De directie van Continental Automotive in Mechelen kondigde gisteren tijdens een bijzondere ondernemingsraad een herstructurering aan. 140 (65 bedienden en 75 arbeiders) van 471 jobs staan op de helling. De oorzaak is de dalende trend in de autoproductie, nog verergerd door de Corona-crisis. Continental wil de productie van de elektronische remsystemen van het type MK100 bundelen in één locatie in Frankfurt. Daarnaast wordt ook overwogen om de activiteiten van de R&D-afdeling in Mechelen stop te zetten.

De vakbonden zijn niet verrast over de aankondiging, maar wel over de aantallen. Patrick Vanderlooven, secretaris ABVV-Metaal. "We zagen dit voor een stuk aankomen, maar niet dat het zo erg zou zijn. 140 is veel meer dan gedacht. De dalende trend in de autoproductie zal wel waar zijn, maar ik denk dat toch ook dat winstmaximalisatie meespeelt. Dit is een beursgenoteerd bedrijf."

Continental Automotive werd in 2015 door technologiefederatie Agoria nog uitgeroepen tot Factory of the Future. Er worden hoogtechnologische componenten gemaakt voor demping- en remsystemen. Jaarlijks worden in Europa ongeveer 17 miljoen wagens uitgerust met elektronische remsystemen: 7 miljoen met wielsnelheidssensoren en 10 miljoen met remsysteemonderdelen uit Mechelen.