NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Voor Volvo Cars is het onbegrijpelijk dat productiebedrijven die in een twee- of drie ploegenstelsel werken geen loonlastenverlaging krijgen, terwijl bedrijven die volcontinu produceren die wel krijgen. Volvo Cars roept op om een lastenverlaging voor alle arbeidsintensieve bedrijven door te voeren, bijvoorbeeld door een hogere vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing op de ploegenpremies.In april kreeg de Vlaamse minister-president Kris Peeters, op bezoek in de Volvo-hoofdzetel in Göteborg te horen dat de concurrentiepositie van de Gentse vestiging als gevolg van de hoge loonkosten in België 'slecht' is. Volgens woordvoerder Mark De Mey heeft de kritiek op het regeringsbeleid geen directe gevolgen voor de toekomst van de Gentse vestiging. Volvo Gent heeft al de toewijzing gekregen voor de productie van de nieuwe generatie compacte wagens. De beslissing over de productie van de grote succesmodellen S60 en XC60 is echter nog niet genomen. Als Gent die modellen misloopt, dreigt op termijn een deel van de 4.800 jobs in het gedrang te komen.

Agoria begrijpt de kritiek van Volvo Car Gent. "Als men de loonlasten verlaagt, zou men vooral toch moeten kijken naar de arbeidsintensieve sectoren die in internationale concurrentie staan", zegt Wilson De Pril, de directeur-generaal van Agoria Vlaanderen. Agoria hoopt dat er minstens een signaal komt om de loonlastenhandicap aan te pakken. "in buitenlandse hoofdkantoren begrijpt men ook wel dat een handicap niet ineens weggewerkt kan worden. Maar ze verwachten wel een signaal. De overheid zou een programma kunnen opzetten om de loonkosten op pakweg vijf jaar met 15 procent te verlagen. Met zo'n signaal kan men in buitenlandse hoofdkantoren wel rekening houden als ze beslissingen op lange termijn nemen. We moeten de desindustrialisering dringend een halt toeroepen. Bedrijven die wegtrekken komen nooit meer terug en we trekken nauwelijks nieuwe bedrijven aan."