als de kwaliteit dezelfde was. De vakbonden vreesden dat de treinstellen niet volledig in Brugge zouden worden gebouwd. Die verzekering heeft Bombardier gisteren nu wel gegeven.

Lees meer...

Picanol beste jaar ooit

De Ieperse Picanol Group, fabrikant van weefmachines, zet voor het zevende jaar op rij sterke resultaten neer. Het bedrijf behaalde vorig jaar een winst van 119 miljoen euro en een omzet van 639 miljoen euro. Het beste resultaat ooit en een omzetstijging van meer dan 20 procent. De divisie 'Weaving Machines' kende een groei van 22 procent. De afdeling Industries, met Proferro en Psicontrol, kende eveneens een groei van 19 procent. Ook andere branches maken blijkbaar graag gebruik van de kennis van picanol. Zo leverde de groep producten voor de landbouwsector en voor medische doeleinden.

Voor de eerste helft van 2017 verwacht Picanol een verdere lichte omzetstijging. De positieve resultaten hebben ook gevolg voor de tewerkstelling. Picanol is momenteel op zoek naar 40 nieuwe werknemers. Eind 2015 stelde het bedrijf in Ieper nog 1.380 mensen te werk. Het jaar steeg het personeelsbestand tot 1.462 werknemers en daar kunnen er nog 40 bij komen. 

Stijgende winst en winstmarge voor Bekaert

Bekaert kan pronken met schitterende resultaten.  De omzet kwam in 2016 uit op 3,7 miljard euro, een stijging met 1 procent. Dit kwam vooral door de sterke vraag in de wereldwijde automobielmarkten en de gestaag stijgende verkoopvolumes in industriële staaldraad- en bouwmarkten. De groei daar werd  wel grotendeels tenietgedaan op het niveau van de omzet, als gevolg van lagere walsdraad­prijzen en prijsmix­effecten (-3 procent).  Een jaar vroeger dan voorzien werd de winstmarge van 7 procent behaald. Bekaert voert dit jaar zijn investeringen op van 160 miljoen naar 200 miljoen euro. 

Barco zet lichtdivisie in etalage

Barco is in gesprek met de Amerikaanse verlichtingsspecialist ETC over de verkoop van zijn eigen verlichtingsactiviteiten.  Barco kocht in 2008 het Texaanse High End Systems, dat gespecialiseerd is in verlichting voor grote evenementen. De overname bracht voor Barco nooit veel (genoeg) op. De omzet viel over die periode zelfs terug van 29 miljoen euro tot nog 20 miljoen euro. Van de 156 werknemers die High End Systems telde, blijven er vandaag nog 50 over. Barco rekent de verlichtingstak daarom niet meer tot de kernactiviteiten en is op zoek naar een nieuwe eigenaar

Tenneco Automotive kondigt intentie tot sluiting aan

Volvo Cars besliste een jaargeleden om alle onderdelen voortaan aan te voeren vanuit Zweden.  Gisteren deelde Tenneco Automotive, uitlaatproducent, mee  dat ze "een aantal opportuniteiten hebben onderzocht om het activiteitenpeil in Gent op een redelijk niveau te houden wanneer de productie voor Volvo stopt in 2020." Maar dat dit op niets uitdraaide. Tenneco heeft op de ondernemingsraad daarom de intentie tot collectief ontslag en sluiting in 2020 aangekondigd. 68 mensen zullen hierdoor een job verliezen.  "Vermoedelijk kan de fabriek nog blijven bestaan tot begin 2020", aldus Marc Staelens, secretaris  ABVV-metaal. "En wie weet is er nog een kans dat men de komende twee jaar nieuwe afnemers vindt, maar het voorbije jaar heeft men hard gezocht en niets gevonden. Daarom starten we de gesprekken voor een sociaal akkoord nu al. Dat is beter voor het personeel. De werknemers zagen dit natuurlijk allang aankomen.  De onderhandelingen moeten rust brengen op de werkvloer. De cao’s die eerder afgesloten werden bij SAS en Faurecia dienen als basis. Dit was al zo afgesproken in 2016 voor alle getroffen bedrijven van Volvo Car.” Marc Staelens realiseert zich dat het niet makkelijk zal zijn voor de getroffen werknemers. “ Er zijn veel laag opgeleide mensen bij, vaak van niet-Belgische origine. Het is moeilijk om voor hen snel een nieuwe job te vinden. Van SAS Automotive dat in november vorig jaar stopte, is nog maar 38% van de werknemers opnieuw aan de slag."

1997-2017: 20 jaar sluiting Renault

Een traumatische datum: 27 februari 1997.
De barbaarse sluiting van Renault, Opel en Ford. Karel Gacoms vakbondsmilitant in hart, ziel en overtuiging doet het relaas van hun strijd:
“Dat deed pijn aan mijn hart als metallo.”

Oktober 2014 verscheen in ons digitaal magazine M@gMetal een beklijvend interview met Karel Gacoms. Graag delen we dit artikel nog eens met jullie.

Lees verder.: Karel Gacoms over Renault