NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

• 9u : Op de bijzondere ondernemingsraad wordt meegedeeld dat de fabriek in Genk sluit in 2014. In Genk werken zo'n 4.700 mensen en ongeveer evenveel bij  de toeleveringsbedrijven. De bijzondere ondernemingsraad heeft amper 5 minuten geduurd. De Europese directie was niet aanwezig en liet het vuile werk over aan de lokale directie. De nieuwe modellen gaan naar Valencia.
• "Alles is kapot. Ik ben er kapot van!" – Herwig Jorissen Voorzitter ABVV-Metaal
• Na het horen van het nieuws over de sluiting werden onmiddellijk de locomotieven geblokkeerd van twee treinen die volgeladen waren met afgewerkte auto's en klaar stonden om te vertrekken.
• De Europese directie wil de vakbonden wel zien in Brussel om 15 uur. De vakbonden gaan niet op de uitnodiging in.
• Werkgeversorganisaties Voka, NSZ, Agoria en het VBO dansen op het lijk en halen de sluiting van Ford Genk aan om te hameren op de verlaging van de loonkosten. Ook al maken de loonkosten slechts een zeer miniem deel uit van de kost van een auto. Bovendien liggen de loonkosten in de Duitse vestigingen  hoger. Econoom Paul De Grauwe zegt dat VOKA de sluiting van Ford misbruikt.
• “Ik ga elke laatste eurocent uit deze fabriek persen. Desnoods door openbare verkoop. Elke laatste eurocent gaat herverdeeld worden onder de sukkelaars die hier jaar en dag het beste van zichzelf gegeven hebben en nu geen kansen krijgen.” -  Rohnny Champagne, provinciaal voorzitter ABVV-Metaal Limburg.
• "Dit is zo onrechtvaardig voor de werknemers van Ford en de toeleveranciers die met hart en ziel voor die fabriek werken en dan een briefje voorgelezen krijgen van de Amerikaanse directie. Als je zo’n beslissing neemt moet je je verantwoordelijkheid nemen en je werknemers in de ogen durven kijken." - Vlaams minister Ingrid Lieten (SP.A).
• Ford Europa laat weten dat ze maatregelen wil nemen om de gevolgen voor alle werknemers te milderen.
• “In tegenstelling tot veel concurrenten in Europa heeft Ford geen structurele overcapaciteit. In een goede conjunctuur heeft Ford alle Europese vestigingen nodig. Het probleem is dat de modellen die Ford Genk maakt nét degene zijn die minder verkopen tijdens de crisis.” Tony Verhelle (Hoofdredacteur Autogids).
• "Dit is een drama voor Genk en een drama voor de hele regio, want 10.000 mensen zullen getroffen worden. Het getuigt van geen respect dat de Europese directie hier niet is komen opdagen. De mensen hier in Genk kan niks verweten worden. Ze zijn altijd zeer flexibel geweest. Er is een besparingsplan van 12 procent afgerond en dan moeten we vaststellen dat hier met de levens van 10.000 mensen gespeeld wordt”, aldus een aangeslagen Meryame Kitir (Sp.a), parlementair en lid van de ondernemingsraad Ford Genk.
• Volgens minister van Werk, Monica De Coninck (SP.A), heeft de federale regering vorig jaar 170 miljoen euro aan loonlastverlagingen toegekend aan de sector en specifiek 11 miljoen euro voor het financieren van de economische werkloosheid bij Ford Genk. Minister De Conick spreekt van “contractbreuk”.
• 12u Ford Europa komt aan op het Martelarenplein waar een ontmoeting doorgaat met Vlaams minister-president Kris Peeters, en de vice ministers Ingrid Lieten, Jo Vandeurzen en Geert Bourgeois.  De Vlaamse regering vindt de beslissing van Ford onbegrijpelijk en zal bekijken hoe men de reeds gegeven subsidies kan terugvorderen.
• De werknemers van Ford -Lommel leggen donderdag het werk voor 24 uur neer uit solidariteit met de mensen van Genk. Lommel waar de wagens getest worden zal niet getroffen worden door de herstructurering.
• De Spaanse vakbonden willen pas reageren als alle details van het herstructureringsplan bekend zijn. Ze winde de beslissing  "geen goed nieuws is voor Ford Europa" en drukken “hun maximale solidariteit" uit met de collega's in Genk.
