JAP 2025: deadline voor het CPBW is 1 november 2024
Het voorstel van jaarlijks actieplan 2025 (JAP) moet uiterlijk op 1 november 2024 voor advies worden voorgelegd aan het Comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW).
JAP?
Het Jaarlijks ActiePlan (JAP) is de uitwerking van de prioritaire preventiemaatregelen voor het komende jaar. Het is samen met het Globaal PreventiePlan (GPP) een van de twee benen van het dynamisch risicobeheersingssysteem. Dat is een aanpak die gericht is op het continu identificeren, evalueren, en beheersen van risico's op de werkvloer. De nadruk hierbij ligt vooral op aanpassingsvermogen en preventie. Het gaat dus niet alleen gaat over het naleven van regels en wetten, maar vooral over de bescherming van jouw collega’s en het proactief verbeteren van de arbeidsomstandigheden.
Het JAP bevat de:
- prioritaire doelstellingen inzake welzijn voor het komende jaar;
- noodzakelijke aanpak en middelen om daar te geraken;
- concrete opdrachten en verplichtingen van iedereen daarbij betrokken;
- noodzakelijke aanpassingen aan het Globaal PreventiePlan als gevolg van de evaluatie en aanpassingen in de voorbije jaren.
Het plan steunt naast de adviezen van het CPBW ook op de adviezen van de (externe) dienst voor preventie en bescherming op het werk. Vraag die dus zeker op.
Globaal PreventiePlan (GPP)
Het GPP legt het kader van het preventief welzijnsbeleid vast voor een termijn van 5 jaar. Het GPP legt dus de grote doelstellingen vast voor een langere termijn terwijl het JAP deze doelstellingen jaarlijks concretiseert aan de hand van directe maatregelen en de ervaring van het voorbije jaar.
Wat moet er nu gebeuren?
De werkgever stelt het JAP op, samen met onder meer de preventiedienst (al dan niet intern). Het JAP moet voor advies worden voorgelegd aan het CPBW uiterlijk de tweede maand voorafgaand aan het dienstjaar waarop het betrekking heeft.
Valt het dienstjaar in jouw onderneming samen met een kalenderjaar, dan moet dat dus uiterlijk op 1 november 2024 voor advies worden voorgelegd aan het CPBW.
Is er geen CPBW is in de onderneming, moet het JAP worden voorgelegd aan de vakbondsafvaardiging. Is die er ook niet, dan moeten de werknemers zelf geraadpleegd worden.
Check hier een webinar en materiaal rond preventie psychosociale risico’s.
Dynamische risicobeheersing
- 1Continu proces van risicobeoordeling
In plaats van één keer per jaar een risicoanalyse te doen, gaat dynamische risicobeheersing over het voortdurend evalueren van de risico’s, vooral wanneer de werkomstandigheden veranderen (bijvoorbeeld bij nieuwe machines of werkmethoden). Dit betekent dat jij als vakbondsvertegenwoordiging jouw collega’s helpt om dagelijks bewust te blijven van risico’s en die risico’s ook te melden. Het zorgt ervoor dat problemen meteen kunnen worden aangepakt voordat ze leiden tot ongevallen. - Participatie
Dynamische risicobeheersing moedigt aan dat iedereen actief betrokken wordt bij het identificeren van risico's. Dit betekent dat je je makkers aanmoedigt om hun stem te laten horen en deel te nemen aan veiligheidsinitiatieven. Indien nodig doe je dat voor hen. Het bevordert een cultuur van veiligheid, waarin iedereen durft om gevaarlijke situaties te rapporteren zonder angst voor represailles. - Aanpassingsvermogen en flexibiliteit
Werkomstandigheden veranderen vaak, bijvoorbeeld door technologische innovaties of organisatorische veranderingen. Dynamische risicobeheersing erkent dit en vraagt dat er snel kan worden ingespeeld op nieuwe risico’s. Het is jouw taak om ervoor te pleiten dat jouw bedrijf flexibel omgaat met risico’s en maatregelen neemt waar nodig. Stel dus bepaalde regels zeker in vraag! - Preventieve focus
Het gaat bij dynamische risicobeheersing niet alleen om het oplossen van problemen nadat ze zich voordoen, maar vooral op het voorkomen van die problemen. Je kunt hierop inzetten door het management erop te wijzen dat investeren in veiligheid en welzijn op lange termijn kosten bespaart (minder ongevallen, minder ziekteverzuim) en iedereen productiever maakt. Het is dus ook in het belang van je werkgever! - Samenwerking tussen werknemers en management
Een dynamische aanpak steunt dus op samenwerking tussen jullie en het management. Dit dus meer dan enkel het naleven van wettelijke verplichtingen. Dit zorgt ervoor dat veiligheidsmaatregelen echt effect hebben en gedragen worden door iedereen op de werkvloer. - Duidelijke communicatie en opleiding
Zorg ervoor dat jouw collega’s op de hoogte zijn van de laatste risico’s en de manier waarop ze die kunnen beheersen. Vraag om opleidingen en duidelijke communicatie over procedures. Door jouw collega’s te informeren over hun rechten en verantwoordelijkheden op het gebied van veiligheid, versterk je hun positie. - Gebruik van data en technologie
Bij dynamisch risicobeheersing wordt steeds meer gebruikgemaakt van data om risico's te voorspellen en te beheersen. Stimuleer je bedrijf om technologie te omarmen zoals sensoren of monitoringtools om realtime informatie over veiligheid te verzamelen. Alles om potentiële gevaren sneller te identificeren en op te lossen.
Samenvatting
Dynamische risicobeheersing is een waardevol instrument omdat het een actieve, continue benadering van veiligheid biedt, gericht op participatie, preventie, en aanpassingsvermogen. Door iedereen te betrekken bij de evaluatie en verbetering van hun werkomgeving, kan het bijdragen aan een gezondere, veiligere en productievere werkomgeving. Het is dus een krachtige tool voor jou om niet alleen de veiligheid te verbeteren, maar ook de betrokkenheid en het welzijn binnen jouw bedrijf te verhogen.