Door prikacties bij de toeleveranciers rolden de voorbije dagen vijftien tot twintig procent minder auto's van de band. In Gent rollen normaal dagelijks ongeveer 1.200 wagens van de band. Eerder liet Volvo Car Gent al weten niet bij de contractbesprekingen betrokken te zijn. Het moederbedrijf n Zweden herhaalt dat het nieuwe CMA-platform de competitiviteit en de toekomst van de productie in de Gentse fabriek verzekert. Ook zegt woordvoerder Stefan Elfström dat 2019 nog veraf is en dat Volvo Cars blijft onderhandelen met bestaande en toekomstige nieuwe toeleveranciers om onderdelen te leveren en assemblagewerk te doen voor de nieuwe reeksen.
Marc Staelens, secretaris ABVV-Metaal herhaalt “dat er veel frustratie en woede is bij de mensen die jarenlang het beste van zichzelf gegeven hebben om Volvo succesvol te maken, vooral ook op het vlak van flexibiliteit. Drie toeleveranciers hebben te kenen gegeven dat ze werken aan alternatieven. Dat zijn Tower, Tenneco en Benteler. Ik vind dat wij dit eerst alle kansen moeten geven. We hebben een verbeterde Cao 90 afgesloten. Dat kan gezien worden als motivatie premie na het slechte nieuws. Vanaf nu gaan we stap voor stap te werk. Sommige roepen nu al voor een sociaal plan, terwijl in het slechtste scenario er nog tot het eerste kwartaal van 2017 werk is en er geen afdankingen aangekondigd zijn. Voor ons is het beste sociaal plan: WERK. En dat is onze eerste bekommernis.”