Ooit werden nergens ter wereld meer auto's per vierkante meter gebouwd dan in Belgie. In 1989 werkten in de automobiel nog 36.000 arbeiders en bedienden in vijf autofabrieken. Tien jaar later waren dat er nog 26.000, verspreid over vier fabrieken. Het afgelopen jaar is het aantal werknemers verder ineengeschrompeld tot een goede 13.000. Die produceerden in 2009 samen bijna 520.000 wagens. In 2008 waren er dat nog 688.000. Nauwelijks een decennium geleden waren dat nog meer dan een miljoen auto's per jaar.
Bij Volvo Gent knalden gisteren de champagnekurken. Zondag werd Volvo verkocht aan Geely, de grootste onafhankelijke autoproducent in China. Li Shufu, de voorzitter en oprichter van Geely, verzekerde de Volvo-directie dat er de komende jaren zal worden geïnvesteerd in nieuwe modellen, dat aan de eigenheid van het bedrijf niet zal worden geraakt en dat de twee Europese fabrieken behouden blijven. Geely wil de wereldwijde verkoop van Volvo de komende jaren verdubbelen tot meer dan 600.000 wagens per jaar. De Chinese regering liet intussen al weten dat de Audi A6 als wagen voor regeringsleden waarschijnlijk vervangen wordt door een Volvo-model. De toekomst voor Volvo Gent ziet er goed uit. De productie zal dit jaar allicht weer richting 220.000 exemplaren gaan. De sterke kant van Gent is dat geen van de modellen die er geproduceerd worden, ook elders van de band rollen en dat meer dan 85 procent van de productie in Europa wordt verkocht.
China koopt Volvo: op bezoek bij Geely
Autoproductie in België gehalveerd – de toekomst is Chinees
- Gegevens