Welke toekomst voor Van Hool?
Er circuleren twee namen van overnamekandidaten.
Een uitgesproken kandidaat voor de overname van een deel van Van Hool is Guido Dumarey. Volgens hem is het wel rendabel om ook in Koningshooikt bussen te blijven produceren. Hij denkt dat te kunnen doen door een verregaande standaardisatie van het bussenaanbod. Hij zou daarvoor wel snoeien in bureaujobs. Van de 2.500 jobs denkt hij er 1.800 te kunnen redden.
VDL zou ook interesse hebben om na het faillissement één of meerdere onderdelen van Van Hool over te nemen. VDL overkoepelt meer dan honderd industriële bedrijven, waaronder de busbouwdivisie VDL Bus & Coach, met productievestigingen in onder meer Roeselare. VDL heeft in Roeselare nog maar begin dit jaar een gloednieuwe fabriek in gebruik genomen die op termijn minstens 800 elektrische bussen per jaar moet kunnen maken. Volgens VDL is het ‘de modernste busfabriek van Europa’.
Van Hools divisie Industriële Voertuigen, die trailers en tankcontainers maakt, geldt als de rendabelste tak van het bedrijf en zou volgens analisten goed passen in het brede palet van industriële dochterbedrijven van VDL. Even interessant voor VDL zijn wellicht de Amerikaanse touringcar-activiteiten van Van Hool. VDL Bus & Coach is nog niet op de grote Amerikaanse touringcarmarkt aanwezig.