NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Er is een ontwerpakkoord in PC 111 (metaal- en machinebouw)

Gisterenavond bereikten vakbonden en werkgevers een akkoord over een ontwerp-cao in het PC 111.1&2. ABVV-Metaal ging voor een volledige invulling van de loonmarge (1,1 %). Dat gebeurt ook met ingang van 1 juli 2017 bovenop de normale indexverhogingen.

Lees meer...

Eerste elektrische Volvo wordt gebouwd in China

Volvo Cars zal zijn eerste volledig elektrische wagen, die in 2019 op de markt moet komen, in China bouwen, en niet in een van zijn Europese fabrieken. “De beslissing om de eerste elektrische wagen in China te bouwen is een bewijs van de centrale rol die het land zal spelen in de elektrische toekomst van Volvo en benadrukt de groeiende rol van China als productiecentrum voor de auto-industrie”, aldus het persbericht.  Volvo Cars wil tegen 2025 een miljoen elektrische auto's (volledig elektrisch en hybride) verkopen. Het elektrische model van Volvo zal worden gebouwd op het CMA-platform voor kleinere, compactere wagens. Dat platform wordt momenteel bij Volvo Car Gent geïnstalleerd. 

Bombardier en Siemens spreken over fusie treindivisies

Het Duitse Siemens en het Canadese Bombardier voeren al sinds begin dit jaar, volgens het financiële persagentschap Bloomberg,  gesprekken om hun treindivisies samen te voegen in een joint venture. De combinatie van beide divisies zou meer dan 10 miljard euro waard zijn. In de zomer van 2015 doken voor het eerst deze speculaties op. Bombardier verwees de geruchten toen naar de prullenbak en zei een beursgang van de treindivisie te bestuderen. Die kwam er uiteindelijk niet.

In februari 2016 kondigde Bombardier aan dat ze 10 procent van het personeelsbestand wilden ontslaan (7000 ontslagen, in oktober volgden nog eens 7.500 ontslagen, vooral in de treindivisie. Siemens is bezig met een oefening om zich terug te plooien op enkele centrale domeinen, waaronder energie en automatisering.

De vraag is ook of zo’n fusie groen licht zou krijgen van de Europese Commissie. Als Bombardier en Siemens samengaan, blijft er met het Franse Alstom nog maar één volwaardige concurrent over.

Mogelijke gevolgen  voor de Belgische vestigingen (Bombardier in Brugge en Siemens in Huizingen) kunnen op dit moment niet ingeschat worden. 

VDL Roeselare sleept opnieuw megadeal in de wacht

VDL Bus Roeselare gaat honderd elektrische bussen leveren aan de Nederlandse vervoerder Connexxion. Die zal ze inzetten in de Nederlandse provincie Noord-Holland. "Dit is het grootste order voor elektrische bussen met snellaadtechnologie tot nu toe", aldus directeur Peter Wouters.

Een volledig elektrisch aangedreven bus heeft twee grote voordelen: hij is geruisloos, wat de geluidshinder in drukke stadscentra beperkt, en hij stoot geen schadelijke gassen uit.  Terwijl Duitse bouwers als MAN en Mercedes zulke elektrische bussen nog niet op de markt brengen, haalt VDL Bus in korte tijd een tweede groot order binnen.

Eind vorig jaar mocht VDL Bus Roeselare al 43 elektrische bussen leveren voor de regio Eindhoven. "Dit bevestigt onze koppositie als koploper in elektrische mobiliteit", zegt Wouters.

In beide gevallen gaat het om bussen met snellaadtechnologie. Aan haltes met een laadpaal kunnen ze in enkele minuten hun batterijen opladen. De bussen in Amsterdam kunnen daardoor 24 uur per dag rijden.

Na de bestelling van eind vorig jaar werd het aantal werknemers met 10 procent verhoogd, tot circa 570. Met dit tweede contract kunnen die extra mensen aan de slag blijven.

Busmaatschappijen stonden tot nu toe nogal weigerachtig tegenover het massaal inzetten van volledig elektrische bussen, omdat ze vrezen dat een groot deel van hun vloot niet inzetbaar is wegens het opladen. E-bussen zijn ook duurder dan de dieselvarianten, waardoor openbare vervoerbedrijven eerder voor hybride bussen kiezen. Volgens Wouters is er een internationale kentering aan de gang. VDL Bus Roeselare leverde vorig jaar acht elektrische bussen voor een proefproject in Keulen, een primeur voor Duitsland. “De meeste buurlanden evolueren naar volledig elektrische bussen evolueren. België hinkt achterop en blijft vooral op hybride bussen mikken.”

