Agoria, de patroonfederatie van de technologische industrie, schat dat na 4 mei 30.000 mensen extra opnieuw aan het werk kunnen, voornamelijk bij auto-, vrachtwagen- en machinefabrikanten. Alle technologiebedrijven zouden volledig aan de slag kunnen. Al is een eerste voorwaarde natuurlijk dat er voldoende vraag is.

Volvo Cars Gent is al enkele dagen heropgestart in een traag tempo. Drie shifts werden opgeroepen, zodat iedereen de training en test kon doorlopen en te laten kennismaken met de nieuwe werkprocedures. Iedereen krijgt mondmaskers. In bepaalde zones is het verplicht die op te hebben, vooral in de ­assemblagehal. In andere zones, waar de werknemers ver van ­elkaar staan, is het niet verplicht. Vanaf maandag gaat men terug volledig in productie. DAF Trucks is aan een voorzichtige heropstart begonnen. De eerste DAF-truck is intussen opnieuw van de band gerold, maar het bedrijf benadrukt dat het productievolume nog laag ligt en dat de veiligheid van de medewerkers voorop staat. Bij Audi Brussel, is het nog niet duidelijkheid wanneer heropgestart wordt. Niet alleen de productie ook de middagpauzes kunnen een probleem vormen met respect voor de sociale distancing.

Bij Daikin werden daarom extra lunch-tenten opgezet. Maandag start bij Daikin een tweede productielijn op.Ook CNH heeft de productie geleidelijk hervat met 600 arbeiders. Voor elke werknemer is er een mondmasker en overal is handgel beschikbaar. Om afstand te bewaren, zijn markeringen op de vloer aangebracht. Bij aankomst wordt ook van elke werknemer de temperatuur gemeten. Ook zijn speciale deurknoppen aangebracht, zodat niemand de deurknop met de handen moet aanraken. Na het weekend zou de volledige productie opnieuw actief moeten zijn.