Volvo heeft ambitieuze plannen om elektrische auto's te ontwikkelen. De eerste elektrische auto die Volvo ontwikkelt is een omgebouwde C30. De benzine- en dieselversies rollen exclusief in Gent van de band, maar Gent zou de elektrische versie ook graag aan zijn assortiment toevoegen. Volvo hoopt de elektrische auto in 2012 klaar te hebben. Voor de financiering van die ontwikkelingsfase kijkt Volvo naar de regeringen in Zweden en Vlaanderen. Zowel Minister-President Kris Peeters als Vlaams minister van Innovatie en Overheidsinvesteringen Ingrid Lieten (sp.a) zijn na een eerdere waarborg van 198 miljoen euro bereid om Volvo verder te helpen. Men wil echter geen blanco cheque geven. De Vlaamse regering wil dat de steun ook wat oplevert en denkt dan in eerste instantie aan werkgelegenheid, maar ook aan onderzoek en ontwikkeling. O&O en de bouw van de prototypes gebeurt nu in Zweden.

Vanaf volgende lente rollen bij Volvo Cars in Gent trouwens de eerste auto's van de band die zélf remmen om aanrijdingen met voetgangers te voorkomen. Tussen de voorlichten zitten bij de nieuwe Volvo S60 standaard een camera en een radar ingebouwd, die menselijke figuren herkennen aan de vorm van armen, benen en hoofd. Een primeur op de automarkt, zegt Volvo. Het detectiesysteem is vooral effectief bij lagere snelheden. Bij minder dan 25 à 30 km/uur, komt de auto onmiddelijk tot stilstand. Rijdt de auto sneller dan 50 km/uur, dan is een botsing met de voetganger vaak niet meer te vermijden, maar dan vertraagt het mechanisme de auto toch met 25 kilometer per uur.