Faillissementsgolf in de garagesector
Nooit eerder gingen meer garages failliet dan in de eerste negen maanden van dit jaar. Liefst 333 bedrijven moesten de deuren sluiten, een vijfde meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.
“Het distributielandschap is in volle verandering”, zegt Filip Rylant, woordvoerder van sectorfederatie Traxio. Hij ziet meerdere trends die elkaar versterken. “Merken zetten het mes in hun dealernetwerk, waarbij de kleintjes eruit moeten.” Daar komt nog een heuse consolidatiegolf bovenop. Rylant wijst naar grote spelers als D'Ieteren, Autosphere of A&M. “Maar ook buitenlandse groepen mengen zich in dat verhaal, zoals het Nederlandse Van Mossel of het Zweedse Hedin.”
Kortom, op de automarkt is het meer dan ooit eten of gegeten worden. En dat hoeft niet te verbazen, klinkt het bij Traxio. “Dealers staan voor steeds zwaardere investeringen in infrastructuur en in apparatuur, want de technologie wordt almaar geavanceerder."
Voor wie financieel niet mee wil of kan in dit verhaal, zit er weinig anders op dan te proberen overleven als onafhankelijke garage. Sommigen leggen zich toe op de verkoop van occasies, maar ook daar is de concurrentie hevig en zijn de marges beperkt. Anderen laten de verkoop links liggen en specialiseren zich in onderhoud en herstellingen.
Al biedt ook dat geen garantie op succes. “Rijhulpmiddelen verminderen het aantal ongevallen, waardoor op termijn zo'n 20 procent minder herstellingen nodig zijn. En vergeleken met verbrandingsmotoren vergen elektrische auto's tot 40 procent minder onderhoud.” En ook op die markt voelen kleinere garagehouders de hete adem van ketens als Auto 5 of Midas in de nek.