ABVV-Metaal laat weten zeer tevreden te zijn. “ Deze bestelling bewijst dat innovatie loont. Deze bestelling is ook te danken aan de jarenlange inzet van de werknemers van VDL Bus Roeselare, die eind vorig jaar reeds 43 elektrische bussen aan Nederlandse vervoersmaatschappijen mochten leveren. De kwaliteit van deze bussen hebben zeker mee geholpen aan de huidige bestelling. Deze bestelling betekent een werkzekerheid voor de werknemers voor de rest van het jaar. Het betekent eveneens de tewerkstelling van ongeveer 500 werknemers in de regio van Roeselare, waarmee VDL Bus Roeselare het tweede grootste metaalbedrijf is in de regio.”

Extra pijnlijk is dat wat in Nederland wel kan, niet lukt in eigen land. TEC koos in januari  voor Poolse en Zweedse bussen.  “Deze bestelling staat in schril contrast met de beslissing van de Waalse TEC (tegenhanger van ‘De Lijn’)”, aldus ABVV-Metaal. “ Zij hebben enkele maanden geleden een belangrijk bestelling bij VOLVO en Solaris geplaatst, niettegenstaande VDL Bus Roeselare een even sterk dossier bij de TEC indiende. Zowel naar prijs als naar kwaliteit was er geen verschil in de aanbestedingen. Zowel VOLVO als Solaris zullen hun bussen in Polen produceren. (.)  ABVV-Metaal hoopt dan ook dat VDL Bus Roeselare hetzelfde vertrouwen krijgt van de Belgische overheden als ze gekregen hebben vanuit Nederland.”

Bombardier Brugge: minder omzet, wel winst

Met een nettowinst voor belastingen van 34,5 miljoen euro is Bombardier Brugge één van de grotere winstmakers in de provincie.  De omzet ging echter fors achteruit: van 253 miljoen euro in 2014 naar 197 miljoen euro in 2015. Het resulteerde in een bedrijfsverlies van 249.892 euro.

Dat er toch nettowinst was, komt door de extra functie van de Brugse vestiging binnen de groep. Brugge verschaft leningen aan andere filialen, en speelt dus interne bank. Voor die leningen krijgt Brugge intresten, en die verklaren de nettowinst. Het aantal werknemers daalde van 740 in 2013 naar 586 in 2015.

De vakbonden vrezen voor erger. Begin maart werd beslist dat een deel van de activiteiten wordt overgeheveld naar de Bombardier-fabriek in Crespin. Die wordt in de groep een ‘leidende fabriek’. 

Volvo Car Gent krijgt tweede model

CEO Hakan ­Samuelsson maakte gisteren officieel bekend dat de opvolger van de V40 in Gent zal worden gemaakt. Vermoedelijk start de productie van de opvolger van de V40 in 2019, waardoor de werkzekerheid van de ongeveer 5.000 personeelsleden voor enkele jaren gegarandeerd blijft. Details over dat tweede model wilde Samuelsson nog niet kwijt. Alleen dat het om een 'compacte' wagen gaat die bestemd is voor de Europese en Amerikaanse markt. Mogelijk komt er een hybride versie en later zelfs een volledig elektrische. De opvolger van de V40 zal worden gebouwd op het CMA-platform waarop ook de XC40, de opvolger van de populaire XC60, vanaf dit najaar wordt gebouwd. Volvo Car Gent is de enige Volvofabriek in Europa die zo'n kleiner platform heeft. Om eind dit jaar met de productie van de XC40 te kunnen starten, moet deze zomer de productie van het huidige succesmodel, de XC60, volledig stopgezet worden. De XC60 verhuist daarna naar Zweden. In het najaar kan dan de ombouw van de fabriek afgerond worden. Die ombouw van het productie-apparaat naar kleinere, compactere wagens kost 200 miljoen euro. Blikvanger is een 8.000 m² grote, hypermoderne lasafdeling, met 350 lasrobots. Burgemeester Daniël Termont (SP.A): “Dit is zeer goed nieuws voor Gent. We wisten al dat er een tweede wagen zat aan te komen, maar nu is het definitief. De verwachtingen over de verkoop van de nieuwe V40 zijn zeer optimistisch en de tewerkstelling blijft hier.”

Overschakeling van winteruur naar zomeruur: wat met je loon?

