Op de
sector

Onze industrie werd frontaal getroffen door de corona-pandemie. Om een licht te werpen op de impact van de crisis op drie belangrijke metaalsectoren, met name de automotive, fiets- en garagesector, hebben hier een overzicht opgesteld met de specifieke stand van zaken per sector.

 

Met Van Hool en VDL Bus kent ons land twee grote busbouwers. Terwijl die eerste zich vooral concentreert op de productie van touringcars voor de toeristische sector, trekt VDL de kaart van elektrische bussen voor het openbaar vervoer. Dat verschil in focus zorgt ervoor dat beide bedrijven op een totaal andere manier geconfronteerd worden met de economische gevolgen van corona: VDL Bus presteert vandaag prima, op Van Hool daarentegen is de situatie rampzalig. We spraken erover met onze hoofdafgevaardigden David Scheveneels (Van Hool) en Tom Debaere (VDL). Hun relaas lees je hier.

Moeilijke tijden op Van Hool

Een aanzienlijk deel van de werknemers is al sinds maart volledig werkloos. Dat komt omdat de markt voor touringcars – net zoals het toerisme zelf – is stilgevallen. Vandaag is er veel ongerustheid over de toekomst. In de woorden van hoofddelegee David Scheveneels: “Net voor corona maakten wij hier twee bussen per dag, vandaag is dat drie per week. De komende maanden zal dat nog verder dalen tot één voertuig per week. Er is gewoon geen werk genoeg. Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt.”

VDL terug op pre-coronaniveau

Een ander verhaal horen we op VDL Bus, waar vandaag terug volop werk is. Hoofdafgevaardigde Tom Debaere legt uit hoe dat komt: “Wij maken vol-elektrische bussen die vooral dienen voor openbare vervoersmaatschappijen. In dat segment zijn de gevolgen van corona veel beperkter. Veel busmaatschappijen zetten al een tijd sterk in op de vergroening van hun vloot. Ons orderboekje zat dus al vol vóór de crisis. En in sommige landen – zoals Duitsland – maakt de elektrificering van het busvervoer deel uit van de postcorona-relanceplannen. Ook daar profiteren wij van.’”