NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

OPROEP - Solidariteit in eenheid

Vanuit de Belgische politiek gaan er steeds weer stemmen op voor de verdere regionalisering van federale bevoegdheden. Merkwaardig als je weet dat België nu al zes regeringen telt, evenveel parlementen en meer dan vijftig ministers en staatssecretarissen. 

Lees meer...

Volvo Gent: 500 mensen extra om elektrische auto's te maken

Volvo Car Gent wil de komende maanden meer dan 500 nieuwe medewerkers aanwerven. Bovendien krijgen een 700-tal uitzendkrachten een vast contract. De extra krachten zijn vooral nodig om de groeiende vraag naar elektrische wagens te volgen. De capaciteit voor elektrische wagens wordt verdrievoudigd. Voor volgend jaar mikt Volvo op 135.000 volledig elektrische wagens. Naast de Volvo XC40 komt er in oktober een tweede volledig elektrisch model bij, de C40.

Tegen 2022 zal de capaciteit voor elektrische wagens in Gent oplopen tot 60 procent van de totale productie. Vorig jaar was 35 procent van de Gentse productie elektrisch.

D'Ieteren: geen akkoord, staking gaat door

De staking bij D'Ieteren gaat door. De vakbonden en directie konden gisteren (dinsdag) niet tot een akkoord komen. Donderdag zit men opnieuw samen. "De directie heeft wel nieuwe voorstellen gedaan maar zijn ze onvoldoende", aldus Jean-Paul Sellekaerts, secretaris FGTB-MWB.

Bij D’Ieteren al tien dagen staking

Bij D'Ieteren, een Belgische importeur en distributeur van auto's van vooral Volkswagen, werd gisteren voor de tiende dag op rij gestaakt. De stakers zijn het niet eens met de loon en arbeidswijzigingen die nu op tafel liggen.

Lees meer...

ArcelorMittal zoekt honderd nieuwe medewerkers

Om zijn leiderspositie uit te bouwen en zijn klimaatdoelstellingen te helpen realiseren is ArcelorMittal op zoek naar honderd nieuwe medewerkers: naar onderhouds- en productiemedewerkers, IT-specialisten, industrieel ingenieurs, bio- en burgerlijk ingenieurs, masters en professionele bachelors. ArcelorMIttal wil hiermee verder inzetten op de duurzame productie van (groen) staal.

Tailored Blanks Genk sluit

ArcelorMittal wil op 1 januari 2022 zijn afdeling Tailored Blanksin Genk sluiten. 26 vaste werknemers verliezen hun baan. Ook 17 tijdelijken en interims zullen op zoek moeten gaan naar ander werk. De procedure Renault wordt opgestart. De beslissing heeft geen impact op de afdeling van ArcelorMittal op dezelfde locatie waar koetswerkplaat voor de auto-industrie wordt verzinkt. De sluiting is volgens de directie te wijten aan de structurele problemen in de autosector. ArcelorMittal sloot enkele maanden geleden een gelijkaardige fabriek in Birmingham in het Verenigd Koninkrijk.

Staking bij D'Ieteren duurt voort

De staking die sinds vorige week donderdag aan de gang is gaat door. Een ontmoeting tussen directie en vakbonden gisteren heeft niets opgeleverd. Een volgende ontmoeting tussen directie en vakbonden is gepland voor dinsdag.

ABVV-Metaal Antwerpen werft aan!

ABVV-Metaal Antwerpen zoekt voor haar afdeling Antwerpen voor onmiddellijke indiensttreding een medewerker sociale dienst. Check hier de vacature!

Autobouwconstructeurs vrezen langdurige chiptekorten

Grote Duitse autoconstructeurs als Volkswagen, BMW en Mercedes verwachten dat de chip­tekorten in de auto-industrie niet snel zullen verdwijnen. Ze verwachten dat de problemen tot ver in 2023 kunnen aanhouden.

Staking bij D’Ieteren gaat door

De werknemers van de D’Ieteren­-garages voeren actie tegen een plan van de directie om de loon- en arbeidsvoorwaarden terug te schroeven.

In juni maakte de directie haar strategische visie voor de garages bekend. Deze week werd duidelijk dat deze neerkomt op “drastische besparingen op verworvenheden van de werknemers waarover in het verleden is onderhandeld”, aldus Jean-Paul Sellekaerts, secretaris FGTB-MWB. “Dit plan is onbespreekbaar. Alle verworvenheden die in 50 jaar opgebouwd zijn, worden van tafel geveegd. De werknemers moeten flink loon inleveren en meer werken.”

BMW volledig uit gerecycleerde materialen

BMW heeft, o het autosalon in München, een auto voorgesteld die volledig gebouwd werd uit gerecycleerde materialen en hernieuwbare grondstoffen, zónder composietmaterialen. BMW wil de meest duurzame autofabrikant ter wereld worden. Het koetswerk bestaat uit gerecycleerd ongeverfd aluminium en staal. Chroom, spijlen, sierstrips en versieringen werden weggelaten. Ook in de auto is geen spoor van chroom of leder te vinden. De auto heeft ook geen schermen: belangrijke info wordt op de voorruit weergegeven.

Metaalbedrijf Ferrokonstrukt in vereffening, 30 werknemers verliezen job

Slecht nieuws voor de werknemers van Ferrokonstrukt in Meulebeke. Het bedrijf gaat in vereffening en ongeveer dertig mensen verliezen hun job. Het metaalbedrijf maakte lange tijd stalen constructies voor o.m. ziekenhuizen en treinperrons. Een tijdje terug besloot de directie om zich volledig toe te leggen op constructies voor de bruggenbouw, maar dat verhaal is niet goed afgelopen.

