De Lijn kiest voor Chinese bussen
De Lijn 92 heeft elektrische bussen, goed voor een investering van 43 miljoen, besteld bij de Chinese producent BYD. De bestelling bij BYD betekent dat de Vlaamse busbouwers VDL, gevestigd in Roeselare, en Van Hool uit Koningshooikt achter het net vissen. Daar komt nog bij dat vooral Van Hool het economisch moeilijk heeft sinds de coronacrisis en dat. 65 procent van de 2.300 werknemers momenteel economisch werkloos zijn.
“Het is hemeltergend dat er bussen voor De Lijn bij een Chinees bedrijf worden besteld terwijl die gewoon hier gemaakt kunnen worden”, aldus Yves Allewaert, gewestelijk secretaris ABVV Metaal. “Op korte termijn is dat misschien goedkoper, maar op lange termijn is dat een ander verhaal. Als VDL, waar zo'n 600 mensen werken, door het mislopen van overheidsopdrachten personeel moet bedanken voor bewezen diensten, worden meer mensen werkloos en kost dat de belastingbetaler extra geld.”
Ook Hans Vaneerderwegh, secretaris ABVV-Metaal reageerde. “Als je de geschiedenis bekijkt, zie je dat De Lijn vooral met bussen van Van Hool rijdt. Dat er meerkosten zijn, dat kan ik begrijpen, maar als je denkt aan na-service, is het veel makkelijker dat je kan vertrouwen op een Belgische busbouwer. Ik denk dat we hier een mooi product kunnen maken, maar je moet er wel de kans voor krijgen. Twee jaar geleden maande de Vlaamse regering iedereen nog aan om lokaal te kopen. En nu beslist en dit.”