Op zondag 27 oktober schakelen we naar het winteruur over. Om 3 uur ’s nachts wordt de klok een uur achteruitgezet, naar 2 uur. Niet alleen kregen we daardoor een uur slaap extra. Wie op zondagnacht werkte, werkte zo ook een bijkomend werkuur. Om te voorkomen dat deze werknemers loon verliezen, werd in 1977 in de Nationale Arbeidsraad (NAR) een cao gesloten. De cao nr. 30 is van toepassing op de werknemers in ploegenarbeid die niet forfaitair per maand worden betaald en die tijdens de overschakeling aan het werk zijn.

Lees meer...

CNH: akkoord goedgekeurd – staking voorbij

De staking bij CNH Industrial is afgelopen. 56% van de werknemers heeft het sociaal  akkoord goedgekeurd. De arbeiders waren al een week in staking tegen de hoge werkdruk. Afgesproken werd dat de directie van het Italiaanse bedrijf drie keer per jaar  naar de vestiging in Antwerpen komt om met de vakbonden te overleggen. In de komende weken zullen de werknemers aan de leidinggevenden kunnen aangeven wat de pijnpunten op hun afdeling zijn en wordt er een prioriteitenlijstje gemaakt. Er komt ook nog een te bepalen premie voor het personeel. De vakbondssecretarissen worden elke maand op het intern overleg  uitgenodigd. De vakbonden realiseren zich dat met de nipte meerderheid er nog heel wat werk zal moeten gebeuren.  "We hadden natuurlijk liever een andere uitslag gehad", aldus Marc Pottelancie (ABVV-Metaal). "We weten ook dat bij heel wat mensen de overtuiging leeft dat dit een déjà vu is en dat er zoals één jaar of drie jaar geleden niks zal gebeuren." 

Akkoord CNH: vandaag raadpleging arbeiders

Na een week staking en moeizame besprekingen is zondagnamiddag een ontwerp van akkoord bereikt bij CNH. De tekst wordt vandaag in referendum voorgelegd aan de 800 werknemers.

De inhoud wordt eerst bekendgemaakt aan de arbeiders. “De primeur van de inhoud reserveren we voor het personeel. Het zou te delicaat zijn indien de mensen de inhoud zouden moeten vernemen via de krant. Er zijn belangrijke afspraken gemaakt die, bij goedkeuring, strikt zullen worden opgevolgd door zowel de nationale als de internationale directie. Pas na de stemming zal blijken hoe het verder moet”, aldus Marc Pottelancie (ABVV-Metaal).

ArcelorMittal Gent werft honderd werknemers aan

ArcelorMittal wil honderd nieuwe werknemers in dienst nemen. ArcelorMittal heeft nood aan  gespecialiseerde profielen in het mechanisch en elektrisch onderhoud.

Staking bij CNH Industrial houdt aan

De staking bij CNH Industrial neemt steeds grotere proporties aan.  Tachtig tot negentig procent van de 864 werknemers staakt intussen mee met de logistieke ploeg. De productie ligt volledig stil. Naast de grond van de zaak – de toenemende werkdruk, verkeerde materialen en het wantrouwen tegenover de directie – is er nog een extra mes in de wonde gestoken. De directie had bedienden die nog nooit een logistieke job hebben gedaan, naar de logistieke afdeling gebracht om het werk van de stakers over te nemen. En daarbovenop werd  ook nog  een deurwaarder op de stakers afgestuurd. Die deurwaarder dreigde met dwangsommen van 250 tot 2.500 euro. Daarop werd besloten om de 40 tractoren te laten vertrekken. De directie heeft ook andere arbeiders verplicht om de job van hun logistieke collega's over te nemen.

“Even werd het erg spannend aan de poort, toen bleek dat de directie bedienden had opgevorderd om het logistieke werk van de stakende arbeiders te verrichten. Het is net door foutieve en laattijdige bestellingen, uitgevoerd door de bedienden, dat het in de fabriek vierkant draait. Hierdoor worden niet de juiste stukken op tijd geleverd en moeten de logistieke krachten dubbel zo hard werken om toch de productie-afdelingen nog tijdig te voorzien van alle onderdelen. Dat net de bedienden nu het werk van de stakers kwamen 'afpakken', zorgde voor kwaad bloed. Intussen worden de bedienden die willen werken, wel weer doorgelaten”, aldus  Steve Temmerman, hoofddelegee ABVV-Metaal.

De voorstellen van de directie volstaan niet voor de arbeiders. "Het ging om één extra vorkheftruck en het extra personeel moet ook nog opgeleid worden, wat het werk serieus vertraagt. Wij vragen al meer dan een jaar dat het werk op een betere manier georganiseerd wordt, zodat alle stukken juist en op tijd besteld kunnen worden. Dat is wat er moet gebeuren."

