Want juist is juist! En weet je wat niet juist is?

Werknemers die voltijds aan de slag zijn en op het eind van de maand niet rondkomen. Moeders en vaders die werken, maar geen opvang kunnen betalen of geen brooddoos kunnen vullen, omdat ze te weinig verdienen. In de taxisector bijvoorbeeld,  is de verhoging van het minimumloon meer dan noodzakelijk. Want deze verhoging heeft ook een  rechtstreekse gunstige impact op het pensioen, het gewaarborgd loon, ziekte-uitkering. Dat beaamt taxichauffeur Edouardo Barro: “Als je moet leven van een pensioen in onze sector is elke maand te lang voor de uitkering die je krijgt. Deze manier van leven is niet enkel onhoudbaar, maar ook onmenselijk!” Lees hier meer over de verhoging van het minimumloon en wie ervan meeprofiteert: bit.ly/sociaalakkoord-2122

Werknemers langer aan het werk willen houden zonder hen de kans te geven om dat ook vol te houden. Want een job in de metaal- of transportsector, dat is hard werken. De verlenging van landingsbanen en SWT is dan ook een noodzakelijke stap in het kader van langere loopbanen en werkbaar werk.  “Na jarenlang werken is het echt nodig om wat gas terug te nemen. Zoals dat bij oudere auto’s vaak het geval is, is er misschien nog niet veel te merken aan de carrosserie, maar de motor begint toch te haperen. Genoeg is genoeg. Gelukkig heb ik de kans om met SWT te gaan volgend jaar en tot dan gebruik te maken van een landingsbaan,” aldus Noella Vercauteren, die al 41 jaar bij Umicore werkt.