NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Op een persconferentie naar aanleiding van het autosalon in Frankfurt verklaarde CEO Wolf van Magna dat om tegen 2015 weer winstgevend te zijn 10.500 banen moeten geschrapt worden in Europa, waarvan 4.000 in Duitsland en er zou daarbij één fabriek worden gesloten, met name Antwerpen. Hij voegde er wel onmiddellijk aan toe dat men 'alternatieven' zal zoeken voor de Antwerpse fabriek. De vakbonden lieten onmiddellijk weten dat dit ‘oud' nieuws was. Na contact met de Voorzitter van de Europese Ondernemingsraad, en via hem met Wolf, bevestigde Rudi Kennes, ABVV-Metaal dat “Siegfried Wolf heeft herhaald dat inderdaad Antwerpen de vestiging te veel is, maar omdat hij zelf heeft gezien dat we een zeer performante fabriek zijn met zeer gemotiveerde werknemers, heeft hij herhaald er alles aan te willen doen om een oplossing te zoeken voor Antwerpen.'

Er heerst heel wat onduidelijkheid over wat SiegfriedVolgens het Duitse persagentschap DPA is Magna op zoek naar samenwerkingsmogelijkheden. Er is sprake van productie op bestelling.

Er is meer duidelijkheid over wat de Magna-topman precies heeft verklaard maandag in Frankfurt, in de rand van een persconferentie. Duidelijk is alvast dat er slechts één fabriek is bedreigd: Antwerpen. In het kader van de overname zou maar één fabriek gesloten moeten worden, met name in Antwerpen, zei hij volgens DPA. Wel verzekerde Wolf, volgens DPA, dat er mogelijkheden tot samenwerking zullen worden onderzocht. "Ik heb duidelijk gemaakt, dat we er alles aan zullen doen, en misschien biedt er zich een mogelijkheid in opdrachten op bestelling (auftragsfertigung, nvdr)". Het persagentschap Bloomberg schrijft dat Wolf verklaarde dat de reorganisatie mogelijk de sluiting van Antwerpen met zich meebrengt, maar dat Magna alternatieven bekijkt voor een sluiting, zoals het gebruik van de capaciteit van Antwerpen door andere producenten.

Vlaams minister-president Kris Peeters stoort zich “aan de onduidelijke berichten, vorige week vanuit de hoek van GM, gisteren van Magna.