NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

“Vlaanderen dreigt de trein van de elektrische auto te missen.” Dat is de scherpe waarschuwing die toplui van Umicore en Volvo Cars gisteren gaven in het Vlaams Parlement. Aanleiding voor het debat was een voorstel van de oppositiepartij Groen! waarin de Vlaamse regering wordt aangemaand een actieprogramma op te zetten om de ontwikkeling, de productie en de verspreiding van elektrische wagens te bevorderen. Zowel Umicore als Volvo Cars maanden de Vlaamse overheid aan eindelijk met concrete initiatieven en voldoende financiële steun voor de dag te komen. “Het is schrijnend dat we voor ons onderzoek naar nieuwe materialen voor autobatterijen wel steun krijgen in Japan, maar hier nog altijd op een sein van de overheid wachten”, aldus Umicore. “Interesse en enthousiasme alom bij de overheid, maar Volvo Cars wacht op het eerste contract. We wachten op een signaal van de Vlaamse overheid dat ze de productie wil ondersteunen, alsook de introductie op de markt', aldus Volvo Cars.

Ook Gerrit Jan Schaeffer van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) bevestigde het verhaal. “Vlaanderen maakt voorlopig geen keuzes, andere regio’s wel.” Vlaanderen heeft nochtans alle troeven om een testmarkt te worden voor elektrische auto's. Autogebruikers doen hier vooral korte afstanden waarvoor de elektrische auto het meest geschikt is. Voorts beschikt Vlaanderen over enkele auto-, bus- en truckbouwers. Ook leveranciers van materialen voor batterijen zijn er voldoende. Het enige dat ontbreekt om de cirkel rond te maken is een batterijproducent.

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) hoopt over enkele weken klaar te zijn met haar plan om 'proeftuinen' voor de technologie op te starten. Maar ook andere landen hebben ambities. Spanje wil 1 miljoen elektrische wagens op de weg tegen 2014, Duitsland evenveel tegen 2020. Nederland wil tegen 2012 10.000 laadpalen voor elektrische voertuigen.