-
-
Op de valreep is er vorig jaar toch nog een ontwerp van interprofessioneel akkoord (IPA) afgesloten. Zo'n akkoord voor alle werknemers uit de privésector is de uiting is van de solidariteit tussen de sterken en de zwakken op de arbeidsmarkt in onze samenleving. Daarom is elk IPA belangrijk. Op 5 januari heeft ABVV-Metaal er een informatieve Syndicale Raad aan gewijd. ABVV-voorzitter Rudy Deleeuw heeft het ontwerp van IPA toen uitvoerig toegelicht en verdedigd. Voor zo'n ontwerp wordt altijd de afweging gemaakt tussen de punten die via het IPA gerealiseerd worden en de marge die de sectoren achteraf overhouden om zelf zaken te onderhandelen. In dit IPA zitten heel wat positieve punten. We denken dan aan de verhoging van het minimumloon, aan de regeling inzake de gelijkgestelde periodes waardoor voor heel wat arbeiders/sters ook na het generatiepact het brugpensioen terug mogelijk wordt. Maar op de Syndicale Raad is ook gebleken dat er voor ABVV-Metaal nog een aantal belangrijke pijnpunten overblijven. Ik noem er slechts twee:
- dat wat onder de noemer ‘uitvoering van het generatiepact' valt (zware beroepen, recht op brugpensioen,...)
- en de problematiek van het arbeiders - bediendestatuut.
Wat het arbeiders – bediendestatuut betreft stelde de voorzitter van het ABVV dat het irrealistisch was om daarover in dit IPA een akkoord te bereiken. Hij benadrukte evenwel dat er tussen de partners duidelijk overeengekomen werd om in de loop van januari een werkmethode af te spreken om in dit dossier knopen door te hakken. Hij wees ook op de vooruitgang die reeds geboekt werd in de werkgroep van de Nationale Arbeidsraad: de maandelijkse betaling van het loon, de opening omtrent tijdelijke werkloosheid voor bedienden in bepaalde gevallen van economische overmacht,... Verder wees hij de Syndicale Raad erop dat de problematiek van de opzegtermijnen fundamenteel is voor de bedienden. De patroons willen die termijnen vooral aftoppen, maar daar winnen de arbeiders niets bij. Hij pleitte dan ook voor een strategie om het statuut van de arbeiders te verbeteren.
Het was duidelijk dat de Syndicale Raad van ABVV-Metaal sceptisch stond tegenover weer een nieuwe timing. In het vorige IPA stond immers al dat tegen eind 2005 een voorstel voor een nieuw statuut moest uitgewerkt worden. Volgens de voorzitter van het ABVV is dit echter de laatste kans: als de sociale partners nu geen akkoord bereiken, dan is het risico zeer groot dat in 2007 de regering de zaak in handen zal nemen.
Na de uiteenzetting van de voorzitter zullen de verschillende besturen van ABVV-Metaal zich beraden over dit ontwerp. De uitslag van deze consultatie zal blijken op het Federaal Comité van het ABVV op 19 januari. Het is belangrijk dat de buitenwereld ziet dat het ABVV een sterke leider heeft. Dat is in het voordeel van alle arbeiders. In de afweging over het IPA zullen we daar zeker rekening mee houden. Maar zeker wat het arbeiders – bediendestatuut betreft blijft voor ons de vraag: hoe lang hebben we nu al gewacht en hebben we al niet te lang gewacht, en hoe kunnen we naar diezelfde buitenwereld ons ongenoegen over deze voortdurende discriminatie tonen.
Herwig Jorissen
Voorzitter
-
-
“Zorg dragen voor de automobiel is NU verantwoordelijkheid opnemen”, schreven we hier twee weken terug. Sindsdien is het ergst denkbare opnieuw gebeurd: een van België's autobouwers wordt geconfronteerd met een dramatische herstructurering. Bijna vier vijfde van het personeel van VW-Vorst komt op straat te staan. En iedereen weet dat men de boel koudweg zal sluiten als er op termijn geen nieuw model naar Vorst komt. Dat is de brute kapitalistische realiteit.
Het is ook maar een stuk van het hele verhaal. Want naast het grote verhaal van VW-Vorst zijn er zovele kleine verhalen bij de toeleveranciers: Faurecia (binnenbekleding), Decoma (bumpers), Alcoa Fujikura (bekabeling), Inergy Automotive Systems (brandstoftanks), Kendrion (electromagnetische componenten), ArvinMeritor (deuren), Tenneco (uitlaten en schokdempers), Johnson Controls (stoelen), Univar Benelux (coatings en oliën), Chemetall (lakken en fosfaatbehandeling),... Allemaal zullen ze in meerdere of in mindere mate in de klappen delen. En vele ‘kleintjes' maken van een groot drama een nog groter drama.
Het zou ongepast zijn om op de kap van dat drama het gelijk van de één of de ander te willen bewijzen. Het zijn de arbeiders van VW en hun vakbondsdelegatie die de te volgen strategie zullen uitstippelen. Maar het is zonneklaar dat – net zoals bij Renault Vilvoorde – het niet om zuiver economische redenen is dat juist Vorst zo zwaar wordt aangepakt. Om zuiver economische redenen herstructureer je niet op die manier de tweede meest productieve vestiging van de groep. Daarom staan we volledig achter het pleidooi van Mia De Vits voor een Europese Commissaris die moet toezien op herstructureringen, nagaan of ze nodig zijn is voor het overleven van de ondernemingen en controleren of er geen nationale belangen spelen. Komt die aanpak er niet, dan zullen we in Vlaanderen al te vaak de klos blijven. Wat Vorst vandaag overkomt is op alle terreinen het failliet van de Europese gedachte. Daarom hopen we vurig dat we ons op syndicaal vlak zullen herpakken en wel een éénvormige Europese strategie kunnen ontwikkelen. Het was beter geweest hadden we zo'n strategie vooraf kunnen vastleggen, zoals bij General Motors (Opel). In een geglobaliseerde economie waar overcapaciteit heerst, moet je pijn lijden om concurrentieel te blijven. GM slaagde er in om die pijn te spreiden over alle vestigingen en om niemand in zijn eentje de prijs te laten bepalen. Maar voor de arbeiders van VW geldt nu meer dan ooit, beter laat dan nooit.
Er is de laatste maanden veel gepraat over maatregelen om de automobielindustrie in Vlaanderen en in België te verankeren. Nogmaals: dit drama bewijst het niemands gelijk. Het bewijst slechts één ding. In de automobiel ben je nooit veilig. En geen enkele maatregel schept zekerheid. Maar wie niets doet, gaat hoe dan ook kapot. Daarom vragen we vandaag met meer klem dan ooit te voren dat iedereen zijn verantwoordelijkheid opneemt: directies, vakbonden en ook onze regering. Dat ze de maatregelen uitvoeren waar alle partners van de automobiel in Vlaanderen om vragen. En om het met de woorden van Raymond van het Groenewoud te zeggen: “Nu , niet seffes, niet sebiet, niet weldra, maar nu maintenant tout de suite, HEUTE nog verdomme”.
Herwig Jorissen
Voorzitter