NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

 De vier Belgische auto-assemblagebedrijven hebben in 2009 ongeveer 517.000 wagens geproduceerd. Dat is een historisch dieptepunt en een kwart minder dan het jaar voordien, toen bij Audi (Brussel), Opel (Antwerpen), Volvo (Gent) en Ford (Genk) samen 688.295 stuks van de band rolden. Enkele jaren geleden maakte België ruim 1 miljoen wagens.

Ford Genk had af te rekenen met de grootste productiedaling: -36 procent. In Genk liepen het voorbije jaar nog maar 184.000 wagens van de band, 105.000 minder dan een jaar eerder. Genk produceert sinds enkele jaren de Mondeo, de S-Max en de Galaxy. In Genk rekent men erop dat de facelift van deze modellen de productie dit jaar overeind zal houden.

Bij Opel Antwerpen moesten de arbeiders een recordaantal van 60 dagen gaan stempelen. In Antwerpen rolden er nog geen 90.000 Astra's van de band. Een jaar eerder waren dat er nog 133.000 en in het topjaar 2000 zelfs 329.000.

Bij Audi Vorst werden er 63.000 wagens gebouwd: 40.000 Polo's en 23.000 Audi A3's. In 2008 rolden er nog 86.000 wagens van de band., in het Golf tijdperk waren dat er 200.000.

De Gentse fabriek van Volvo is de enige die de productie dit jaar op peil kon houden dankzij een succesvol nieuw model en milieuvriendelijke versies. Met een productie van ongeveer 181.000 wagens zit Volvo Gent op hetzelfde niveau als vorig jaar. Voor 2010 hoopt men in Gent de productie tot boven de 200.000 wagens op te krikken.

Met een productie van nog amper een dik half miljoen wagens hoort België niet langer tot de belangrijke autoassemblagelanden.