Europese richtlijn duurzaamheidsrapportering: een stap naar meer transparantie
De Europese richtlijn over duurzaamheidsrapportering (CSRD) staat op het punt om in Belgische wetgeving te worden omgezet. Deze nieuwe regels verplichten bedrijven om niet-financiële informatie, zoals milieu-impact, sociale verantwoordelijkheid en bestuur, op een meer gestandaardiseerde manier te rapporteren.
Het doel? Meer transparantie en een betere integratie van duurzaamheid in de bedrijfsvoering. Vanaf 2025 moeten grote bedrijven en beursgenoteerde vennootschappen jaarlijks rapporteren over hun prestaties op het gebied van duurzaamheid. Het gaat hierbij niet alleen om cijfers, maar ook om risicoanalyses en de impact van bedrijfsactiviteiten op mens en milieu. Een aantal thema’s hebben bovendien rechtstreeks betrekking op de tewerkstelling van werknemers en het HR-beleid, zoals werktijden, leefbaar loon, sociale dialoog, werk-privébalans, gendergelijkheid, diversiteit, gelijk loon voor gelijk werk, opleiding en maatregelen tegen geweld en intimidatie. Dit is een belangrijke stap naar meer verantwoordelijk ondernemen en biedt vakbonden en werknemers extra handvatten om bedrijven aan te spreken op hun duurzame ambities.
Hoewel de richtlijn bedrijven aanspoort om duurzamer te werken, roept de invoering ook vragen op. Zijn bedrijven voldoende voorbereid? En hoe wordt de naleving gesanctioneerd? De controle zal gebeuren door een assurance of audit, zoals ook nu al het geval is voor de jaarrekening. Ook de bedrijfsrevisor kan een dergelijke controle doen. De FSMA krijgt de bijkomende taak na te gaan of de rapportering daadwerkelijk gebeurt. De ondernemingsraad (en bij ontstentenis het CPBW en bij ontstentenis daarvan de vakbondsafvaardiging) bespreekt het rapport en geeft advies. Sancties zijn wel niet voorzien.
Vakbonden zullen dus een cruciale rol spelen in het bewaken van de belangen van werknemers in deze transitie.
De omzetting van de richtlijn naar Belgische wetgeving laat zien dat Europa werk maakt van een duurzamere toekomst. Nu is het aan bedrijven om deze kans te grijpen en hun verantwoordelijkheid te nemen.