De werknemers van de logistieke afdeling van CNH Industrial in Antwerpen hebben al een ganse week het werk neergelegd. Er wordt al anderhalf jaar geklaagd over de werkdruk. “Telkens hebben wij die onvrede overgemaakt aan de directie. Maar een oplossing blijft keer op keer uit. De directie bestelt de materialen voor de tractoronderdelen, zoals bouten en olieleidingen, te laat of verkeerd. De mensen zijn het beu”, aldus Steve Temmerman, hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal.

Door de staking ligt een groot deel van de fabriek stil. Er komen geen materialen meer op de productieband, waardoor ook de arbeiders die de tractoronderdelen monteren, niet kunnen werken. Enkel de arbeiders die zelf materialen maken, zoals tandwielen voor tractoren, zijn nog aan het werk.

“De directie heeft voorgesteld om meer arbeiders naar de logistieke afdeling over te plaatsen. Maar dat is geen oplossing. Die mensen zijn niet meteen inzetbaar. We moeten ze opleren, waardoor de werkdruk in een eerste fase nog hoger wordt. Wij willen dat de directie de materialen, sneller en juist bestelt bij de leveranciers en alles eerst op punt zet. Dat is de enige oplossing”, zegt Steve Temmerman.

De directie van CNH Industrial wilde de stakende logistieke afdeling woensdag vervangen door bedienden van het bedrijf.  “Dat pikken we niet. De logistieke arbeiders hebben de bedienden de toegang tot de werkruimte dan ook ontzegd”, opnieuw Temmerman van ABVV-Metaal. Hierdoor is de zaak nog verder geëscaleerd? “Sinds woensdagavond stelden we, samen met ACV Metea, een stakerspiket op. Na de logistieke afdeling is sedert woensdagavond nu ook de productieafdeling in staking gegaan. De productieafdeling verklaart zich solidair met de logistieke arbeiders. Vandaag worden de dagploegen geïnformeerd."

CNH maakt onderdelen voor tractoren, zoals de achterassen en de versnellingsbakken. Er werken zo’n achthonderd mensen.