Volvo Cars besliste een jaargeleden om alle onderdelen voortaan aan te voeren vanuit Zweden.  Gisteren deelde Tenneco Automotive, uitlaatproducent, mee  dat ze "een aantal opportuniteiten hebben onderzocht om het activiteitenpeil in Gent op een redelijk niveau te houden wanneer de productie voor Volvo stopt in 2020." Maar dat dit op niets uitdraaide. Tenneco heeft op de ondernemingsraad daarom de intentie tot collectief ontslag en sluiting in 2020 aangekondigd. 68 mensen zullen hierdoor een job verliezen.  "Vermoedelijk kan de fabriek nog blijven bestaan tot begin 2020", aldus Marc Staelens, secretaris  ABVV-metaal. "En wie weet is er nog een kans dat men de komende twee jaar nieuwe afnemers vindt, maar het voorbije jaar heeft men hard gezocht en niets gevonden. Daarom starten we de gesprekken voor een sociaal akkoord nu al. Dat is beter voor het personeel. De werknemers zagen dit natuurlijk allang aankomen.  De onderhandelingen moeten rust brengen op de werkvloer. De cao’s die eerder afgesloten werden bij SAS en Faurecia dienen als basis. Dit was al zo afgesproken in 2016 voor alle getroffen bedrijven van Volvo Car.” Marc Staelens realiseert zich dat het niet makkelijk zal zijn voor de getroffen werknemers. “ Er zijn veel laag opgeleide mensen bij, vaak van niet-Belgische origine. Het is moeilijk om voor hen snel een nieuwe job te vinden. Van SAS Automotive dat in november vorig jaar stopte, is nog maar 38% van de werknemers opnieuw aan de slag."