NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

De hoofdonderhandelaar van General Motors, John Smith, zei bij een toelichting op de verkoop van Opel aan het consortium van Magna en Sberbank dat de fabriek in Antwerpen zal worden 'afgebouwd', conform de plannen die Magna eerder bij GM had ingediend. Magna zelf deed er gisteren het zwijgen toe. Bij Opel Antwerpen werken ongeveer 2.300 mensen. Als de fabriek dichtgaat, heeft dat niet alleen gevolgen voor het personeel van Opel maar ook voor de toeleveringsbedrijven.

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) eist van Magna zo snel mogelijk opheldering over de saneringsplannen. In het reddingsplan van Magna dat Peeters ontving, was immers nog sprake van een kleine overlevingskans. De vestiging zou een doorstart maken als onderaannemer voor andere autoproducenten. Peeters benadrukte gisteren ook dat het aanbod van Vlaanderen voor overheidssteun blijft gelden. Het gaat om een overheidswaarborg van 300 miljoen euro en een sale-and-lease-backoperatie waarbij de overheid de gronden van de vestiging koopt om ze dan te verhuren. Dat zou GM 200 miljoen euro opleveren die het in de fabriek kan pompen. Peeters steekt niet onder stoelen of banken dat hij de indruk heeft dat bij de afweging over de sluiting van GM-fabrieken geen economische maar politieke argumenten de bovenhand nemen

Hoofdafgevaardigde ABVV-Metaal Rudi Kennes ziet wel nog een toekomst voor Opel Antwerpen. "Dit is een unieke kans om tot een onderhandelde oplossing te komen en de fabriek open te houden. Magna heeft altijd te kennen gegeven alles in het werk te willen stellen om een oplossing voor de fabriek in Antwerpen te vinden. Alle andere opties waren faliekant geweest voor Antwerpen. De sluiting van Opel Antwerpen is geen uitgemaakte zaak. Daarvoor dienen onderhandelingen, die op Europees niveau moeten worden opgestart worden. Magna beseft ook dat Opel nieuwe producten nodig heeft om te kunnen groeien."

Wilson De Pril, topman van Agoria Vlaanderen: 'Het is nu aan Magna om een leefbaar businessmodel voor de Antwerpse Opelfabriek voor te stellen. De fabriek in Antwerpen heeft sterke troeven zoals technologische knowhow, kostenefficiëntie en haar ligging. Ook kan in samenwerking met Flanders' DRIVE de omschakeling gemaakt worden naar de productie van groene voertuigen.”

'Het is momenteel nog te vroeg om definitieve besluiten te trekken', zegt burgemeester Patrick Janssens. 'Ik wens eerst zo snel mogelijk duidelijkheid. Als het waar is wat er allemaal wordt gezegd en staat geschreven, is dit voor Antwerpen uiteraard een verschrikkelijke zaak. Vooral met de arbeiders die al jaren in onzekerheid leven, voel ik mee.“