• Veertig procent van de bedrijven die zelfs geen enkele toeleveranciersrelatie met Ford hebben, verwacht omzet- of banenverlies door de sluiting.
• 13u Na de ontmoeting met de Vlaamse regering heeft de Europese directie van Ford een ontmoeting met Di Rupo.
• De vijf vakbonden bij Ford Genk ( ABVV-Metaal, BBTK ACLVB,ACV Metea en  LBC) zullen donderdagavond hun strategie bepalen. “Ford zal bloeden”, aldus Rohnny Champagne
• "Het is een zwarte dag voor de provincie Limburg. We zijn aangeslagen, maar niet dood. De vakbonden moeten blijven vechten voor deze mensen en wij moeten blijven vechten voor de welvaart in onze provincie." Limburgs provinciegouverneur Herman Reynders (SP.A).
• Directie en vakbonden bij autobouwer Volvo Cars Gent betuigen hun medeleven aan de betrokken werknemers van Ford Genk. De voormalige topman van Volvo Cars Gent, Peter Leyman, vindt wat de Europese directie van Ford doet met Genk "grenzend  aan het onethische".
• Vlaams minister-president Kris Peeters verklaart in het Vlaams parlement de sluiting van Ford Genk onbegrijpelijk. "Ze vonden niet genoeg kopers voor hun product en dat falen is op de rekening van Detroit en Keulen te schrijven. Niet op die van Genk en de toeleveringsbedrijven.”
• “De miljoenen euro aan subsidies die Vlaanderen beloofd had aan Ford Genk moeten nu in een reconversieplan gestoken worden.” – Rohnny Champagne ABVV-Metaal
• Premier Di Rupo zegt dat de beslissing van Ford niet definitief en dat de consultatiefase voor de procedure-Renault gestart is. Hij noemt de  sluiting van Ford Genk een drama voor alle getroffen personen en de gehele Belgische economie. Hij wil dat alle overheden samenwerken om te kijken wat er eventueel nog uit de brand gesleept kan worden. Hij verwijst naar Volkswagen Vorst die later uiteindelijk nog Audi's kon produceren.
• De vakbonden van ArcelorMittal zullen de directie van het staalbedrijf vragen welke impact de sluiting van de Ford-fabriek in Genk zal hebben op de koude lijn in Luik. ArcelorMittal levert gegalvaniseerd staal aan Genk.  De sluiting van Genk zal dus een impact hebben op de koude lijn in Luik.
• Op een persconferentie zegt Stephen Odell Ford Europa dat de “geplande” sluiting van "een gevolg is van overcapaciteit aan productie in Europa”. Odell ontkent dat er sprake is contractbreuk.  "In elk contract staat een voorwaarde die refereert naar belangrijke economische veranderingen. We zitten vandaag in de slechtste markt van de voorbije twintig jaar."
• In een persbericht zegt Rudy De  Leeuw dat “ABVV zwaar geschokt en verontwaardigd is door onverantwoord gedrag van Ford directie. Door deze cynische en onverantwoorde beslissing komen duizenden families in de kou te staan. Voor het ABVV is het hoog tijd dat hieraan paal en perk wordt gesteld. Inzake industrieel beleid is er dringend  een radicale koerswijziging vereist alsook een sterkere coördinatie op Europees niveau.”
• 16 u Ontmoeting Vlaamse regering met de vakbonden.
• Vlaams minister Ingrid Lieten (SP.A)Lieten en  Jo Vandeurzen zijn in tegenstelling tot de federale collega’s pessimistisch over de toekomst van Genk .  Volgens Lieten was “het een zeer zakelijk, juridisch goed voorbereid gesprek”. Ze vreest dat de sluiting wellicht onherroepelijk is.
• De waarde van Ford stijgt op de beurs van Waal Street na aankondiging van sluiting Genk met 385 miljoen dollar.
• Vlaams minister Ingrid Lieten heeft bij de directie van Ford Europa gepleit om de toeleveranciers van Ford Genk in België te houden en hen te laten exporteren naar Spanje.
• Om 17 u is er een vergadering van Vlaamse regering met de sociale partners en de provinciegouverneur van Limburg  alsook de Limburgse Reconversie Maatschappij.
• "Een onderneming die niets anders voortbrengt dan geld is een armzalige soort organisatie" - Henry Ford 1863-1947