NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Recordhoeveelheid staal voor Aperam Genk

Aperam  Genk brak vorig jaar alle records. De  vestiging in Genk produceerde 675.000 ton roestvast staal, tegenover 606.000 ton in 2014. Aperam boekte in 2015, ondanks de lage staal- en nikkelprijzen, een nettowinst van 152 miljoen euro, 80% meer dan de 84 miljoen in 2014. Daarmee werd een record verbroken dat dateert uit 2007. 


Barco: beter dan verwacht in 2015

Barco deed het in 2015 beter dan verwacht. De omzet steeg in 2015 met 13,3 procent op tot 1,029 miljard euro. De nettowinst daalde echter van 23,9 miljoen euro naar 17,4 miljoen euro. CEO Eric Van Zele is zeer voorzichtig voor wat 2016 betreft. Hij voorspelt dat de omzetgroei 'minder groot' zal zijn. Hij mikt op 5 procent. De 'entertainmentafdeling' - bekend van de digitale cinemaprojectoren - is meer dan ooit het vlaggenschip van Barco, met meer dan de helft van de totale omzet en de hoogste omzetgroei. 

Lees nu de nieuwe M@gMetal

ABVV-Metaal stelt voor ... de eerste editie van 2016 van ons digitaal magazine M@gMetal. Mét onder meer  het verslag van onze Startdag SV 2016!

Onzekerheid bij vijf toeleveranciers Volvo Car Gent

Vijf toeleveranciers aan Volvo Car Gent hebben nog geen toezegging gekregen voor het eerste model dat op het nieuwe productieplatform CMA zal lopen. Omdat ook in Zweden een nieuw productieplatform (voor grotere modellen) gebouwd wordt, zal in 2017 de productie van de V60 en het afgeleide model V60 Cross Country tijdelijk in Gent van de band rollen. Die modellen komen bovenop de bestaande productie. Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal, bevestigt dat drie van de negen toeleveranciers al de toezegging kregen om stukken voor die XC40 aan te leveren: Brose, Plastal en Johnson Controls Seating. Een vierde toeleverancier, MC Syncro, produceert momenteel voor alle modellen uit Gent en Zweden, maar hun contract is niet model-gebonden. Vijf andere toeleveranciers (Benteler, Faurecia, SAS, Tenneco en Tower) kregen echter nog geen toezegging. Zij hoopten in december uitsluitsel te krijgen. “Het gaat om ruim duizend voltijdse arbeidsplaatsen. Ook deze werknemers zijn Volvo-mensen. Zij leveren de belangrijke onderdelen juist op tijd, en doen dit aan lagere prijzen die bij elk model telkens terug in vraag wordt gesteld, en beter en goedkoper moet worden., aldus Marc Staelens. "Het ergste nu voor de werknemers is de periode van onzekerheid. We hopen dan ook dat er snel duidelijkheid komt over de toewijzing van de contracten.”


Sterke resultaten voor Umicore in 2015

Umicore zag zijn omzet over 2015 met 11 procent toenemen, ondanks de dalende metaalprijzen. De bedrijfswinst met 21 procent. Ook dit jaar mikt men op een “aanzienlijke volumegroei”. Het  optimisme steunt vooral op het vooruitzicht dat Umicore rendement gaat halen uit de investeringen in een grotere productiecapaciteit in de 'groene' sectoren, zoals de recyclageafdeling – met Hoboken als speerpunt. Ook de vergroening van de automobielsector speelt in de kaart van Umicore. Divisies die edelmetalen leveren voor katalysatoren en oplaadbare batterijen doen het ook  steeds beter. De nettowinst bleef op 170 miljoen euro hangen. 


Volvo Trucks schroeft productie in Noord-Amerika terug

Volvo Trucks gaat dit jaar minder zware vrachtwagens bouwen in Noord-Amerika wegens een dalende vraag. Volvo Trucks verwacht dat er dit jaar ruim een kwart miljoen trucks minder verkocht worden in de VS en Canada in de loop van dit jaar. De beslissing voor Noord-Amerika heef geen enkel gevolg voor de productie in Gent.


Nyrstar in dieprode cijfers

Nyrstar kende in 2015 een desastreus verlies van 432 miljoen euro. Daarom zal de zwaar verlieslatende mijnbouwafdeling afgebouwd worden en worden alle prioriteit gelegd bij de rendabele zink- en metaalverwerking. Om 2016 door te komen moet Nyrstar op zoek naar 700 miljoen euro vers kapitaal.


Dana Belgium schrapt in nacht- en weekendploeg

Bij Dana Belgium in Brugge wordt de nachtploeg afgebouwd en de weekendploeg bijna volledig stopgezet. 26 werknemers moeten muteren naar andere shifts.

Staking Betafence afgelopen

Dinsdag werd het werk neergelegd omdat de arbeiders het niet pikten dat de directie dreigde met de sluiting omdat ze niet instemden met het inleveren van loon. De impasse leek dagenlang compleet. “Het kon niet blijven duren en daarom wilden de mensen terug aan de slag. De arbeiders stellen maar één voorwaarde: er wordt niet geraakt aan de arbeidsvoorwaarden. Als de directie dat accepteert dan is het probleem voorbij. We willen het signaal geven dat de werknemers van goede wil zijn”, aldus provinciaal secretaris ABVV, Metaal  John Debrouwere. De directie is tevreden en us bereid om hun eisen bij te stellen.


