de voorzitter

De Voorzitter gaat de dialoog aan. Het gedacht van Herwig Jorissen.

 

In gesprek met... Herwig Jorissen

Enige tijd terug toonde Tesla met veel trompetgeschal zijn semi zelfrijzende elektrische truck aan de wereld. Het is hen gegund. Al zit de Tesla wel nog in zijn concept-fase en rijden er al dergelijke trucks rond. Trucks (mede) gemaakt door bedrijven van bij ons.


Op de site van BASF in Ludwigshafen rijden trucks autonoom in een gecontroleerde omgeving. VDL Roeselare als Van Hool zijn hier zeer nauw bij betrokken. BASF en VDL ontwikkelden zo’n vrachtwagen van 16 meter lang die rijdt zonder chauffeur. Het is begonnen met één vrachtwagen, maar het is de bedoeling om op termijn zeven van zo’n trucks te leveren. Van Hool levert op zijn beurt de tankcontainers  voor de autonome trucks. Ook in Singapore op de site van Exxon rijdt er een proefexemplaar van de VDL Groep rond.

Een zelfde verhaal op het gebied van de elektrische wagens. Het aandeel elektrische wagens op de Belgische markt is nog steeds zeer klein (6427 auto’s of een markt aandeel van amper 0,11% - bij de nieuwe verkochte wagens is het aandeel iets hoger 0,5%). Maar onze kennis en expertise is wel groot.

VDL Bus Roeselare is het kenniscentrum voor elektrische bussen voor de ganse groep. Momenteel werkt men aan bestelling van honderd elektrische bussen voor de regio Noord-Holland, de grootste order ooit voor elektrische bussen in Europa. 

Audi Brussel legt zich volledig toe op de bouw van elektrisch wagens en wordt de referentie binnen de Audi groep voor de assemblage van elektrisch wagens. Audi heeft ook zijn eigen batterijfabriek. Ook hiervoor leveren Belgische toeleveranciers onderdelen (onder andere lakproducent Alro uit Dilsen die een roestvrije laag op de batterijbehuizing aanbrengt.

Wie batterijen zegt, zegt in één adem natuurlijk ook Umicore. Maar de batterij-industrie is ruimer dan Umicore alleen in Vlaanderen. Duracell maakte onlangs nog bekend dat men 50 miljoen Gata investeren in zijn Europese batterijfabriek in Aarschot. Gespreid over gans Vlaanderen zijn er heel wat toeleveranciers en niche-bedrijven in het batterij segment.

We hebben echter één groot nadeel op het gebied van batterijen. En dat nadeel heet China. Het aandeel elektrische wagens mag dan wel groeien bij ons en in Europa. Het grootste deel van de wagens rijdt wel rond met een Aziatische batterij. Slechts 2,5% van de ingezette accu’s blijkt Europees te zijn.

Daarom ook dat Eurocommissaris Sefcovic enige tijd terug een aantal topbedrijven samen, waaronder Umicore, om een Europese inhaalbeweging te doen. De vraag is echter of we niet al hopeloos te laat zijn. In dat kader is er veel the doen over de verkoop van het Chileens mijnbedrijf SQM, dat een unieke toegang tot lithium, de drijvende kracht achter autobatterijen. Ook Umicore werd even genoemd als kandidaat koper. Alleen lijken de Europese bedrijven opnieuw achter het net de vissen. En wordt de inhaalrace op het gebied van batterijproductie hopeloos.

Onze bedrijven spelen wel degelijk op heel wat vlakken mee aan de top of hebben minstens de potentie. Wat nu nodig hebben is een flankerend industrieel beleid die op een visionaire wijze die potenties omkaderd en helpt realiseren. Een beleid dat er voor zorgt, wat onlangs bleek uit een Europese studie, namelijk dat België tot de top drie behoort om hoogtechnologische productie aan te trekken ook in daden omzet. De tijd dringt.

Herwig Jorissen
Voorzitter