Galloo zet in op de ontmanteling van elektrische voertuigen. Het West-Vlaamse metaalrecuperatiebedrijf lanceert het allereerste erkende centrum in België om batterijen uit elektrische en hybride voertuigen (HEV) te halen. De inhuldiging gebeurde door Febelauto, de instantie die afgedankte voertuigen beheerd. Werken aan HEV-voertuigen vergt strenge veiligheidsvoorschriften en investeringen in opleiding. In onze auto-sectoren zetten wij daar al een hele tijd sterk op in, onder meer via ons opleidingscentrum Educam.

Carglass maakt van Bilzen haar logistieke centrum. Belron – het moederbedrijf van carrosseriebedrijf Carglass – huldigt in Bilzen een nieuw logistiek centrum in. Het gigantische magazijn (300.000 autoruiten liggen tot 12 meter hoog gestapeld) vervangt de oude gebouwen in Genk en Hasselt. Vanuit Bilzen worden de ruiten geëxporteerd naar Carglass-sites in gans Europa.

Umicore boekt minder winst. De materialengroep ziet haar winst afnemen als gevolg van een dalende vraag naar herlaadbare batterijen. Oorzaak? De vraag naar elektrische voertuigen in China daalt. Niet omdat ze er niet meer geloven in elektrische auto’s, maar wel omdat de overheidssubsidies sterk afnemen. Umicore ondervindt ook concurrentie van grondstofontginners die de regels niet volgen (kinderarbeid in Afrikaanse mijnen en milieuvervuiling). Door de dalende vraag en het huidige overaanbod zijn alle prijzen van batterij-grondstoffen in vrije val.  

Daf Trucks investeert massaal in Westerlo. Terwijl de vrachtwagenproducent vorige maand nog 150 interim-jobs schrapte, lezen we nu dat er voor 200 miljoen euro geïnvesteerd wordt. Er komen onder meer hoogtechnologische robots en laspistolen. De investeringen bieden werkzekerheid voor twintig jaar. Maar de robotisering kan er ook voor zorgen dat het werk in minder shifts gedaan wordt (waardoor de nacht- en weekendploegen dreigen te verdwijnen).

‘War for talent’ woedt nog steeds op Sadef. Voestalpine Sadef is nog altijd hard op zoek naar technische profielen. Vorige maand organiseerde het bedrijf voor de tweede keer haar opvallende job-actie: sollicitanten worden opgepikt door een privéchauffeur en krijgen een luxe-ontbijt aangeboden. Vorig jaar schreven we nog een uitgebreid dossier over de ‘war for talent’ in de metaalsector.

Stil protest bij Bekaert-fabriek in Moen. Op 28 maart kondigde Bekaert een herstructurering aan. 281 jobs dreigen te verdwijnen. De site in Moen – waar 70 mensen werken – sluit volledig en verkast naar Tsjechië. Ondertussen wordt hard gewerkt aan een sociaal plan. Uit protest tegen de sluiting – en om de druk op een snel en goed akkoord op te voeren – hebben werknemers aan de ingang van het bedrijf te Moen een begraafplaats gemaakt, met houten kruisjes en een grafzerk.