Ook de fabrieken in Oostenrijk en Engeland komen in de problemen.  CNH Industrial heeft een fabriek in Sankt Valentin in Oostenrijk en een in Basildon, niet ver van Londen. Die fabrieken krijgen geen materialen meer binnen en liggen dus ook gedeeltelijk plat.

CNH Industrial: staking werkdruk breidt uit

De werknemers van de logistieke afdeling van CNH Industrial in Antwerpen hebben al een ganse week het werk neergelegd. Er wordt al anderhalf jaar geklaagd over de werkdruk. “Telkens hebben wij die onvrede overgemaakt aan de directie. Maar een oplossing blijft keer op keer uit. De directie bestelt de materialen voor de tractoronderdelen, zoals bouten en olieleidingen, te laat of verkeerd. De mensen zijn het beu”, aldus Steve Temmerman, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal.

Lees meer...

Werknemers Sylvania Tienen stemmen volgende week over voorstel sociaal akkoord

Bij lampenfabrikant Sylvania in Tienen hebben de werknemers woensdag tekst en uitleg gekregen over een voorstel tot sociaal plan voor de in december vorig jaar aangekondigde intentie tot herstructurering, waarbij de productie zal worden stopgezet en 170 jobs moeten afvloeien. De werknemers zullen volgende week donderdag kunnen stemmen over dit voorstel . De Chinese verlichtingsfabrikant Shanghai Feilo Acoustic Co Limited nam Sylvania begin 2016 over, maar besliste in december de productie in Tienen stop te zetten. Streefdatum voor de sluiting is 30 april 2017. De productie zal deels verhuizen naar China en deels naar Oost-Europa. 

Arbeiders Volvo Trucks keuren sociaal akkoord goed

Vandaag hebben de arbeiders van Volvo Trucks voor de vierde keer gestemd. Het gemeenschappelijk vakbondsfront hbesloten om geen piket te plaatsen vanaf 5h30, maar om deze om te vormen tot informatiestanden. Aan de infostanden werd het gebeld akkoord toegelicht.
In totaal werden 1224 stemmen geteld: Ja 704 = 57,51% / Nee 52 = 42,48 %

Ook derde voorstel verworpen door arbeiders Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks werd ook het (derde) sociaal akkoord nipt verworpen. Aan de stemming namen 1.194 werknemers deel, 68 procent stemde tegen. De arbeiders legden dinsdagmorgen het werk neer uit protest tegen de hoge werkdruk, tegen problemen met het opnemen van vakantiedagen en tegen het verouderde materiaal, vooral vorkliften. De vorige voorstellen werden met 85 procentverworpen. Volgens Jo De Mey, secretaris ABVV-Metaal waren de bezwaren tegen het voorstel “minder van inhoudelijke aard.  De arbeiders geloven niet dat de directie het akkoord zal uitvoeren, dat is het probleem. Het vertrouwen is zoek”.

De directie stelde  een premie van 500 euro netto voor - als een teken van goodwill aan de werknemers. Om het vertrouwen te herstellen engageerde Jens Holtinger, general manager van Volvo Europa Truck, zich om het management van de fabriek in Oostakker te coachen en de vicepresident HR zou een job krijgen in een andere site van Volvo Trucks. Dat kwam boven op de reeds beloofde  verhoging van het aantal werknemers per shift om de werkdruk te doen afnemen, meer investeringen in onder meer heftrucks en garanties rond het opnemen van verlof.

Gisterenavond zat vakbonden en directie opnieuw samen. Vandaag wordt door de vakbonden een nieuw voorstel voorgelegd (en verdedigd) aan de werknemers.

Arbeiders Volvo Trucks verwerpen ontwerpakkoord

85 procent van het personeel verwierp gisteren het ontwerpakkoord . Vakbonden, directie en een sociaal bemiddelaar waren dinsdagavond tot dat akkoord gekomen. In dat plan stonden beloftes om de werkdruk te verminderen en nieuw werkmateriaal aan te kopen. De staking wordt vandaag zeker verdergezet in afwachting van onderhandelingen.  “Dit is een duidelijke uitslag, er is geen speld tussen te krijgen. Ondanks verbeteringen zit het ongenoegen zeer diep bij de werknemers. De mensen keuren het voorstel af en nu moeten we kijken hoe we daarmee omgaan”, aldus ABVV-Metaal secretaris Jo De Mey. Vorige week werd een eerste ontwerpakkoord ook al afgekeurd door de werknemers.

