Volvo Trucks profiteert van de herneming van de economie. In 2009 stuikte de productie van het aantal vrachtwagens in elkaar van 43.068 tot 11.991. Vorig jaar was er opnieuw een stijging tot 25.196. Voor 2011 verwacht Volvo een verder herstel van de markt. Begin dit jaar werden al 200 tijdelijke contracten omgezet in overeenkomsten van onbepaalde duur. Nu komen er 200 extra jobs bij.
Vanaf juni start Volvo Tucks met de productie van de eerste honderdtal) hybride vrachtwagens. De Volvo FE Hybride is de eerste van zeven hybride types die de vrachtwagenbouwer op termijn wil commercialiseren, voor dertien Europese landen. Die zullen zowel op elektriciteit als op diesel rijden. De twee motoren werken samen om brandstof te besparen, en tijdens het remmen kan energie teruggewonnen worden. De elektrische stroom zorgt bovendien voor minder geluid. Ze zijn vooral geschikt voor druk stadsverkeer, waar het aantal start- en stopcycli hoog is. Men denkt daarbij o.a. aan huisvuilophaling. De trucks worden in beperkte volumes geproduceerd omdat de geavanceerde hybride technologisch maatwerk vereist.
Naast de bouw van de hybride trucks wil Volvo in Oostakker zijn productiecapaciteit voor zware vrachtwagens na het zomerverlof optrekken van 128 tot 144 per dag, het hoogste niveau ooit in een tweeploegenstelsel in de fabriek.