Arbeiders Betafence staken tegen loonsvermindering

Al jaren is er onrust bij de werknemers over de toekomst van  het bedrijf (nochtans wereldwijde marktleider p het vlak van afsluitingen). In november werden nog 23 arbeiders ontslagen. Drie maanden later wil de directie raken aan de arbeids- en loonvoorwaarden. Voor de werknemers kan dat niet. “De werknemers moeten een euro per uur inleveren, maar ze zouden wel in ruil maaltijdcheques krijgen, wat wettelijk verboden is. Het kan ook niet dat de overgebleven werknemers, dat zijn er nu nog zo'n 230, harder moeten werken voor minder loon”, aldus provinciaal secretaris John Debrouwere,  ABVV Metaal. “De directie heeft duidelijk gesteld dat als de arbeiders de inlevering  weigeren, dan wordt er gedreigd met het afbouwen van de fabriek in Zwevegem en zelfs de sluiting is ter sprake gekomen. Dat is het mes op de keel. Terwijl ze al in geen jaren meer geïnvesteerd hebben in Zwevegem.” De 175 arbeiders hebben het werk neergelegd. De 75 bedienden staken niet mee.

De vakbonden wachten nu op een initiatief van de directie om opnieuw rond de tafel te zitten. Tot dan staken de arbeiders verder. 


Arbeiders CNH Zedelgem staken verder

De arbeiders van de montageafdeling Case New Holland in Zedelgem zijn gisteren niet opnieuw aan het werk gegaan. Dinsdag brak een spontane staking uit bij CNH, omdat de werkdruk in de montageafdeling van maaidorsers te hoog ligt. De hoge werklast wordt afgewisseld met periodes van tijdelijke werkloosheid. Na overleg was het de bedoeling dat de arbeiders weer aan de slag zouden gaan, zij het aan een lager werktempo. Het personeel wed gisterochtend  ingelicht. De arbeiders waren van oordeel dat het resultaat onvoldoende was. Het feit dat de directie de verloren uren niet wilde uitbetalen zorgde ook voor extra frustratie.” Er heerst al een ontvlambaar sfeertje en dit was nog eens olie op het vuur", aldus Henk Deprez, secretaris ABVV Metaal. "Er is de hele dag lang ook geen signaal gekomen van de directie om het tij te doen keren.  Het lijkt zelfs alsof de staking in de kaart speelt van de directie. In al die jaren hebben we dit nog niet meegemaakt. Vermoedelijk zullen ook donderdag de meeste arbeiders niet werken." Donderdag (vandaag) overleggen de drie vakbonden over de situatie. 


Arbeiders CNH (langzaam) terug aan het werk

De arbeiders van CNH in Zedelgem hervatten vandaag het werk, weliswaar in een lager tempo. Gisteren legden ze het werk neer wegens de hoge werkdruk. Na een collectieve werkloosheidsperiode van vijf weken werd op 11 januari de productie opnieuw opgestart.  Vóór de collectieve werkloosheid in november en december werden twaalf landbouwmachines per dag gemaakt.  Op 11 januari ging de productie opnieuw van start en werden aanvankelijk twaalf machines per dag gemaakt. Vorige week werd het productietempo opgedreven naar vijftien landbouwmachines per dag. 

Gisterenavond bereikten vakbonden en directie een akkoord en vandaag gaan de arbeiders weer aan de slag, weliswaar in een lager tempo. Er werd beslist om tijdelijk machines per dag te maken. In de tussentijd zal de leiding van de werkplaats samen met de mensen van de werkvoorbereiding kijken waar de pijnpunten liggen. 


Van Hool investeert 15 miljoen euro in Macedonië

Van Hool gaat de komende vier jaar 15 miljoen euro investeren in de vestiging in Macedonië. Volgens CEO Filip Van Hool is “deze investering nodig om de toekomst van de Van Hool-groep op lange termijn te vrijwaren". Dit jaar wordt een nieuw magazijn gebouwd en wordt de verfspuiterij uitgebreid. Volgend jaar en in 2018 worden de vier productielijnen verdubbeld naar acht, waardoor de productiecapaciteit zal opgetrokken worden naar 900 autocars per jaar in plaats van 500 momenteel. Vierhonderd extra werknemers worden  aangeworven. 

De vakbonden maken zich ongerust over deze investering en hadden liever gehad dat Van Hool in zijn Belgische vestigingen had geïnvesteerd. Anderzijds brengen ook concurrenten als Scania en Mercedes hun productie  overbrengen naar lageloonlanden. "Zonder Macedonië was Koningshooikt wellicht nooit kunnen blijven bestaan", aldus ABVV-Metaal secretaris Hans Vaneerdewegh.