3039 euro bonus voor personeel Audi-Brussel

De ruim 2.500 werknemers bij Audi Brussels ontvangen voor 2016 een bonus van 3.039 euro. Voor 2015 was dat nog 3.439 euro. De Duitse werknemers in Ingolstadt en Neckarsulm ­ontvangen gemiddeld 3.510 euro, bijna 2.000 euro minder dan in 2015.

Audi verkocht  vorig jaar een recordaantal auto's: bijna 1,87 miljoen, een stijging met 3,6 procent tegenover 2015. De omzet steeg met 1,5 procent tot 59,32 miljard euro, maar de operationele winst daalde van 5,13 miljard naar 4,85 miljard euro. Audi moest vorig jaar provisies aanleggen van 1,8 miljard euro in de nasleep van dieselgate.

In de marge van de voorstelling van de jaarresultaten viel ook te horen dat de Brusselse Audi-fabriek - die vanaf 2018 de elektrische SUV van Audi bouwt (ter vervaging van de kleine A1) - een dossier heeft ingediend voor de bouw van een tweede, ook al elektrisch model, de e-tron Sportback.  Audi Brussels heeft eind vorig jaar een soort spontane sollicitatie voor toekomstige modellen ingediend, waarbij het de Audi-directie informatie heeft gegeven over zijn mogelijkheden qua productieaantallen, loonkosten en noodstrategieën. Het belangrijkste aspect van het dossier is de flexibiliteit. Daarom werden ook de vakbonden bij Audi Brussels bij het dossier betrokken. Audi Brussels lijkt een logische keuze. Verwacht wordt dat de Duitse fabrieken niet zomaar zullen toestaan dat een nieuw paradepaard naar het buitenland verhuist.

Staking bij Volvo Trucks

Bij Volvo Trucks in Oostakker ligt de band stil. Bij het vroegere Volvo Parts  wordt wel gewerkt. Vorige week ontstond er een sociaal conflict rond werkdruk, verouderd materiaal en verlofregeling.  Een eerste voorstel van de directie werd vorige donderdag door ruim 84 procent van de werknemers verworpen. Een nieuwe onderhandeling leverde nog geen nieuw ontwerp op. De onderhandelingen worden vandaag hervat. De vakbonden zeggen dat het moeilijke onderhandelingen zijn. Afgesproken werd om verder niet te communiceren.

Sociaal conflict bij Volvo Trucks houdt aan

Bij Volvo Group Belgium was er vorige week een conflict ontstaan rond werkdruk, verlofregeling en materiaal. Dit leidde tot een stakingsaanzegging door de vakbonden. Een voorstel van de directie werd door het personeel massaal weggestemd Vanaf april werden vijftig extra medewerkers per shift voorzien en dubbel zoveel reserven, er was een timing om 42 heftrucks te vervangen en vanaf mei zou ook een test uitgerold worden rond een nieuwe verlofregeling. 84 procent van het personeel stemde tegen. Bij Volvo Group Belgium werken ruim 3.000 mensen in de truckafdeling en nog eens ruim 1.000 mensen in een logistieke afdeling.

Dinsdag was er ook bij Volvo Cars een korte werkonderbreking in éénafdeling. Ook hier was werkdruk de aanleiding.

Overleg vakbonden en directie Volvo Group na stakingsaanzegging

Bij Volvo Group Belgium in Oostakker zaten vakbonden en directie gisteren samen, nadat vorige week een stakingsaanzegging werd ingediend. Vorige week dinsdag en woensdag legde een deel van het personeel spontaan het werk neer. Werkdruk, vakantieregelingen en verouderd materiaal zijn de grootste pijnpunten.Vrijdag liet het vakbondsfront weten dat een stakingsaanzegging zou worden ingediend. Daarop nodigde de directie de vakbonden uit voor onderhandelingen. Het resultaat van de gesprekken wordt deze week bekendgemaakt. De vakbonden eisen een duidelijk plan met een tijdslijn.

Bombardier Brugge zal NMBS-order zeker uitvoeren

De top van Bombardier heeft gisteren aan Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) bevestigd dat de vestiging in Brugge het order van de NMBS voor dubbeldektreinen 'integraal' mag uitvoeren. Het contract bevatte immers een clausule dat de treinen deels elders konden worden geproduceerd als de kwaliteit dezelfde was. De vakbonden vreesden dat de treinstellen niet volledig in Brugge zouden worden gebouwd. Die verzekering heeft Bombardier gisteren nu wel gegeven.

Lees meer...