NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Volgens de Duitse media moet Opel Antwerpen ook in het nieuwe plan “Opel/Vauxhall Europe Viability Plan VP VI”  dicht. Er is echter nog geen definitieve beslissing genomen. Topman Reilly heeft eerder al verscheidene keren afstand genomen heeft van vroegere documenten. Hij heeft tot nu enkel verklaard "dat de toekomst van de fabriek in Antwerpen onzeker is".

Na een ontmoeting met minister-president Kris Peeters had Reilly wél de toezegging gedaan dat een gezamenlijke werkgroep van technici van GM en de Vlaamse regering de werkingsmodaliteiten van de fabriek in Antwerpen zal onderzoeken. "Tot die werkgroep tot een eindrapport wordt er geen beslissing genomen over de Antwerpse fabriek." Ondertussen heeft de werkgroep binnen Opel, die een alternatief voor Antwerpen moest onderzoeken, haar conclusies klaar. “Antwerpen openhouden levert GM honderden miljoenen euro winst op”, zegt ABVV-Metaal hoofafgevaardigde Rudi Kennes, die ook ondervoorzitter is van de Europese ondernemingsraad. Het ondernemingsplan voor Opel-Antwerpen gaat uit van een jaarlijkse productie van gemiddeld 76.000 wagens. Bedoeling is een terreinwagenmodel te bouwen voor de Russische en Europese markt.  “De SUV's in Korea bouwen, zoals GM eerst plande, is economisch niet verantwoord. We hebben echt een extreem positieve businesscase. Volgende week leggen we de conclusies voor aan Nick Reilly, en we hopen dat hij daarna snel beslist.”

Europees topman Nick Reilly meldde aan de Europese ministers van Economie in Brussel dat GM zijn herstructureringsplan voor Opel pas rond Nieuwjaar klaar zal hebben. Daarmee wordt de beslissing over Antwerpen opnieuw met een paar weken uitgesteld. "We moeten hoe dan ook nog lastige beslissingen nemen, want we kunnen niet op overcapaciteit blijven draaien", aldus Reilly.