Alstom Brugge bezorgd: megabestelling NMBS dreigt naar Spaanse concurrent te gaan
De vakbonden van treinbouwer Alstom in Brugge zijn ongerust nu de NMBS treinen wil laten maken in Spanje. Het contract is nog niet rond, maar voorlopig gaat de voorkeur uit naar de Spaanse treinbouwer CAF. Volgens de NMBS zorgt de Europese wetgeving ervoor dat een voorkeur geven aan lokale bedrijven niet mogelijk is en weegt de prijs-kwaliteit sterker door bij andere treinbouwers.
"We waren met verstomming geslagen", vertelt ABVV-Metaal hoofddelegee Freddy Bakker nu het erop lijkt dat het contract over de bouw van honderden nieuwe treinen niet naar Alstom gaat. "Er is nog niets definitief beslist door de raad van bestuur van de NMBS, maar CAF blijkt een streepje voor te hebben."
En dat is toch wel opmerkelijk, vindt Bakker, aangezien Alstom een stuk goedkoper is dan CAF. "Dit gaat om een megabestelling, wij noemen dat 'de bestelling van de eeuw'. Op zo'n groot bedrag (3,4 miljard euro, red.) zijn wij ongeveer 100 miljoen euro goedkoper. Dat kan toch wel tellen, in tijden waarin ook de NMBS moet besparen. Terwijl CAF op technisch gebied slechts 0,4 procent beter scoort dan wij."
Volgens de NMBS is het net belangrijk om niet alleen op de prijs te focussen, maar ook op de kwalitatieve criteria. Dat zegt de spoorwegmaatschappij in een eerste reactie.
Toch begrijpen ze bij Alstom niet dat de NMBS een bestelling wil plaatsen bij een Spaanse concurrent als ze zoveel geld kunnen besparen. Freddy Bakker: "Wij vragen ons af of zij wel rekening gehouden hebben met lokale tewerkstelling. De treinen worden betaald met overheidssubsidies, dus met het belastinggeld van de Belgische bevolking. Dit was een Europese aanbesteding, maar toch... Mocht er zo'n bestelling gebeuren in Frankrijk of Duitsland, dat zou het zelfs niet ter sprake komen om voor een buitenlandse leverancier te kiezen."