Van Hool benadrukt dat men niet van plan is om de vestiging in Koningshooikt te laten vallen. Vorig jaar werden in Koningshooikt een recordaantal dubbeldekkers (een 250-tal) gebouwd. Van Hool wil ook een betekenisvolle rol blijven spelen op de Europese markt voor het openbaar vervoer, zowel met trambussen als met gestandaardiseerde bussen. Voor dit laatste marktsegment zal Van Hool in Koningshooikt een compleet nieuw voertuig uittekenen. Al zal de productie in Macedonië gebeuren.


Philips: verlies in laatste kwartaal, nettowinst over het jaar

Philips heeft afgelopen kwartaal een nettoverlies van 39 miljoen geboekt, tegen een winst van 134 miljoen euro een jaar eerder. Philips zag de omzet wel met bijna 9 procent groeien tot 7,1 miljard euro. De nettowinst over heel 2015 bedroeg 659 miljoen euro, ruim 60 procent meer dan in 2014. De jaaromzet steeg met 13 procent tot 21,4 miljard euro. Arbeiders CNH hervatten werk in lager tempo


Grote order voor VDL Bus

De Roeselaarse busbouwer VDL Bus heeft een bestelling binnengehaald voor de bouw van een veertigtal elektrische bussen (Citea SLFA Electric) voor de Nederlandse stad Eindhoven. VDL gaat door de bestelling op korte termijn op zoek naar ongeveer tachtig extra tijdelijke werkkrachten. VDL bouwt momenteel ook bussen voor de Duitse steden Münster en Keulen. Daarnaast loopt ook een order van 120 hybride bussen voor De Lijn.


Vorst mag elektrische Audi bouwen

Vanaf 2018 rolt de elektrische Audi in Vorst van de band. De Audi e-tron quattro  komt dan in de plaats van de A1, die nu nog in Vorst wordt gebouwd en verhuist naar het Spaanse Martorell. De elektrische Audi moet de concurrentie aangaan met de Tesla X.

Volgens de Brusselse regering is de werkzekerheid daarmee gegarandeerd tot 2025. Audi Brussel zelf wil zich niet op een jaartal vastpinnen. De afgelopen maanden hebben de federale regering en de gewesten 135 miljoen euro aan steunmaatregelen uitgewerkt om het model naar Vorst te halen. Volgens ABVV heeft ook het efficiënte sociaal overleg bijgedragen tot het goede resultaat.

Auto-experts vragen zich wel af of de elektrische wagen wel de toekomst is. Ze verwijzen naar de kostprijs (van de batterijen), de beschikbaarheid van laadpalen en naar de opkomende technologie van waterstof (Japanse autobouwers kiezen hiervoor met steun van Shell en Total).


Bijna alle Volvo’s in 2017 in Gent geproduceerd

In 2017 zullen bijna alle Volvomodellen in Gent van de band rollen (zeven van de elf). Om de Volvofabriek in Zweden klaar te stomen voor een nieuwe generatie modellen, verhuist ook de productie van de V60 in 2017 naar Gent. In 2017 bouwt men in Gent dan de V40, V40 Cross Country, S60, V60, V60 Cross Country, XC 60 en de eerste auto op het nieuwe CMA-platform, de XC 40. Toch zal dat niet meteen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid.

In de toekomst zal men in Gent  uitsluitend nog kleine Volvo's op het nieuwe CMA-onderstel maken. Op dit moment lopen de voorbereidingen om de Gentse vestiging klaar te maken voor de nieuwe modellen. 


DAF Trucks meer productie in 2015

Er rolden in 2015 zestien procent meer vracht-wagens van de band bij DAF Trucks, waarvan de cabines en assen in Oevel (Westerlo) worden vervaardigd. Ook de prognoses voor 2016 zijn hoopvol. DAF kreeg  in 2015 44.741 orders voor zware trucks. Dat zijn er dertig procent meer dan het jaar voordien, en het beste orderjaar sinds 2007. Van de types waarvan in Westerlo de cabines en assen worden gemaakt, werd de productie met dertien procent verhoogd. Met Leyland gaf dat  een productiestijging van zestien procent.

DAF Trucks verwacht dat de Europese truckmarkt in 2016 verder groeit van 269.000 naar 275.000 zware vrachtwagens.  DAF Trucks in Oevel telt momenteel 2200 werknemers, zowat 300 meer dan een jaar geleden. 


Miljardenorder bij Bombardier en Alstom door NMBS

De NMBS heeft 90 dubbeldekstreinen besteld bij Bombardier en Alstom. Die zijn goed voor een kleine 50.000 bijkomende zitplaatsen.  De order van 90 treinen bestaat uit 445 rijtuigen en is de eerste schijf van een grotere bestelling. Het ligt in de bedoeling 1.362 rijtuigen te bestellen, goed voor 145.000 extra zitplaatsen. Het totale contract bedraagt 3,3 miljard euro. De eerste bestelling kost 1,3 miljard. Voor Alstom, dat 90 rijtuigen met stuurcabine maakt, is het order goed voor 130 jobs in Charleroi en een honderdtal in het Franse Valenciennes. Het Brugse Bombardier, dat de overige 355 rijtuigen maakt, creëert zo vanaf 2017 200 extra jobs voor arbeiders. Het aantal ingenieurs en bedienden stijgt tot 120.