Umicore omarmt de toekomst
Het nieuws. Umicore is van plan om zijn afdeling ‘batterijmaterialen’ in een aparte onderneming onder te brengen. Dit illustreert dat batterijen voor elektrische wagens steeds belangrijker worden voor het bedrijf.
De batterij-afdeling van Umicore huisvest momenteel de activiteiten met het grootste toekomstige groeipotentieel, namelijk de productie van kathodematerialen. Dat zijn de belangrijkste onderdelen voor batterijen van elektrische auto’s (goed voor de helft van de totale productiekosten van een batterij).
In 2022 richtte Umicore een kathode-fabriek op in Polen, waar materialen voor onder meer Volkswagen, Stellantis en Mercedes-Benz gemaakt (gaan) worden. In Canada moet er in de nabije toekomst een gelijkaardige fabriek worden gebouwd.
Nieuwe recyclage-fabriek. Umicore blijft daarnaast ook sterk inzetten op de recyclage van batterijen (een aparte divisie binnen de groep). Onder meer op de site in Hoboken is dat een belangrijke activiteit.
Nog dit jaar moet er een nieuwe Europese batterij-recyclagefabriek worden opgericht, ter waarde van een half miljard euro. Waar die moet komen, is nog niet duidelijk, maar uiteraard is ook ons land geïnteresseerd om die investering aan te trekken.
Einde verhaal voor verbrandingsmotoren. Terwijl de batterij- en recyclage-afdeling van Umicore groeit, wordt voor de katalysatoren-divisie een sterke krimp verwacht. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de uitfasering van verbrandingsmotoren in Europa en elders.
Vanaf 2035 mogen in de EU geen nieuwe personenwagens op benzine en diesel meer verkocht worden. Vanaf 2040 zijn vrachtwagens en bussen aan de beurt. De markt voor katalysatoren zal in Europa dus heel sterk krimpen.
Door sterk en duidelijk in te zetten op duurzame en innovatieve technologieën, toont Umicore aan klaar te zijn voor de toekomst. De transitie is volop aan de gang en dat is goed nieuws voor onze economie en voor het klimaat.