NIEUWS

ABVV-Metaal Nieuws.
Blijf op de hoogte met ons nieuwsoverzicht

 

Op de soidariteitsmeeting  met delegaties van alle Europese Opel-vakbonden in Antwerpen waren naar schatting 5.000 werknemers aanwezig. Veruit de grootste delegatie, met meer dan 20 bussen, kwam uit Duitsland. Naast de Europese delegaties waren er ook delegaties van de andere autoconstructeurs, van toeleveringsbedrijven en heel wat bedrijven uit de Antwerpse regio. De vakbonden zijn bereid mee te werken aan besparingsmaatregelen tot 1,2 miljard euro. Maar daardoor levert het personeel wel de grootste noodzakelijke bijdrage aan de redding van Opel. En dus zal deze “bijdrage” gebeuren onder bepaalde voorwaarden: geen sluiting en geen gedwongen ontslagen en een faire verdeling van de productie over àlle vestigingen. Klaus Franz, voorzitter van de Europese Ondernemingsraad, zei dat er een 'New Opel & Vauxhall' zal komen mét Antwerpen. En daar mòet de door GM eerder beloofde kleine SUV (een terreinwagen) van de band rollen.

De redding voor Antwerpen is de productie van een kleine terreinwagen (SUV), maar het jaren geleden beloofde model zou er pas tegen 2012 aankomen. 'We kunnen dat model al een half jaar vroeger naar hier halen als we extra investeren in engineering', zegt Rudi Kennes, hoofdafvevaardigde ABVV-Metaal. De periode tot midden 2011 kan overbrugd worden door systemen als tijdelijke werkloosheid en de voortzetting van de productie van het oude Astra-model voor export buiten West-Europa.

Peter Scherrer, secretaris-generaal van de Europese Metaalbond, sprak de menigte toe in vloeiend Nederlands. "Als we vandaag niet voor Antwerpen vechten, zijn morgen fabrieken in Groot-Brittannië, Duitsland of Spanje aan de beurt om gesloten te worden.

Sp.a-voorzitster Caroline Gennez en Europees parlementslid Kathleen Van Brempt waren eveneens aanwezig. is hoopvol. De betoging maakte indruk op schepen van Economie van Antwerpen Robert Voorhamme. "Ik stond hier met tranen in de ogen te luisteren. Duits klonk nog nooit zo mooi. In heel het miserabele traject dat GM aflegde, is er één hoopgevende beweging en dat zijn de werknemers. Die spelen niet de ene tegen de andere uit."

 Edito De Morgen