Lees meer...

Volvo Gent ligt opnieuw stil door chiptekort

Deze week lag de band bij Volvo in Gent stil, maar het probleem is dus nog niet van de baan. De fabriek zal komende week slechts anderhalve dag produceren in plaats van de gewoonlijke vijf productiedagen. De week nadien ligt de productie zelfs helemaal stil. Ruim 5.000 werknemers zullen op economische werkloosheid worden gezet. Verschillende automobiel producenten gaan gebukt onder chiptekorten. Moderne wagens bevatten al gauw meer dan honderd van die chips. Bij de nieuwe en elektrische wagens van Volvo loopt dat aantal chips nog op.

MIVB neemt eerste waterstofbus in gebruik

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB heeft haar eerste waterstofbus voorgesteld. De bus wordt twee jaar lang getest om vertrouwd te raken met de nieuwe technologie. De MIVB gebruikt al hybride en volledig elektrische bussen, maar gaat nu ook de mogelijkheden van de waterstofbus verkennen. Het voertuig wordt twee jaar lang gehuurd van constructeur Van Hool.

Atlas Copco werft 170 mensen aan

Atlas Copco zoekt opnieuw 170 nieuwe werknemers. Het bedrijf heeft dit jaar al 224 mensen aangeworven. Atlas Copco zoekt onder meer ingenieurs, mensen voor de aankoop- en transportafdeling, informaticaprofielen, operatoren, onderhoudstechniekers, orderpickers en productiemedewerkers in de montage. De extra jobs komen onder andere door de snelle heropleving van de wereldeconomie.

Metallo Beerse zet nog meer in op recyclage

Duitse metaalverwerker Aurubis investeert 27 miljoen euro in een recyclage-installatie voor waardevolle metalen in zijn Metallo-vestiging in Beerse. Toen twee jaar geleden Arubis de Metallo Group overnam, zeiden ze dat men zich wilde diversifiëren naar andere metalen. Met de nieuwe investering maakt het die woorden waar. “De investering in een nieuwe recyclage-­installatie in Beerse toont aan dat Aurubis echt gelooft in onze fabriek”, aldus Dirk Vandenberghe, de CEO van de Metallo-fabriek.

Metallo recycleert jaarlijks via allerlei raffinagetechnieken gemiddeld 250.000 ton laagwaardig schroot en metaalafval in Beerse. Dat afval is afkomstig van slakken van koper- en bronsgieterijen, van autoradiatoren en -motoren, maar ook van residuen van metaalverwerkende bedrijven. Het unieke van de installatie in Beerse is dat men erin slaagt om dat schroot te zuiveren tot geraffineerd koper en tin.

Van Hool: samenwerkingsakkoord met Duitse batterijproducent Akasol

Busbouwer Van Hool heeft een akkoord met het Duitse Akasol voor de levering van batterijen voor zijn e-bussen. Van Hool heeft zich de afgelopen jaren vooral toegespitst op de bouw vanhybride en waterstof- en trolleybussen. Dankzij het samenwerkingsakkoord met de Duitse batterijproducent Akasol zet het nu een belangrijke stap in de productie van volelektrische bussen. Akasol levert Van Hool de volgende vijf jaar batterijen voor elektrische stadsbussen. Akasol levert al batterijsystemen voor e-bussen van Volvo en Mercedes. Het batterijcontract moet Van Hool onder meer helpen bij het binnenhalen van de aanbesteding die De Lijn uitschreef voor 200 e-bussen.

Volvo: spontane staking tegen nieuw uurrooster

De directie van Volvo Cars Gent liet deze week aan de 6.500 personeelsleden weten dat de werkorganisatie vanaf volgend jaar verandert. Elke ploeg moet voortaan 40 uur per week werken. Vandaag wordt in veel afdelingen nog 37,5 uur per week gewerkt. In ruil voor de extra uren voorzag Volvo Cars extra compensaties. “Zo'n boodschap meedelen bij de start van het zomerverlof, stemt tot wantrouwen”, aldus Jo De Mey ABVV-Metaal. “We moeten de komende tijd samen met de directie bekijken wat de gevolgen zijn van een grotere efficiëntie en welke compensaties het personeel daarvoor krijgt. Het moet allemaal werkbaar blijven”.

In de loop van de dag stuurden directie en vakbonden een bericht uit, waarin stond dat “de pauzeknop” ingeduwd zou worden. Volgens de woordvoerster van Volvo is de arbeidstijdverlenging noodzakelijk omwille van het succes van de XC40. Na de zomer zullen de randvoorwaarden en compensaties opnieuw besproken worden.

De komende maanden staan ook honderden aanwervingen bij Volvo gepland.

Geen impact op Brugge integratie Alstom/Bombardier

Tegen 2025 moet Bombardier Transport volledig opgenomen zijn in Alstom en moet de gecombineerde groei jaarlijks met5 procent toenemen. De moeizame integratie van Bombardier en Alstom heeft (voorlopig) geen impact op de vestiging van Bombardier in Brugge. Brugge kreeg begin dit jaar een grote bestelling van de NMBS voor 204 nieuwe dubbeldektreinen met een optie voor nog eens 170 voertuigen. Er werden 180 werknemers aangeworven 3 miljoen euro geïnvesteerd in een nieuwe productielijn.