Wereldwijd lijdt de verkoop van de Mondeo, Galaxy en S-Max onder de sluiting van de Genkse Ford-fabriek. De arbeiders 'blokkeren' immers de afgewerkte auto's, tot er een sociaal akkoord is over de sluiting van de fabriek. Omdat enkel Genk de Mondeo, de Galaxy en de S-Max produceert, kunnen Ford-garages hun klanten niet garanderen wanneer hun auto zal geleverd worden. Normaal wordt een Ford na 6 tot 8 weken geleverd. Nu zou het wel eens maanden kunnen duren. “Ford kan dat probleem makkelijk oplossen, door vandaag nog met ons een sociaal akkoord te sluiten”, aldus provinciaal voorzitter ABVV-Metaal Rohnny Champagne.
Donderdag is er een gesprek voorzien in het kader van de wet Renault. Er is aangekondigd dat de vice-presidenten van Europa aanwezig zullen. “Aangezien Stephen Odell een vice president is, gaan we ervan uit dat hij erbij zal zijn", aldus Ronny Champagne. "Dat gevoel wordt nog versterkt omdat de ontmoeting niet op Ford Genk zelf zal plaatsvinden, maar elders. Waar precies, weten we nog niet." Rohnny Champagne verduidelijkt ook dat voor Ford de tijd begint te dringen. "De eerste wagens staan er inmiddels al vier weken. Bij elke bestelling zit een annuleringsclausule, waardoor klanten hun order na twaalf weken kunnen opzeggen."