Vanaf de aankondiging tot sluiting hebben de vakbonden de afgewerkte wagens geblokkeerd, alsook allerlei onderdelen die in Genk gemaakt worden voor andere Ford fabrieken. Ford bood een eenmalige premie van 500 euro bruto om de geblokkeerde onderdelen en de wagens vrij te krijgen. De Ford fabriek in Sint Petersburg dreigt immers stil te vallen. De vakbonden zijn daar niet op ingegaan. De directie is daarom ook niet ingegaan op de vraag van de vakbonden om de acht resterende werkdagen in één keer te doen. Er wordt nu voor twee dagen gewerkt. De vakbonden zoeken ondertussen naar bijkomende stockageruimte voor de wagens die nog geproduceerd zullen worden. Momenteel staan er zo'n 4000 afgewerkte auto’s op de parking. Er zouden er in principe nog zo'n 5000 bij kunnen. Bij een productie van 8000 extra voertuigen, moet ervoor 3000 wagens elders plaats gezocht worden.
Vakbonden en directie hebben ook afgesproken dat de gesprekken in het kader van de wet-Renault volgende woensdag starten. De directie wil dat deze gesprekken buiten de fabriek doorgaan. Zogezegd om veiligheidsredenen. De vakbonden beraden zich hierover.