Zowel volgens de federale minister van tewerkstelling Peter van Velthoven als de minister van werk van het Brusselse gewest, Benoît Cerexhe, zou het jobverlies bij de toeleveranciers minder zijn dan oorspronkelijk gedacht. Ze spreken van 1400 tot maximaal 2300 jobs.

Gui Heyrman, ABVV-Metaalsecretaris in Vlaams-Brabant, en verantwoordelijk voor heel wat toeleveranciers van VW spreekt dat met klem tegen. Hij blijft er bij dat er voor elke job die verdwijnt bij VW minstens twee verdwijnen bij de toeleveranciers. De cijfers houden immers geen rekening met het feit dat de toeleveranciers op hun beurt ook nog eens werken met onderaannemers. “Als je weet welke jobs op het spel staan, dan kom ik al snel aan een veel groter cijfer dan dat van de tewerkstellingscel. Met die lage officiële cijfers is onze vrees dat ook de beschikbare budgetten zullen dalen."

Bij Faurecia (binnenkleding voor deuren en dak van de Golf) gaan de acties ondertussen door. De ondernemingsraad van afgelopen woensdag leverde niets op omdat er geen nieuwe informatie was van VW zelf.